Jansan 1 Postad 28 Maj , 2011 Har en Allegro 27. Lämnade in den för att få pris på en nysydd dito och fick pris på 7000:-! Låter högt och jag funderar på att sy själv med den gamla som mall. Någon som har erfarenhet/tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 28 Maj , 2011 Jag kommer också göra ett försök själv. Det borde inte vara omöjligt. Tar den gamle och mallar efter den. Bra med yta, ev tejpa innan man syr ihop, bra nålar och en maskin som pallar med typ 3 lager väv. Får se om jag gör detta i sommar eller efter säsongen. Om du gör ett försök så dela med dig av dina erfarenheter, foto osv. /pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 28 Maj , 2011 pgh73: Tänk på en sak! Nya tyger töjer sig inte alls enligt vad jag hört. Har därför tänkt att sy sprayhooden där akterfästena för sprayhooden lämnas med marginal. Efter sömnaden är färdig så monteras den och fästena akterut märks ut och sys då sprayhooden är på plats. Detta för att undvika att öljetterna inte når fram till avsedda fästen. Lämnar således i bakkant på sprayhooden ca 8 cm som färdigsys efter uppmontering och mätning på plats var akterfästena ska sitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 28 Maj , 2011 OK. Ska köra uppföljning hur det går. Funderar på att hyra en symaskin då jag inte har någon själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 28 Maj , 2011 Bra med tips, så som nuvarande s-hood är så är fästena i bakkant justerbara. Att själv göra saker som detta är toppen. Mycket tillfredsställande att få till det på egen hand ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2011 Fördelen med att göra det själv är att inprovningen blir noggrann. Det gör inget att det blir en resa extra till båten. Sånt är dyrt med ett proffs. Å andra sidan har de erfarenheten och kunskaperna så det blir rätt ändå. Men om det blir lite fel har man större möjligheter att korrigera. Tyget är en viktig detalj och där kan man välja det bästa utan att slutsumman blir så stor. Tejpa sömmarna med dubbelhäftande tejp är jättebra. Tyget hasar gärna annars under pressarfoten så ena lagret sträcks mer och stämmer dåligt i slutet av sömmen. Tejpen tätar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 28 Maj , 2011 Forgus 31: Dubbelhäftande tejp lät bra. Ersätter de nålar också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2011 Ja det verkar så. Möjligen kan några nålar hålla bättre på strategiska ställen när man provar på båten. Det finns speciell tejp för ändamålet, nån knapp cm brett. Borde finnas där man köper kapellväv. Finns en annons på den här sidan. Capella borde vara en kapellväv? Har själv bara sytt om en sprayhood lite och bytt rutor. Då uppmärksammade jag tejpen som fortfarande efter tiotal år hade kraften kvar till att fästa de nya rutorna. Fantastisk skillnad mot att bara nåla just att man i slutet av sömmen inte får rynkor om ena tyget är flera mm för långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
angantyr 0 Postad 28 Maj , 2011 Var köper ni tyg? Mitt bomkapell är blått men spayhooden är vit. Tänkte sy ett tak att lägga över bomen och fästa i mantåg eller liknanade för eventuella regninga dagar. Men vilken färg tror ni passar bäst? Tror nästan mer på blå. /C Senast ändrad av angantyr | 28 maj 2011 | 16:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 28 Maj , 2011 http://www.kvarnbytextil.se/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
angantyr 0 Postad 28 Maj , 2011 Man tackar, man tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 28 Maj , 2011 Jag tyckte priset lät rätt ok - om det är bra tyg (Sunbrella eller Markilux) och bra arbete. Båtgrannen hade fått ett nytt sittbrunnskapell gjort av en 'riktig kapellmakare' och det såg nästan ut som om det borde varit gratis... (kostade 6-7 tusen) Vi sydde dynor själva - lugnt och sakta så gick det bra. Nästa sprayhood ska vi sy själva. Du hittar en hel del tips på www.sailrite.com Bra symaskin hittade vi på ebay (en pfaff 138). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 29 Maj , 2011 Ett bra tips är att ha en symaskin med växel det vill säga en som man kan växla ner till en långsammare fart men starkare. Bl a Husqvarna har den funktionen om man drar ut spolen som sitter där man spinner upp undertråd på spolarna. Jag vet att de flesta kvalitetsmaskiner Singer, Bernina och Pfaff har den också. När jag sydde sprayhood insåg jag att det var en överlägsen funktion. Maskinen syr genom tre lager kapellväv och fönster utan problem. Dubbla polypropylenband och två lager kapellväv gick som en dans! Ett annat tips är att ta ett snack med en yrkesman vad gäller sömnad. Min maskin pajade under tillverkningen av lazybagen varpå jag hamnade hos en symaskinsverkstad. Tanten där hade en givande lektion angående trådkvalité, nålval och inställningar på maskinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Maj , 2011 Fler tips i en forumtråd av en kapellmakare (skrivs frewi i sökrutan fås f.ö. ännu fler) ...http://www.maringuiden.se/forum/;thread=326070&highlight=frewi /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Juli , 2013 Tar upp den gamla tråden efter att ha sytt ny spruthuva. Har ont i fingrar och axlar men det får det kosta. Att vara kapellmästare är nog ingen lukrativ affär fast en sprayhood är så dyr. Mycket jobb och många resor och provning. Här är mina misstag Klippte upp den gamla huvan men bara halva för att ha möjlighet att se detaljlösningar. Tänkte att den var symmetrisk och vikte på halva och fick symmetriska delar. Sydde ihop och det fattades några cm tyg på sb sida. Korrigerades med påsydd kant. Som vanligt lite problem med att sy i tjocka lager. Extra svårt genom tejpen som är kanon för att hålla ihop bitarna. Det blev stopp ibland. Tråden gick av och även då det funka så blev sömmen ful på undersidan. Tråden är väldigt trög att dra upp genom hålen. Detta görs med den kraft trådspänningen mäktar med och den stog i högsta läge. Jag ägnade lite tid på detta och det blev en liten tillsats som tråden löper genom innan den går till trådspänningen. En liten träbit med en böjd plåt och vingmutter. Efter det går maskinen tyst och stygnen lika fina på över och under sida. Tråden går inte av och jag klarar så många lager jag behöver. Använder kraftig presenningsduk för hålen som fäster huvan på båten och det går bra med dubbla såna lappar och två lager tyg. Plus dubbelhäftande tejp. När rutorna skulle sys fast blev syproblemet akut men efter den extra trådspännaren kom till funkar det väldigt bra. Tipset är. Innan du kör igång att sy, kolla att det blir snygga stygn även på undersidan även på det tjockaste och med rutor och dubbelhäftande tejp. Ägna tid åt detta. Få får du snygga stygn och du kan sy från avigan utan att det blir fult på andra sidan. Du slipper trådbrott också när trådspänningen är rätt. Kolla så det är lagpm. Alltför hård spänning kan rynka tyget något. Vill inte avskräcka någon då det är kul när det lyckas och det blev riktigt bra slutresultat. Sydde även vindskydd och ratthuva och lapp för nedgångsluckan. Förbrukade exakt tio meter tyg. Lika mycket som jag beställde. Tänkte att jag skulle ha tyg över för kapell men min optimism där räddade mig. Huvan på Forgusen är tydligen rätt stor och man förbrukar långa stycken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser