Gäst Lasse Postad 26 Oktober , 2004 Hej! Skall åka och titta på ett par båtar med OMC-drev. Jag har bara haft utombordare tidigare och har förstått att dreven är en riskfaktor när man köper beg inombordare. Motorerna har jag ganska bra koll på och räknar med att kunna bedöma hyfsat bra, men som sagt drevet, backslag, genomföringar mm kan man kontrollera skicket visuellt eller på något annat sätt. Har hört att OMC:s drev har lite dåligt rykte, ligger det något i det? Mycket tacksam för tips! Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bar190 Postad 26 Oktober , 2004 Kolla oljan... Dvs efter förekomst av vatten (gråaktig) eller metallpartiklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spidibot 0 Postad 27 Oktober , 2004 Ja. OMC findes (af gode grunde) ikke længere i produktion. Man anvendte visse alternative tekniske principper, som så gode ud men i virkeligheden ikke fungerede. Tænk på at købe et mærke med godt omdømme og som stadig er i produktion Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronettan 0 Postad 27 Oktober , 2004 Oljan kan vara grå utan vatten. Om man nyligen har kört drevet så kan oljan skumma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst kongo Postad 9 November , 2004 Omc finns i allra högsta grad kvar dock lite modifierat och med nytt namn volvo penta sx cobra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 9 November , 2004 Är det äldre grejer skulla jag nog passa mig, har hört att det blir svindyrt när det väl klabbar. Skulle köpt volvo (finns massor av delar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 10 November , 2004 Jag antar att det är ett OMC Cobra drev du menar? Följ tipsen ovan men en liten korrigering. Penta SX-drevet är ett helt eget drev från Volvo men finns som ersättningsdrev för Cobra-drevet, passar rakt av. Det kostar dock en 35.000 :- ;- ) Om du ska kolla ett Cobra-drev måste du kunna provköra det i vattnet. Prova att det går lätt att växla samt att det inte känns konstigt när växlarna (fram- och back) går lätt i- och ur. Det får inte skorra eller gå trögt. Kolla även att motorn dör en kort stund vid växling. Det sitter en microbrytare som sköter detta och de är ofta feljusterade. Många påstår att ett Cobra-drev är väldigt hållbart om man ser till och serva det samt (och det viktigaste) att det är korrekt justerat. Kolla även att man bytt växelvajer, det fanns dåliga sådan ett tag och det gjorde också att dreven gick sönder. Har för mig att den ska vara röd eller slät svart. // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 13 November , 2004 Instämmer med föregående talare Lasse. Har lärt mig att växelvajern skall vara röd. Många av de modeller som tillverkades 87-88, bestyckades med en felaktig vajer, som med tiden töjs ut. Det medför att växeln inte går i på rätt sätt och ger slitage i växelhuset. OMC lät byta dessa kostnadsfritt under dessa år. Håll utkik efter röd vxl-vajer. Lycka till! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser