Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
kjellebilder

Batteri och laddare

Rekommendera Poster

Hej har installerat en laddare för mina förbrukningsbank. I detta kit följde det med en laddare till startbatteriet, Men jag vart lite frågande då jag kollade kopplingen av sladdar till batterierna, så här ser det ut:

2 st Huvudsäkringar typ vred, Säkring 1 är  en röd kabel ( ) som går till förbrukningsbatterieri nr 1 vidare till nr 2. Säkring 2 röd ( ) går till startbatteriet. 

 Sen går det en svart kabel från en kopplingsplint till startbatteriet, vidare till förbruknings batteri nr 1 för att sen gå till förbrukningsbatteri nr 2.

Jag har kopplat in en laddare på  på förbrukningsbatteri nr 1 på ( ) polen och en på (-) polen på samma batteri, jag antar att det andra förbrukningsbatteriet också blir laddat.

Men vad händer om jag kopplar in en laddare på startbatteriet ( ) & (-) ?

( )  Polen är väl inga problem men minus polen går ju vidare till förbrukningsbatterierna kommer det hända något eller ska jag skilja (-) på startbatteriet från förbrukningsbatterierna?

Hoppas någon fattar och kan ge en förbryllad kille ett svar.

/Kjell

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kommer att hända är precis vad du vill, den lilla laddaren laddar bara start batteriet, du behöver inte skilja på minus för detta. Att ha gemensam jord (-) är det vanligats förekommande på båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga som helst problem att koppla ihop minus (svart) från de båda laddarna. De är redan hopkopplade i båten. Du kan sätta dom bredvid varandra eller ansluta direkt på batteriet. Stora laddarens plus (röd) på förbrukningsbatteriets pluspol och lilla laddarens plus (röd) på startbatteriets pluspol

Du kan använda den stora laddaren till startbatteriet också och ladda upp det ordentligt. Det är en bra idé att göra det nu och sedan en gång på hösten då den lilla laddaren inte har kapacitet att ladda upp batteriet ordentligt om det är dåligt laddat. Sedan kopplar du om igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Varför skall han krångla med det? Den lilla laddaren är väl en 3600 som normalt är till bilar, den kommer att ladda startbatteret lika bra som den stora laddaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla laddarens ström räcker nog för en ordentlig laddning för startbatteriet. Vi vet inte strömmen på den men är den tänkt för ett startbatteri bör den klara 3-4 A och vara utrustad med automatik för startbatteriets kapacitet.

Det innebär att automatiken har tålamod att vänta på att batteriet först kommit upp till c:a 14,5 - 15 V och sedan låter den ligga kvar där i några timmar. Ett batteri brukar då inte ta emot så mycket ström då det börjar bli fullt och strömmen kan typiskt ligga på 1 A. Ett startbatteri på 60 Ah kan då vara lagom att koka i 5-6 timmar. Kanske tio timmar för att få i de sista Ah.

Det behövs inga bamseladdare för ett litet batteri bara man har tid att vänta.

Men varför ladda ett batteri som ändå får sin laddning från båtmotorn.

Starten drar så lite så startbatteriet alltid är fullt. Gör man alltid bara korta körningar kan det vara nödvändigt att få lite toppladdning ibland. Eftersom du redan har laddaren så koppla in den. 

Minus ska förstås vara gemensam. Allt svart (brukar det vara på minus) ihopkopplat är rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet blir inte helt fulladdat av generatorn och det mår bara bra av att få en toppladdning av den stora laddaren ibland för att få upp syravikten. Skulle startbatteriet vara urladdat av någon anledning (det är inte alltid det enbart används för att starta motorn) räcker inte den lilla laddaren till, den lämnar bara 3,6A och det tar oändlig tid att ladda upp ett 75Ah batteri om den ens orkar. Jag har varit ute på båtar med just detta problemet. Tråkigt att behöva krångla till det men så är verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värd, och även i vår båt, är alltid startbatteriet fulladdat.

En riktig seg start, säg 10 sekunder, drar ur batteriet med knappt 1 Ah.

Den lilla laddaren kommer att starta att ladda och om den är på 3,6A har den laddat in det på en kvart. Nu blir inte strömmen så stor mer än en kort stund då spänningen stiger snabbt på ett fullt batteri. Beroende på automatiken i den lilla laddaren ligger den kvar på hög nivå några timmar och kokar batteriet för nyttig toppladdning.

Nu tar en start sällan tio sekunder, ibland bara en sekund och man har dragit ur bara knappt 0,1 Ah.

Lätt att inse att en stor laddare är att skjuta mygg med kanon. I praktiken faktiskt ingen skillnad alls då batteriet inte suger i sig mer för att spänningen 14,5 - 15,5 V kommer från en stor eller liten laddare. Möjligen första minuterna i laddfasen då den lilla ligger på toppström 3,6A.

Är nu batteriet urladdat dvs att man dragit ur 50 % så dröjer det tio timmar innan det fått i sig det mesta (10h x 3,6A=36 Ah) och kan börja toppladda (koka) i några timmar till. En natt vid bryggan räcker alltså.

Ingen oändlig tid i mitt liv. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den mest ideala värld är det på det sätt du säger. Det finns andra världar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läck- och krypströmmar som laddar ut startbatteriet så det håller mellan 3 och 10 volt. Har bytt ett halvt dussin batterier i olika båtar bara i maj, då de är totalt slut. Detta trots att dom kört med laddare i vinter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det nog men det inte med laddningen att göra utan startbatteriets ålder och ev. misskötsel.

Under en vinter får man med den lilla laddaren in ungefär 14400 Ah (4000h x 3,6A=14400Ah).

Håll med om att det inte har med laddarens storlek att göra att du får byta batterier. Det skulle inte rädda något batteri om man hade möjlighet med en stor laddare att få in t.ex 5 ggr så mycket med en 15A laddare. 72000 Ah klarar en sån att ladda.

I både praktik och teori finns inte plats för mer än samma som summan av kryp- och läck-strömmarna och den är sannolikt av en annan dignitet.

Troligen gäller samma i både i din och min värld. Gammalt batteri blir aldrig som nytt. 3-5 år så får man vara glad om batterierna i förbrukningsbanken räcker och 6-10 år för startbatteriet.

Nu förespråkar jag inte kontinuerlig laddning under en hel vinter. En trasig laddare förstör också batterier och är en brandrisk. Bättre några besök i båten med kontroll och laddning.

Så mitt förslag är att koppla in den lilla laddaren till lilla batteriet så får det laddning samtidigt med batteribanken medan man själv får en kopp kaffe med bulle och lite trevligt båtmys medan sladden i elstolpen är istucken.

Det blev som vanligt lite skjutande över målet vilket jag ber om överseende med. Alltid kul att nöta på tangentbordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan räkna fram och tillbaka teoretiskt på batteriladdning men det finns fler parametrar att ta hänsyn till. Jag var på en båt med ett nytt batteri från förra året på 110 Ah. Nånting hade under hösten laddat ur batteriet. Det hade sedan under vintern laddats några gånger med en Mascot-laddare som har några lysdioder som stegar fram sig med rött-gult-grönt. Varenda gång visade laddaren grönt efter något dygn, vid ett tillfälle stod den på i 4 dygn. När våren kom var det iaf ingen kraft i batteriet.

Laddaren hade fått upp spänningen på batteriet så den var nöjd och visade grönt men syravikten var fortfarande låg. Man kan säga att batteriet var laddat med volt men inte med ampere. Det fick laddas rejält med en kraftig laddare under något dygn för att återfå sin kapacitet.

Det är därför inte fel att ge sitt batteri en ordentlig laddning, en recond, där man rör om lite i batterisyran och får upp densiteten. Det är något som små laddare inte klarar av. Ctek rekommenderar recond 1 eller 2 ggr per år.

Jag gör precis tvärtom mot vad du förespråkar. Jag har fått liv i många gamla batterier med hjälp av recond och jag underhållsladdar batterier hela vintern och förlänger således livslängden till åtskilliga år. Det är dock viktigt att man har en modern laddare som inte överladdar utan bara underhållsladdar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer att laddarna kan vara lite försiktiga med den sista laddfasen som handlar om att koka batteriet. Den ska vara några timmar så syran blandas och sulfateringen av blyplattorna avlägsnas.

Ett batteri som inte fått laddning på länge tar ingen ström och fungerar i vissa hänseenden som ett uppladdat batteri. När laddspänningen läggs på det kassa batteriet tar det ingen ström och spänningen åker lätt upp i 15 V och laddaren går ned i underhållsladdning. En lite mer avancerad laddare kan givetvis testa att ta ut ström ur batteriet och upptäcka att batteriet är kass eller försöka lägga extra hög spänning och cykla med ur och iladdning tills den fått igång batteriet. Har den nött på ett par dagar på det viset och inte fått liv i batteriet kan den meddela byt batteriet.

Kan vara att den stora laddaren har den egenskapen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek har nu släppt en 5 A laddare som är obetydligt dyrare än gammla 3,6:an den har recond läge! Jag har testat på några batterier och fick igång några men inte alla! Det gäller ju att sulfateringen inte stått för länge för då permamentas tillståndet! /iwar



Senast ändrad av iwar | 01 juni 2011 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sulfateringsläge permanentas inte, däremot så förbrukas mera bly i plattorna då batteriet avsulfateras ju längre batteriet strår sulfaterat, om man recondar det så får man upp sammma kapacitet men livslängden är forkortad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du fel! Hur tänker du då, har du kapacitet men ingen livslängd kvar till slut vad är det som ändar batteriets liv ?
När du laddar ett sulfaterat batteri så får du upp spänningen (volttalet) men inte strömmen (ampere) A . och ett batteri utan ampere är då något som jag kör till återvinningen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...