2HOT4U 3 Postad 28 Maj , 2011 vad tycker ni ska jag upp till 21 alu så motorn inte varvar över Suzuki DF140 42knop GPS 6300varv Motorinterface 45L/h Motorinterface Org. Std. Alu propp 3x14x19 enligt Suzuki Rek. fullgasvarvtal rpm5600-6200 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Maj , 2011 Du har ju en realtivt liten båt så det är absolut läge att testa en 21a, går du i varvtalsstoppet oxå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 29 Maj , 2011 Om motorn är lika ny som båten, har du utväxling 2,59:1 idrevet. I så fall är originalpropellern på 21 tum. Har du en äldre motor, före 2006, tror jag, är utväxlingen 2,38:1 och originalpropellern är på 19 tum. Byta propeller? Ja om du: prioritera toppfart och ofta kör på höga varv, om motorn når varvtalsbegränsningsstoppet, om du oftast kör med lätt last Nej om du: är nöjd med marschfart och marschvarvtal, prioriterar acc oh bra dragkraft för vattenlekar mm, vill kraftreserv för tung belastning Når du inte varvtalsstoppet, vinner du nog lite på att byta till alu 21 tum. Kanske skulle en original i stål på på 20 tum vara det optimala Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 29 Maj , 2011 det är en motorn är 2006 ska se om jag kan hitta någon med 21 så man får testa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 30 Maj , 2011 Det sliter mer på en motor att gå med för stor stigning jämfört att gå med för liten. Om du varvar 100 rpm för mycket när du är ensam i båten med lite packning så tycker inte jag att du ska byta propeller! Om du däremot har övervarv med massa folk och packning i båten så är det läge att byta till en större stigning. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 16 Juni , 2011 beställde en Org. Alu propp 3x14x21 idag från US&A med express frakt och propplerlås gick det på 1750:- under halvapriset jämfört med här hemma borde få den inom 10 dagar hade ingen extra prop heller så det blir inte onödigt köp om det skulle bli fel stigning kommer med resultatet senare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cirtap 1 Postad 19 Juni , 2011 Hej Varifrån i USA beställde du proppen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 20 Juni , 2011 fick hans mail genom en polare han ska tydligen finnas på ebay men där skickar bara inom USA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser