snabbe 0 Postad 29 Maj , 2011 Har monterat drevlyften idag och skulle prova den men den orkar inte lyfta drevet motorn surrar lite trökt, men när jag drar upp drevet manuellt så surrar den på bra och kolven kommer ut men den orkar inte riktigt hålla kvar drevet utan jag kan pressa tillbaka den utan några stärre ansträngningar. Vad kan det vara för fel? Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 29 Maj , 2011 Luft i hydraulpumpen...? Kanske behövs avluftas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2011 Luft i systemet är väl det troligaste. På mitt DP290 drev avluftarn man genom att att köra drevet upp och ned till de maximala ändlägena för att avlufta. Det borde inte vara någon skillnad på ett 280 drev. Tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 30 Maj , 2011 Luft i systemet kan det inte vara, då drevlyften är mekanisk. Däremot finns det en justerbar slirkoppling. Den ska justeras så att, om man belastar drevet längst ut på avgasutsläppet, med upp till 75kg, ska drevet stå kvar i uppfällt läge. Vid högre belastning ska det sjunka. Man justerar kopplingen genom att skruva in den övre delen, den som motorn är monterad på, något eller några varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snabbe 0 Postad 30 Maj , 2011 tackar hade jag ingen aning om, jag ska prova det under veckam Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rbkandreas 0 Postad 30 Maj , 2011 Min är likadan. Tror det är kolen i motorn som är dåliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snabbe 0 Postad 31 Maj , 2011 har nu dragit åt den i botten betydligt skillnad men ändå kan jag pressa ner drevet men den stannar halvägs sen kan jag gunga ner det med min vikt, är det någon expander historia inne i där eller hur funkar det? Om jag nu kan pressa ner det även fast den är dragen i bott så är den vell ganska slut? finns det delar att köpa,,,, har en sköld till som ligger med en drevlyft med saknad motor samt reläbox kan kanske funka att skifta dom emellan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 256 Postad 31 Maj , 2011 Du ska spänna fjädern till slirkopplingen. Det gör du genom att lägga brickor mellan fjädern och övre delen. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 1 Juni , 2011 Tänk på att det skall gå att pressa ner drevet med handkraft så att du inte låser det helt. (bifogar ett klipp från Pentas reparationshandbok) /Björn Kontroll efter renovering Kontrollera efter monteringen att drevets uppfällnings och backhaksmekanism fungerar tillfredsställande. Vid uppfällningsmanöver skall lyften helt frigöra backhaken från ställpinnen innan drevet tippas upp. Tryckstångens längd justeras enligt punkt 7 sid. 127. Då drevet fälls ned skall lyftens motor köras tills den automatiskt slår ifrån och varningslampan släcks. Står ej drevet kvar i uppfällt läge, spänner fjädern (21, fig. på föregående sida) för dåligt. Placera då en bricka under fjädern. Går drevet ej att trycka ner för hand (ca. 75 kg vid fenan) skall överdelen (4) lossas något. OBS! Överdelen behöver ej låsas eftersom fjädertrycket spärrar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 2 Juni , 2011 Hur mycket väger du då? Som jag skrev tidigare, ska man kunna trycka ner drevet med en kraft av 75Kg, vid avgasutsläppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snabbe 0 Postad 4 Juni , 2011 jag väger drykt 70kg då jag kan lägga min tyngd o sedan gunga ner det, men nu när jag har kört ett par dagar verkar det som om den funkar mycket bättre den hissar upp drevet utan några större bekymmer ( då innan utlöste säkringen vid uppgång) men inte nu längre,,, har inte provat att försöka trycka ner det men har kört vid låga farter med drevet upp o det funkar bra!! mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser