Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
snabbe

Drevlyft orklös 280

Rekommendera Poster

Har monterat drevlyften idag och skulle prova den men den orkar inte lyfta drevet motorn surrar lite trökt, men när jag drar upp drevet manuellt så surrar den på bra och kolven kommer ut men den orkar inte riktigt hålla kvar drevet utan jag kan pressa tillbaka den utan några stärre ansträngningar.

 

Vad kan det vara för fel?

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft i systemet är väl det troligaste.

På mitt DP290 drev avluftarn man genom att att köra drevet upp och ned till de maximala ändlägena för att avlufta. Det borde inte vara någon skillnad på ett 280 drev. Tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft i systemet kan det inte vara, då drevlyften är mekanisk. Däremot finns det en justerbar slirkoppling. Den ska justeras så att, om man belastar drevet längst ut på avgasutsläppet, med upp till 75kg, ska drevet stå kvar i uppfällt läge. Vid högre belastning ska det sjunka. Man justerar kopplingen genom att skruva in den övre delen, den som motorn är monterad på, något eller några varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar hade jag ingen aning om, jag ska prova det under veckam

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu dragit åt den i botten betydligt skillnad men ändå kan jag pressa ner drevet men den stannar halvägs sen kan jag gunga ner det med min vikt, är det någon expander historia inne i där eller hur funkar det? 

Om jag nu kan pressa ner det även fast den är dragen i bott så är den vell ganska slut?

finns det delar att köpa,,,,

 

har en sköld till som ligger med en drevlyft med saknad motor samt reläbox kan kanske funka att skifta dom emellan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska spänna fjädern till slirkopplingen. Det gör du genom att lägga brickor mellan fjädern och övre delen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det skall gå att pressa ner drevet med handkraft så att du inte låser det helt.

(bifogar ett klipp från Pentas reparationshandbok)

/Björn

 

Kontroll efter renovering
Kontrollera efter monteringen att drevets uppfällnings och
backhaksmekanism fungerar tillfredsställande.
Vid uppfällningsmanöver skall lyften helt frigöra backhaken
från ställpinnen innan drevet tippas upp.
Tryckstångens längd justeras enligt punkt 7 sid. 127.
Då drevet fälls ned skall lyftens motor köras tills den
automatiskt slår ifrån och varningslampan släcks.


Står ej drevet kvar i uppfällt läge, spänner fjädern (21,
fig. på föregående sida) för dåligt. Placera då en
bricka under fjädern. Går drevet ej att trycka ner för
hand (ca. 75 kg vid fenan) skall överdelen (4) lossas
något.


OBS! Överdelen behöver ej låsas eftersom fjädertrycket
spärrar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket väger du då? Som jag skrev tidigare, ska man kunna trycka ner drevet med en kraft av 75Kg, vid avgasutsläppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag väger drykt 70kg då jag kan lägga min tyngd o sedan gunga ner det,  men nu när jag har kört

ett par dagar verkar det som om den funkar mycket bättre den hissar upp drevet utan några större bekymmer ( då innan utlöste säkringen vid uppgång) men inte nu längre,,, har inte provat att försöka trycka ner det men har kört vid låga farter med drevet upp o det funkar bra!!

 

mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...