Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Kento

Yamaha 30HK går dåligt på tomgång

Rekommendera Poster

Motorn är fårn mitten av 90 talet och jag har tidigare bytt bränslemembran efter tips här på forumet. Nu går den väldigt bra på högre varv men tjuvstannar fortfarande på tomgång.

Med lite högt ställd tomgång går den en stund ganska bra men sen stannar motorn tvärt med ett litet poff

Jag har ställt in skruvarna på förgasarna enligt instruktion här på forumet men tyvärr också varit på den stora målade skruven på sidan. Har försökt ställa tillbaka den exakt som den stod men kan det vara oerhört känsligt om jag har satt den något fel?

Tacksam för tips vad jag kan prova.

Mvh,

Ken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Ken!!

Jag har en yamaha 40hk från -95, och jag hade precis samma problem som dig när jag köpte motorn (fick köpa den billigt pga den inte gick riktigt på tomgång)

Jag hade 2 fel rörande detta problemet.

Motorn gick kanon på fullgas, men poffa/tjöt till på tomgång, och vissa poff så dog motorn.

För det första märkte jag att pumpblåsan man pumpar bensinen med drog ihop sig ibland när man körde sakta, kolla detta först, inte dyrt och lätt att byta ut.

Sedan skruva jag isär de 3 förgasarna, det finns ett högfarts munstycke och ett tomgångsmunstycke i varje förgasare.

I mitt fall var en av förgasarnas tomgångsmunstycke igensatt av smuts......blåste ur alla munstycken med tryckluft, och pilla loss de med en liten nål.

Efter ja fixat detta så funka motorn kanon igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

prova o skruva ut luftskruven lite medans den går,så var det med min 20 hk,den sköt o gick lite konstigt,efter jag gav den mera luft går den bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...