GamVolvo 0 Postad 28 Maj , 2011 Hej, Jag har en Aq130 D som jag precis gjort ett kompressionstest på då jag tycker den är lite slö så fort jag har lite last i båten. Jag har dock några frågor som kanske ni kan hjälp mig med. 1. Motorn har följande komp 9,6- 9,6- 9,9- 9,1 och jag behöver hjälp med tolka resultatet. Är det bra, dåligt eller OK att köra med? 2. Är kp/cm2 samma sak som kg/cm2? På kompprovaren är det angivet i kg/cm2 och i instruktionsboken är det angivet i kp/cm2. I instruktionsboken står det att kompet ska vara mellan 12-14kp/cm Tacksam för input av er Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 28 Maj , 2011 Jagtrorduskasökafeletpåannathål.kompressionenärjujämnochdetärknappastdetsomärorsakenommotornkännsorkeslö.hardengåttbättretidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 28 Maj , 2011 BlirvisstaldrignågramellanrumpåiPhone... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GamVolvo 0 Postad 28 Maj , 2011 Hej och tack för ditt svar, Jag vet inte om den har gått bättre tidigare. Har inte haft båten så länge. Det sitter brytarlöst system. Har bytt tändstift. Men funderar på att byta tändkablar och fördelarlock och rotor. Kollade i och för sig på dem tidigare idag och tyckte att de såg OK ut, men det kanske är lika bra att byta? Funderar på om det inte också är läge att kontrollera ventilspelet. Förgasarna (dubbla solex) verkar fungera bra och förra ägaren hade packat om förgasarna och ställt förgasarna. Någon som kan komma på fler förslag på vad man kan göra med en halvtrött AQ130? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 7 Juni , 2011 Det finns ju förstås en risk att motorn går som den ska, att den helt enkelt inte är starkare än så. Vad har du för båt? Det finns säkert folk här på forumet som har motsvarande båt/motor och har synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Juni , 2011 Är kp/cm2 samma sak som kg/cm2? Ja, på jorden. (Kp är en kraft och är lika stor som massan ett kg som dras mot jordens medelpunkt. På månen skulle ett kg bara vara ung. 1/7 kp och i rymden ingenting.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GamVolvo 0 Postad 8 Juni , 2011 Tack för era svar. Jag har justerat ventilerna och de stod rätt mycket fel (för litet spel på alla cylindrar). Tomgångsvarvet ökade med cirka 250v/min efter justeringen. Motorn går bättre och är mycket piggare och varvar mer även med last i båten. Har inte gjort nytt komptest efter justeringen, men jag antar att kompet ökat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rbkandreas 0 Postad 8 Juni , 2011 Kul att det fungerade för dig. Känner också att min motor är ganska slö när jag har 4 personer ombord, när vi bara är två går den jätte bra. Har gjort kompprov på min motor och fick resultaten 9, 9, 8, 6 kg. Inte jätte hundra och känner att en del komp läcker från toppen när man öppnar ojlepåfyllnings locket. Ska köpa mig ett blad mått och justera ventilspelet. Vet du vad avståndet ska vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GamVolvo 0 Postad 8 Juni , 2011 Hej, Ventilspelet ska vara vara 0,5 mm. Enligt verkstadshandboken så ska egentligen två bladmått användas; 0,5 mm ska gå in lätt och 0,55mm ska inte gå att få in. Gäller för både varm och kall motor och avser AQ130. Jag köpte ny ventilkåpspackning på Biltema och den verkar fungerar (än så länge i alla fall). Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GamVolvo 0 Postad 18 Juni , 2011 Hej igen, Gjorde om komptestet idag (dvs. efter ventiljusteringen) : 10,8 - 10,8 - 11.0 - 10,6 Dvs. en ökning med 1,1-1,5 per cylinder. Jag såg dock att tändstiften treans och fyrans cyndrar var lite sotiga. Stiften på ettan och tvåans cylindrar var dock perfekta. Har dubbla solex förgasare. En fråga: kan det vara så att den ena förgasaren har för fet blandning? Eller vad kan det bero på att 3:an och 4:ans tändstift sotar, men inte 1:an och 2:ans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Juni , 2011 Lite mysko att du får annorlunda komp.värden efter att ha ställt ventilerna... kompressionen mäts ju med ventilerna stängda. Betr stiften: en enkel förklaring vore att stiften är olika. En annan att de är olika mkt slitna/använda. En tredje är att tändningen står fel. En 4e -och i mitt tycke troligaste, eftersom det gäller cyl 3&4 (el f den delen om d vore 1&2)- möjlighet är att förgasaren som ger bränsle till dessa 2 ger för mycket soppa. Felställd eller sliten möjligen? En 5e förklaring kan ju vara att du kanske inte lyckades helt o hållet med ventilspelet på dessa 2 cylindrar..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 18 Juni , 2011 Det är helt logiskt att kompressionstrycket höjdes när du justerade ventilerna korrekt, när ventilspelet är för litet kommer ventilen att vara öppen för länge vilket får till följd att ventilen släpper ut trycket under en del av kompressionsslaget. En del tokstollar ställer ner ventilspelet på gamla B20 för dom vill att den skall gå tystare, men en del ventiltickande får man ta när man åker B20, hellre det än brända avgasventiler. Kolla att förgasarna är synkronisedade, du kan läsa hur man gör i instruktionsboken som du kan ladda ner från Volvo pentas hemsida. Det sitter en ganska grov kanal mellan förgasarna för att jämna ut eventuella skillnader så synkroniseringen är inte så supernoga som på en del motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 1 Mars , 2012 Ang. igensotade tändstift så är det med största sannolikhet så att den ena förgasaren är feljusterad. Den går helt enkelt med för fet blandning. Det är svårt att justera in så det blir bra, om det blir för magert bränner det hål i kolven. Jag köpte ett instrument som heter Colortune med det kan jag se in i förbränningsrummet och justera mängden bränsle genom att titta på färgen på förbränningen och justera på förgasaren. det finns billiga kopior på verktyget som fungerar bra, http://www.verktygsboden.se/specialverktyg/colortune-single-plug-kit Mvh Putte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser