Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Gäst Lasse

Hur kollar man ett drev

Rekommendera Poster

Gäst Lasse

Hej! Skall åka och titta på ett par båtar med OMC-drev. Jag har bara haft utombordare tidigare och har förstått att dreven är en riskfaktor när man köper beg inombordare. Motorerna har jag ganska bra koll på och räknar med att kunna bedöma hyfsat bra, men som sagt drevet, backslag, genomföringar mm kan man kontrollera skicket visuellt eller på något annat sätt. Har hört att OMC:s drev har lite dåligt rykte, ligger det något i det? Mycket tacksam för tips! Mvh Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bar190

Kolla oljan... Dvs efter förekomst av vatten (gråaktig) eller metallpartiklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. OMC findes (af gode grunde) ikke længere i produktion. Man anvendte visse alternative tekniske principper, som så gode ud men i virkeligheden ikke fungerede. Tænk på at købe et mærke med godt omdømme og som stadig er i produktion

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kongo

Omc finns i allra högsta grad kvar dock lite modifierat och med nytt namn volvo penta sx cobra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

Är det äldre grejer skulla jag nog passa mig, har hört att det blir svindyrt när det väl klabbar. Skulle köpt volvo (finns massor av delar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är ett OMC Cobra drev du menar? Följ tipsen ovan men en liten korrigering. Penta SX-drevet är ett helt eget drev från Volvo men finns som ersättningsdrev för Cobra-drevet, passar rakt av. Det kostar dock en 35.000 :- ;- ) Om du ska kolla ett Cobra-drev måste du kunna provköra det i vattnet. Prova att det går lätt att växla samt att det inte känns konstigt när växlarna (fram- och back) går lätt i- och ur. Det får inte skorra eller gå trögt. Kolla även att motorn dör en kort stund vid växling. Det sitter en microbrytare som sköter detta och de är ofta feljusterade. Många påstår att ett Cobra-drev är väldigt hållbart om man ser till och serva det samt (och det viktigaste) att det är korrekt justerat. Kolla även att man bytt växelvajer, det fanns dåliga sådan ett tag och det gjorde också att dreven gick sönder. Har för mig att den ska vara röd eller slät svart. // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Instämmer med föregående talare Lasse. Har lärt mig att växelvajern skall vara röd. Många av de modeller som tillverkades 87-88, bestyckades med en felaktig vajer, som med tiden töjs ut. Det medför att växeln inte går i på rätt sätt och ger slitage i växelhuset. OMC lät byta dessa kostnadsfritt under dessa år. Håll utkik efter röd vxl-vajer. Lycka till! /Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...