Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
explano

seglarguide för Åland

Rekommendera Poster

Planerar segling i och omkring Åland i sommar och söker en bra guide som beskriver färdvägar, naturhamnar, gästhamnar mer än man får i den officella brochyren över gästhamnar som 'visit aland' ger ut och som jag laddat ner. Lite självupplevda beskrivningar i stil med vad vi har efter svenska kusten. Tänker närmast på 'Arholma - Landsort* eller Kryssarklubbens beskrivningar över Gotland och Norrlandskusten. Tips???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett någon sådan faktiskt. Kan ringa mina kollegor på Åland och höra om det finns någon inofficiell. De är ju lite hemliga där, men mycket trevliga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Mig veterligen finns det ingen sådan hamn gudie tyvärr. Det som finns är en svindyr bok som heter Nya Stora Hamnboken där finns en del naturhamnar med men mest är det gästhamnar eller besökshamnar, boken kostar nära 1000 kr på Nautiska.

Segelklubbern sjöbjörnarna har en publikation men den är endast för medlemmar och dom säljer INTE den till andra, att bli medlem där är om inte omöjligt så i allafall svårt.

Vart på Åland har du tänk att segla? jag har varit där många gånger och har väl en del tips på bra ställen och kanske ställen du bör undvika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@DehlerMats: tack för ditt erbjudande. Jag kommer från norrlandskusten och ska till Korpo i Åbolands skärgård. Vill helst slippa runda Åland på sydsidan utan välja en väg från N Örskär och angöra Åland vid farled N Girarna och W Koksnan. Vad jag undrar över är hur seglingsförhållandena är efter norra kusten, utprickningar, grundförhållanden, hamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 

Ja då kommer du rakt ner i farleden N Åland, Saggö är fantastiskt men väderkänsligt, vid bra väderlek så gå in försiktigt efter sjökortet på lämplig plats, annars finns Geta Djupviken som ett alternativ, längre österut på fasta Åland finns sen Hamnsundet och även hotel Havsvidden har gästman, där är dock djupet max 1,7 m (2009) , annars fins även en naturhamn, Nötviken en bit längre österut.

Jag antar att ni vill ut mot Åbolands skärgård utan att runda Åland, det går bra att vika av från farleden N Silverskäroch gå ono kurs till N Älgskär och där svänga styrbord och gå Norra stråketoch styra rakt ner på bärö där du åter kommer in i farleden S Enklinge, Det är egentligen bara att följa sjökoretet och gå i vitt vatten, passa er för att kryssa alltför långt ut från en rak linje, på mitt sjökort är det skralt med djupsiffror och det innebär att det är omätta vatten, det lär komma ett ny utgåva av Ålandskortet iår, väl cvärd investering sägs det.

På Bärös norra sida finns en gammal lotsstation (tror jag) som numera är restaurang Glada Laxen och gästhamn, rekomendars starkt. Härifrån är det väl raka spåret i farleden till din slutdestination. Ett tips är att hoppa över Lappo, trist hamn och dålig affär.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Dehlermats: tack för värdefull info. Jag hörde på Hjertmans i Sundsvall att de väntar på en nyutgåva av flera åländska sjökort. Jag ska hålla koll när de kommer och sedan läsa dem utifrån dina anvisningar. Tack än en gång. Du gav precis den information jag sökte.

Men ska jag dra några slutsatser av vad jag hört om segling i och omkring Åland så verkar ålänningar inte särskilt välkomnande mot svenska båtturister.

Bästa seglarhälsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att Ålänningar inte skulle gilla svenska båtturister är nog en missuppfattning. Däremot kanske man kan påstå att ålänningar är lite kärva i sin attityd -inte riktigt lika flamsigt uppspelta som t.ex en göteborgare (inget illa menat göteborg). Men samtidigt finns någonstans i deras medvetenhet att dom behöver turismen för att överleva. Men som vanligt gäller att man blir bemött så som man själv bemöter så kom inte in i en gästhamn och spela allan -tagga ned lite och du ska se att det under ytan också finns trevliga ålänningar.

Det finns en sorts hamnböcker, kanske dom som det refererats till här innan, som är dyra och hyggligt bra. Annars kommer man rätt långt med en vanlig turistbroschyr där gästhamnarna finns beskrivna, för det är ändå dessa man bör hålla sig till. Detsamma gäller färdvägar -håll dig till farlederna, egna utflykter kan sluta med bärgning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...