Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
anderbring

urladdade batterier - felsökning

Rekommendera Poster

Hej forumet! Har precis skaffat ny båt med inombordare för första gången. Två batterier är anslutna med varsin strömbrytare. Vi var ute förra helgen och då fungerade elen utan problem. När vi skulle ut igen igår (en vecka senare alltså) var båda batterierna nästan döda och orkade inte dra igång motorn. Eftersom jag har noll koll på hur detta är tänkt att fungera så skulle jag behöva några små tips om åt vilket håll felsökning ska börja. Problemet ser alltså ut som så att dessa två batterier blivit urladdade trots att huvudströmbrytarna varit avstängda. Någonting är alltså sannolikt felkopplat i batteribanken och el har förbrukats ändå? kan jag inleda felsöket själv eller är det lika bra att försöka få tag i någon kunnig person med en gång. kan tilläggas att startbatteriet är gammalt men att det andra batteriet är nytt sedan ett par veckor tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt att båda batterierna skulle ha ladddats ur. Har du mätt spänningen direkt på batteriet? Finns det ledningar anslutna direkt på batteriet och som inte går via huvudströmbrytaren?

Finns ledningar anslutna direkt på batteriet ska du se vart dom går och koppla om dom till efter huvudströmbrytaren.

Finns det spänning på batterierna men motorn inte går runt, ska du kolla huvudströmbrytarna. Är dom gamla bör dom bytas. Gamla huvudströmbrytare ger mycket elproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jag känner har liknande problem i sin segelbåt. Hur menar du att strömbrytaren kan vara dålig? Menar du att den med tiden faktiskt inte bryter strömmen som den är tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja rådet att byta gamla huvudströmbrytare vill jag inte hålla med om riktigt.

Endel brytare som säljs nu har mycket låg kvalitet, röd plastnyckel ska man se upp med.

Har du äldre med nyckel helt i metall behåll om den inte uppenbart är sönder.

Det var väl inte vad frågeställaren var ute efter utan bara en allmän upplysning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda upp batterierna och kolla om det går nån ström när du lägger på en polsko. Har du ett strömmätande instrument sätt ena mätpinnen på batteriets pluspol och den andra på kabelskon.

Har du inget som mäter ström, A eller helst mA, ta den svagaste glödlampan och sätt den mellan batteriets plus och polskon. Den lyser nog inte men du kan mäta spänningen över lampan. Den ska vara noll på känsligaste området mV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just bytt huvudbrytare på en båt, där det fanns spänning fram till instrumentpanelen men när man gjorde nånting försvann all spänning. Det var helt enkelt för hög resistans i brytaren. När vi kortslöt den fungerade allting. Bara att byta. men det var en plastnyckel på den. Dom är rätt dåliga. Har man en gastät brytare (tjockt metallvred) är det betydligt bättre kvalité i dom.

De amerikanska stora runda röda brytarna där man har 0 - 1 - 2 - båda är ofta helt slut. Där kan man ha antingen avbrott eller konstant inkoppling, oavsett vilket läge man ställt den i. De bör bytas innan man får problem, om man inte redan har det.



Senast ändrad av Paliswe | 29 maj 2011 | 11:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips för alla med den typen av brytare. Köp ett par och lägg bland reservdelarna. Sätt i båtpärmen under el ett komihåg.

Strömförlust, kolla huvudbrytarna. Brytare finns i fack XX.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi helt eniga Paliswe.

Jag var rädd att folk skulle börja byta brytare bara för att dom var gamla, och köpa dom undermåliga med plastnyckel.

Jag öppnade en gastät 35 år gammal brytare nu i vår bara för att se vad som hänt med kontakterna under denna tid, såg helt oanvänd ut ingensomhelst skada av gnistbildning, ingen med plastnyckel kommer att bli 35 år det kan jag garantera.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra vad som händer med en brytare av denna typ. Kan det vara krypströmmar pga att den har samlat på sig salt?

Eller dåligt material i kontakter eller dåligt kontakttryck som ger värme i kontaktytorna.

Kan vi få ett samlat omdöme från inlandet jämfört med de saltade båtarna?

En enkätundersökning kanske visar att ingen i inlandet har haft problem. Då är det kanske kapslingen som gör susen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att ankarspelet sitter kopplat före strömbrytarna. Ska kolla det.

Hade ingen utrustning för att kolla spänning i lördags. Gick att få svagt svagt ljus i en av lamporna i ruffen när man slog på batteriet så det är väl troligtvis inte glappkontakt i brytarna?

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...