Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
ny_borjare

Massor av frågor som nybörjare Yamarin 64 och 65 DC

Rekommendera Poster

Hej,

Jag letar efter en ny båt för 2011.

Vi köpte en Bella 530Excel förra året och tyckte det med båtliv var kul. Men vi märkte att det vore skönt med en liten ruff när vi har två mindre barn. Även om vi bara åker dagsturer, så är det skönt att barnen kan sova lite mer bekvämt och väderskyddat i en ruff.

Så nu har vi sålt båten och tittar på en Yamarin 64DC som jag läst att det ska vara en test-vinnare och verkar överlag som folk är väldigt nöjda med.

Nu har jag hittat 3 stycken båtar....

1. Yamarin 64DC med 200hk Yamaha 4t från 2006 (beg.)

2. Yamarin 64DC med 200hk Yamaha CETX från 2011 (ny)

3. Yamarin 65DC med 225hk Yamaha BETX från 2011 (ny)

Så mina frågor är till er sjöbjörnar:

* Vad skiljer en 64DC 2006 mot en 2011? (hittar inget vettigt på hemsidan)

* Vad är skillnaden mellan en CETX och BETX motor från Yamaha?

Priserna skiljer sig så klart mellan dessa, men är det värt 50.000:- för att få en 2011 med 200CETX mot en 2006 200hk?

Ska typ köpa båten inom 1v... :)

Tacksam för alla råd jag kan få här, vill inte göra fel igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2011 har Vitt skrov med stripes och blå/beige inredning istället för blåvitt skrov och blå inredning på 2006. Följande saknas på 2006: Command Link instrument (typ Smart Craft), tiltratt, LED-belysning i ruffen, dynor där luckorna kan öppnas utan att ta bort dom, en lös dynbit som gör det enklare att ta sej till badbryggan, teflonbelagda reglagekablar, 2011 har även en annan instrumentpanel med annan ratt och plats för stereo. Om det bara skiljer 50 000 mellan en 2006a och en ny 2011 är den gamla överprisad eller den nya ett fynd. 2006 uppdaterades även F200 motorn o är det den gamla typen F200A isf F200C på denna båten ska det skilja ännu mer.

F200C och F225B är samma motor, bara programvaran i styrboxen skiljer för att trolla fram 25 extra hästar. Nu finns en ny 225a som heter F225F som är betydligt modernare, lättare, starkare, snålare o med bl a elväxel. Att sätta en omodern F225B på den nya 65an känns för mej lite avigt, en 65a ska ha en F225F tycker jag.. F200C och F225B är alltså motorer som är på väg bort o därför reas dessa ut.

Om du ska använda båten just så kommer du träffa rätt med en 64/65a. Ska du göra mer regelbundna övernattningar faller den dock o då ska du upp till en 68 el liknande. Tänk på att 64an bara har kojer, inget pentry, ingen vask, ingen toa. En 64/65a går oxå mycket bra med en F150 så vill du ner lite pris är det absolut inget dumt alternativ. Man marschar behagligt i 20 - 30 knop och toppar drygt 40. Har just en sådan själv och ser ingen störra anledning till större motor om du inte har behov att marscha över 40 knop..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priserna skiljer sig så klart mellan dessa, men är det värt 50.000:- för att få en 2011 med 200CETX mot en 2006 200hk?

Svar: Ja, det är värt 50 000 kr!

Garanti, ny båt motor och andrahandsvärdet kan då inte bli sämre!

ps.

Kör själv med F200 64 DC (2008) och är riktigt nöjd smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla svar!

Jag var och titta på en 64DC och en 65DC i helgen, dom låg brevid varandra.

Tycker att 65an har lite smartare inredning och att ruffen känns längre, alltså att två vuxna får plats bättre i en 65a mot en 64.

Men om det är värt det dyrare priset vet jag inte, även om man får garantier mm.

Sedan verkar det som att man ska ha en F motor i stället för B/C.... då denna var modernare.

Men då antar jag att priset drar i väg oxå..... 

Båtköp är inte lätt för en nybörjare! Och snart är sommaren slut oxå :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den känns riktigt trevlig. Jag upplever den som aningen tystare än min gamla F150 men en smula törstigare. LAN-instrumentet säger att jag kommer 0,8 distans per liter soppa, det spelar inte så stor roll om jag far fram i 25 eller 35 knop. På F150 sade instrumentet 0,9 och i bästa fall 1,0 distans/liter men i det senare fallet endast vid 25-26 knop.

Funderade på den nya 225:an men tänkte att jag kan köpa rätt mycket soppa för 60000:-.

post-10919-1394236724,3809_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Sirba,

Jag tror nog nu att jag bestämt mig för 225an (den äldre) och 65DC.... blir lite dyrare en vad jag hade tänkt mig.

Får se om det blir en större båt om jag och min familj får smak för att kanske sova över på sjön. Alltså om det blir fler nätter....

Men tack jag hoppas att jag får tillbaks pengarna lite mer av att ha en 225a i stället för en 150a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du kommer bli mycket nöjd med den kombon. Men som sagt jag tror att en 65a med F225B kommer ses som lite UFO på andrahandsmarkanden om några år, nya båten med gamla motorn. Lite som 64or med HPDI motorer, inget fel på snurran men det är inte den kombon som efterfrågas. Men skiljer det 60 000 kr mellan en B och F så finns ju en del att ta av den dagen du ska sälja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fegar ur!

Det blir ingen Yamarin 65DC med 225hk BETX.

Kände mig inte bekväm med att köpa en ny båt igen, då jag förlorade en hyffsad peng på förra båten som jag köpte ny (hade den bara ett år).

Så nu börjar jag kolla mer på beggade Yamarin med 150hk och Bella 621dc med 115.135hk motorer.

Att det ska vara så svårt att köpa båt! (I-världsproblem va? :))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är lätt att det rusar iväg när man kollar på båtar. Inte så dumt att ta ett steg tillbaka o tänka om ibland. Om det är begagnat som gäller så kom de flesta av de uppdateringar som jag nämnde tidigare när du frågade om skillnaden mellan 2006 och 2011 redan 2008. Mellan en 2008 och en 2011 skiljer endast färgsättningen/klädseln och tiltratt. I övrigt är de likadana. Jag tycker det kan va värt att betala lite extra för en 2008 eller nyare och du kommer ändå spara traktorlass med pengar jämfört med nytt. Glöm inte pruta bara, som sagt tror jag det finns mycket luft i priserna på beggade 64or och hittar du nån som verkligen vill sälja tror jag du kan få ett bra pris.

Bellan är oxå en fin båt men satsa definitivt på en som har en V6 Optimax eller Verado. Har kört bellan med Optimax 150 o det är en alertare båt än 64an trots i stort sett samma mått. Bellan är dock lägre än 64an vilket märks mest i ruffen. AMT 200 kan ju oxå va nåt att titta på. Det var dessa tre jag hade som alternativ och anledningen till att det blev 64an var för höjden i ruffen på Bellan och att kojerna var lite för korta i AMTen. Fördelarna för Bellan och AMTen är att de går att traila på B-kort, omöjligt med 64an pga högre vikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nu blev det en 65DC med trimplan, kökskit.... 225BETX motorn då det var mest prisvärt tycker jag.

Har en fråga till, vad rekomenderar ni att man använder för Olja?

Eller behöver man inte fylla på Olja som jag behövde med min tvåtaktare (jag vet nybörjare..)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag undrar oxå vilken kylbox ni rekomenderar med komperssor för denna båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller oljan så byts den vid motorservice, precis som på bilen. Bara tanka, vrida om nyckeln och köra alltså.

Waeco CDF-18 kompressorbox är perfekt för 65:an. Det finns en speciell plats för en sådan i babords stuvfack på 65:an, se bifogad bild.

Jag hade (eller rättare sagt har en i garaget) en sådan i min 64:a men där var stuvfacket tyvärr lite för grunt så jag fick ha den på durken i stället. Vilket gjorde att den bara blev använd en eller möjligen två gånger. Bytte ju till 68 DC i år och där är kylskåpet inbyggt.

Här finns mer info om CDF-18:

http://www.vitvarumaklarna.se/produkt/9105100002

Grattis till nya båten förresten!

Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för ditt svar Hasse.

Lägger en order på en sådan kylbox.

Hur gjorde du med toa? 

Har småbarn och vill ha någon form av Portapotti eller kemtoa.. någon erfarenhet kring det?

Verkar finnas plats för en sådan oxå i 65an.

Har provkört båten i dag med familjen och den går som en dröm!!

Vilket J-la drag det är i den med 225... !!

Och är väldigt nöjd, så nöjd som ett barn på julafton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett stort grattis till ert båtköp!smiley

Senast ändrad av mrplasma | 02 juli 2011 | 11:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Porta Potti 335 - artikelnummer AC2532179 (1652 kr) fanns med i Yamarins Båttillbehörprislista  2007 för 64 DC. Jag hade ingen i, fick planera... :-)

I 65:an på mässan såg jag en som mer såg nedslängd ut i styrbords stuvfack, vet inte riktigt var den bäst ska stå men det är sannolikt planerat för en dylik. På 64:an vill jag minnas att den skulle vara längst bak under mitten av soffan.

Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för svar på Toa-frågan... måste kolla vad som passar bäst kring lukt och sådant.

Vill bara ha en toa för barnen och tanken med vårt båtköp är att mest ligga i gästhamnar vid ev. övernattning.

Men nu har vi ett litet kök med vatten/vask, kylbox på g och nu är det bara en liten toa kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag uppdaterat båten med kylboxen, dubbla batterier, GPS-tracking, GPS/EKolod.

Efter varit ute lite med båten ett par dagar (ej sovit över), så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med mitt köp.

Det är lätt att komma åt kylboxen även när bordet/solbädden är uppe.

Det finns mycket stuvutrymmen och gott om plats för allt.

Går snabbt upp i plan och går riktigt bra i sjön, nästan för snabbt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...