Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Rikard79

Motor på Ryds 49 HT

Rekommendera Poster

Hej jag va och köpte en Ryds 49 HT i dag och undrar om nån har koll på hur stor motor man kan slänga på den ?

Sitter i dag en 70 Hk gammal sak som e trasig! Är detta en lagom motor eller kan man smiska på en större?

Försökte söka mig fram vad den e godtjänd för men det står ju olika överallt.

Drar med en bild på båten oxå smiley

 

post-2907-1394236723,5884_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade en Ryds 500 HT i några år (samma båt), trevlig båt! På den hade jag en 50 hk johnson -84. Det fungerade ju bra om man var en eller två men var man fler gick det ju lite sämre. En motor tappar ju en del med åren så köper du en ny nu så tror jag att en 60 hk räcker. Det beror ju lite på hur många ni brukar vara och hur stora ni är.

Om jag inte har fel för mig så är 60 hk max rekommenderade på Ryds 500HT och 49HT. Triss 49  HT som fanns tidigare var nor 70 hk max.

Vet du hur gammal båt och motor är?

Bifogar en bild på min gamla pärla =)

post-10006591-1394236723,7659_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar.

Jag ringde ryds idag och fråga och dom sa att det va max 60 hk som den va godtjänd för.

Jag fråga även om årsmodell och jag har det blå ekalerna som du har och dom kom 87 men kan ju va bytta! Så jag skulle ringa upp i morgon med numret på båten så skulle hon ta fram vad det e för års.

Problemet e att jag skulle vilja ha en större motor då man vill kunna åka vattenskidor/Wakeboard efter den utan problem men det kanske går bra med en 60 Hk.

Sätter man på en större motor kan det ju va svårt att försäkra den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Den jag hade var förmodligen också en Ryds 49 HT men med ändrade dekaler för den var från -84 och hade de röda sätena i aktern, tror de blev blå-vita på 500 HT (vilket jag sydde om mina till sen).

Gå in och kolla lite på båttester här på maringuiden och se om det är någon som har en modern 60 hk på sin 49 eller 500 HT. Jag tror inte att det är några problem med en ny motor med den storleken och framför allt blir det, som du säger, lättare att försäkra en godkänd motor.

Hade du kunnat provköra med den 70 hk du har på idag hade det ju varit bra att jämföra med...

 

post-10006591-1394236724,3218_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser fin ut din ryds du hade.

Vad  va anledningen till att du bytte ? Som alla andra ville bara ha nått som va större ?

Jag va och titta på en helt ny motor idag Yamaha 60HK & Mercury 60Hk som dom säljer där jag va.

Vet inte om man e helt villd om man köper en ny motor till en gammal båt då det handlar om en del pengar.

Tack för tippset om båt tester det gav ju lite info.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blev fin under tiden vi hade den wink  Ny teak, kapell, dynor, ratt, gardiner, el osv så det kändes inte bara bra när vi sålde henne. Precis som du gissade valde vi att byta upp oss i storlek till en Maxi 680 DC. Funderade på Flipper 700 ett tag men det var så mycket gamla och små motorer i de flesta.

Jag har läst lite disussioner här på forumet om överprisen på begagnade utombordare och jag håller med. Sen är det som du säger, det känns lite konstigt att köpa en ny motor med, det är ju pengar som är svåra att få tillbaks vid försäljning tyvärr...

Hittar man en bra, billig utombordare som är några år gammal hade jag nog hellre valt det men det är nog inte så vanligt, och om de kommer in på blocket är de nog sålda lika snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde till mitt försäkringsbolag idag och fråga vad dom hade för Max motor styrka på Ryds 49/500 HT och hon sa 70 Hk.

Frågan e om det är värt att lägga 18.000:-  tusen extra på en 70 hk istället för en 60 Hk.

60Hk kostar 81.900:- och en 70Hk 99.900

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men sen ser jag nu att vikten är rätt stor i skillnaden 60Hk 110 kg 70Hk 170 kg fågan  om det inte är på tok för tungt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns ju som att man får mer motor för pengarna om man väljer 60 hk och är det sån enorm viktskillnad undrar jag också om det inte blir alldeles för baktungt med en 70 hk. Det är nog lättare att få igen pengarna i framtiden om man har en 60 hk, de extra tusenlapparna man får ge för 70 hk är nog inte många sugna på att ge eftersom jag kan tänka mej att de flesta tycker 60 är fullt tillräckligt.

Knepig fråga men jag skulle nog satsat på en det mindre alternativet med tanke på hur min gick med en gammal 50 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yamahas 70 väger bara 118 kg det är bara 8 kilo mer än 60hk mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det va jag som läste helt fel i all hast 117kg står det unte 170kg.

Tänkte just hur det kunde va så himmla stor vikt skillnad på 10Hk.

Men frågan e ju endå om det e värt 18 tusen extra för 10Hk mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...