Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Sjonduger

Extremt läckage Ryds 475 Gt, snälla snabb hjälp !!

Rekommendera Poster

Nu är det så att min ryds 475 gt tar in vatten i stor mängd och detta är regnvatten, och kommer in uppifrån.

Har täta hela relingslisten med silicon, sendan tätat om varje skruv med nytt silicon. Den har tagit in ca 4-5liter på 3-4dagars svagt regn. För att nå den mängden så måste de vara något mycket stort fel. Sitter och tänker om det på något sätt är självlänsen som på något sätt inte fungera. Tror hela båtens yta måste ta upp vatten för att nå den stora mängden, men sen vars vattnet tar sig in är för mig en gåta.

Mycket tacksam för alla olika svar och tankar  Mvh jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte exakt hur din båt ser ut, men det finns olika felsökningsmetoder. En enkel metod är att torka ur precis hela båten sedan klä hela insidan med tidningspapper.

Sedan kan man låta naturen göra jobbet (regn) eller ta en vattenslang och spruta över båten.

Det brukar då snabbt visa sig var felet ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du säger tar in vatten menar du då att du har vatten på golvet i båten eller menar du att vattnet kommer in i skrovet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silikon är absolut förbjudet på båt. Det ska vara Sikaflex du ska täta med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kranen är öppen.

Jo regnvatten kommer på något sätt in mellan skroven, och de går ju bara få ut med hjälp av bottenpluggen. Jag börjar mer och tro att problemet måste vara någonstans kring självlänsen, men hur vattnet tar sig in mellan skrovhalvorna vet jag inte.

inte silicon? vad är felet med de? har aldrig hört de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silikon klarar inte av att täta i båtar och de ytorna där det släppt går det inte att få nåt nytt silikon eller Sika att fästa på.

Silikonsmittade ytor är inte lätt att tas med. Man måste ned på djupet, slipa bort material. Det kommer du att märka dessvärre när du gör om tätningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tillbaka till läckaget nu, för silicon el inte gör ju saken inget bättre.

Kan ju som inte sjösätta så länge den tar in flera liter/vecka, är de verkligen ingen här som hört någon med liknande problem??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, ta upp båten. Om det kommer in vatten på land kan det ju inte komma underifrån.

Ligger självlänsen över eller under vattenlinjen? Det bore inte vara svårt att lokalisera ett fel just där.

Ibland händer det att om en kölrulle är feljusterad och trycker hårt på kölen, kan det bli sprickor i den under vintern, där det läcker in vatten sedan.

Sedan en helt annan sak, idag tätar man ju normalt med Sika, en del personer som håller på med veteranbåtar använder dock silikon om den ursprungligen är silikontätad, mer då av nostalgiska skäl. Själv gör jag det inte.

Är det däremot hål i skrovet är det ju lagningn med plast eller epoxi som gäller. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker Ts gjort fel ,men vad är skillnaden enl dig på Silicon o Sikaflex ? Sikaflex är ett varumärke!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant att Sika är ett varumärke men för båtägare blivit tätning på sjön. Sikaflex 291 är väl vad man normalt använder.

Finns även Sikaflex 292 som är dubbelt så starkt som 291. Men lite tjockare och lite mer svårarbetad.

Det tråkiga med sikan är att när man öppnat tuben så härdar den ävn om korken är på. Men en säsong kan man klara sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt Rätt. Absolut inte silikon det har dålig vidhäftning och ruttnar vilket inte Sikaflex gör samt att det fäster. Det troliga läckaget du har är självlänsen, inte ovanligt på Ryds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kölrulle är ju svårt säga, men båten är uppe och de är på land den tar in.

Då ni säger att självlänsen kan felet, vad är felet på den? ska jag ta lös den ? täta om alla genomföringar el??

Motorn väger ju 125kg, så svar JA länsen ligger nog lite under vattenytan. Men är felet på självlänsen så tar den ju in både på land och i vattnet.

Senast ändrad av Sjonduger | 30 maj 2011 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, kanske läste dåligt att båten står på land.

Hur kan det läcka in i självlänsen om den står på land, det är väl om det rinner vatten längs akterpregeln. Stäng slävlänsen och spruta med vattenslang och titta.

Ett annatat ställe där det kan läcka in är vid relingslisten runt båten om det inte är tätat ordentligt mellan överdel och underdel. Svårt att se men borde gå att lokalisera.

Kan länsningen av motorbrunnen vara otät, kan även läcka där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tätningarna från inline på självlänsen som brukar vara otäta på Ryds och då läcker det in när den står på land och det regnar. Ryds har även ganska tunt laminat i sina båtar så kolla efter sprickor i inlinen.

Senast ändrad av sea-ray_230 | 30 maj 2011 | 14:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då till frågan, ska jag bara ta lös länsen och limma om den på nytt el??

ska jag även täta om den bakre anslutningen?? alltså ut ur båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har likadan båt. kanske samma problem.

Efter varje säsong kommer det ur 20-30 l från bottenpluggen. försöker också komma fram till en lösning. båten ska till helgen. Men det borde ju inte vara självlänsen som är problemet för då lägger sig vattnet i olje och batteri-rummet Däremot tror jag det är bottenplugen som spökar för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan ju vara flera fel om du har samma probelm.

Jag har idag tätat om självlänsen innifrån båten, och ser inget läckage. (hade ju förut vatten nedanför länsen) men vet ju inte vars de kommer ifrån.

Men förra sommarn var de ca 25liter i skrovet, så nog har vi ett fel men vars vet jag inte exakt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan meddela att jag tätat alla genomföringar på båten nu FÖRUTOM utgång från självlänsen pga att motors nedre halva trim/tilten ligger över länsutgången.

Har sjösatt och ser ju några få droppar om dagen ligga under länsslangen så länge de är så lite så gör de ju inget, men givetvis ska jag upp med den och täta de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg har också lagt ner båten nu. Tätat så gott jag kunnat runt bottenpluggen samt en packning på muttern. Får se hur det blir. Plockar upp den om ett par veckor och tittar efter.

Skulle vara intressant att veta vart din vattenlinje ligger? (Utan passagerare.

Beror ju på vilken motor man har naturligtvis. men iaf

Vattner kommer upp ett par cm upp på tilten och fästena. Vill minnas att det inte var så förr.

Känns som min ligger mkt djupare nu än vad den gjorde för ett par år sedan.

Senast ändrad av mrsoft | 04 juni 2011 | 19:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har ju en 122kg tung 90hk yamaha, så min ligger ju gode djupt. vattennivån ligger ju typ lite ovanför utgående vatten. men jag ser ju att min har läkt väldigt små mängder  typ under utgående vatten, så jag måste ju fixa det. men den är ju sjukt jobbig komma åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...