Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
jockepocke71

Hjälp med självläns

Rekommendera Poster

Hej alla,

Ny på forumet. Hoppas få hjälp med mitt problem:

Har köpt en gammal hardtopbåt (nån som hört talas om Vinha, finsk motorbåt från sjuttiotalet?), som har gått som passbåt i stockholms skärgård.

Tyvärr inget kapell, så det regnar in. Båten ligger 20 mil från hemmet, jag har besöksrätt på helgerna men jobbar oturligt nog i veckorna, så jag är orolig för regnvattnet.

Hur kan man lösa detta? Vågar jag borra en genomföring i skrovet, ovan vattenlinjen? Det finns el vid båtplatsen, så jag borde kanske både installera en batteriladdare och också ansluta en elektrisk länspump?

Ett problem är att det är vattentäta skott i kölsvinet, flera separata utrymmen som samlar vatten. Borra genomföringar?

Mycket tacksam för konstruktiva svar!

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mekanisk pump som drivs av vågrörelsen. Fästes i en  törtöjninglina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det självklara svaret är ju att sy ett kapell!

Kostar inte speciellt mycket mer i material än en riktig länspump, och går att slänga ihop på en dag. Besparar dig dessutom jobbet med att förvandla båten till en Schweizerost. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen. En del känns väl lite tafatta - vem täcker en båt med en press när den ligger i sjön. Dryg kommentar, den hade varit bättre ogjord.

En mekanisk pump som drivs av vågrörelser verkar lite invecklat för mig. Eller i vart fall ser jag inte framför mig hur den lösningen skulle se ut.

Ett nytt kapell är ju ett bra alternativ. Fast min fråga var om det är dumdristigt att borra i skrovet för att kunna pumpa ut vatten. Jag får väl prova och se antar jag.

Eftersom jag inte vet något om småbåtar så kanske frågan verkar dum men brukar det vara dubbelskrov på små motorbåtar? Alltså om jag gör en håltagning mellan två skott i kölsvinet, kan det läcka ner vatten mellan inner- och ytterskrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mekanisk pump som drivs av vågrörelser verkar lite invecklat för mig. Eller i vart fall ser jag inte framför mig hur den lösningen skulle se ut.

Så här, kanske?
http://lansman.nu/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte hur stor passbåten är. Rent spontant tänker jag på grannens passbåt som var en ganska liten båt, men eftersom den gått som passbåt i Stockholms skärgård kan det ju va en ganska stor båt.

Har kört med en Rule 500  i min öppna bohusjulle i många år. Den har ingen mekanisk nivåvakt. De brukar ju förr eller senare krångla, utan den startar på tid - var tredje minut - och pumpar tills vattnet är slut. Finns det inget vatten stannar den på nån sekund. en perfekt och stryktålig pump.

Lyfthöjden får dock inte va för stor. Då kan den luras att tro att det fortfarande finns vatten att pumpa. Råkade ut för det 2005 i min storfidra. Pumpen gick ständigt i minst en vecka. Vattnet i slangen blev så varmt att jag nästan inte klarade av att ta på slangen. Pumpen fungerar fortfarande fast i en annan båt.

En bottengenomföring 30 cm ovanför vattenlinjen.

Pumpen har klarat att hålla min bohusjulle läns i en hel sommar på ett, på våren, fulladdat 75 Ah batteri.

http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=607&artname=Länspump, elektrisk, inbyggd nivåvakt - Rule&sok=länspump

Är det en stor båt kan du ju sätta ett par alternativ borra våghål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter K!! En sådan beställer jag nu på en gång. Jjag såg framför mig hur jag skulle behöva konstruera en lösning, fixa med slangar o nipplar o bälgar etc. Känns mycket enklare att bara betala notan cheeky)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, jag var nog lite otydlig. Men det är alltså en hardtop-båt i plast, löa 6 meter. Enligt uppgift från förra ägaren (som har haft den sen mitten av 70-talet) så heter båten Vinha och är finskbyggd, i början av sjuttiotalet. Den har inga liknelser med den gamla finska torpedbåten Vinha, som man hittar vid en wikipedia-sökning, förutom att de är sjöfarkoster.

Lite av den anledningen, dvs att jag hittar NOLL info om båten på nätet, gör att jag tvivlar på att det är en Vinha men egentligen spelar det ingen större roll. Men nog om det så det inte blir OT.

Med passbåt menade jag att båten i princip enkom har använts för en familjs grundläggande transport mellan fastland och ö (för andra ändamål har de haft finbåtar) i Stockholm.

Ditt förslag om Rule 500 är ett bra förslag, tackar! Som du ser ovan tänkte jag prova Länsman-pumpen, men då vet jag åtminstone en pump som är lämpad att använda om inte Länsman-lösningen blir bra (på bilderna/videos ser det ut att vara väldigt klena dimensioner - undrar hur effekten blir  med stiltje fast hällregn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte den båten, tack för att du sökte lite. Jag hittade också de där uppgifterna när jag köpte båten, men tyvärr inget annat.

Beträffande fattiga uppgifter så kan jag naturligtvis ha varit tydligare. Men dryga svar som att lägga en presenning över båten när den ligger i vattnet är ju helt klart onödigt i mitt tycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, svaret behöver inte nödvändigtvis vara drygt i andemeningen..

En lättviktspress över en lämplig bräda eller liknande, från HTn ner mot motorbrunnen, spänn fast med gummistroppar i ex.vis fenderfästen så håller det regnet ute. Vackert.. nja, men det behöver inte se helt uppåtväggarna styggt ut heller.. och dessutom så sitter du ju inte bredvid på o lider av utseendet heller... Funkar ypperligt som tillfällig lösning tills du fått sytt ett riktigt kapell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...