Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Snailman

Craftsman

Rekommendera Poster

Idag slutfördes motorinstallationen av Craftsman CM 3.27 i min Nidelv 24 av Johan på Marinmagasinet i Kristinehamn. I morgon ska jungfruresan mot Karlstad efter motorbyte ske. Då Craftsman är nya på marknaden tänker jag återkomma i detta inlägg om mina erfarenheter med den nya motorn. Hitintills har bemötandet och servicen från Marinmagasinet varit till belåtenhet. Jag uppskattar verkligen deras engagemang, hoppas bara att motorn också lever upp till mina förväntningar. Ifall någon undrar så var det orginal installerat en MD2B.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag genomfördes premiärturen Kristineham-Karlstad , till Heden båtklubb som är min hemmahamn, i hård blåst. Båten rullade i sidsjö så man knappt kunde sitta kvar på stolen men vi tog oss fram välbehållna. Den nya motorn levde i stort sett upp till mina förväntningar. Det enda negativa var att den inte var lika tyst som jag förväntat mig. Men det kan mycket väl vara så att motorhuven, om man kan kalla överbyggnaden så, fungerar som en resonanslåda. Jag ska prova med att isolera den, så får vi se om det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte min Perkins mot Craftsman CM4.33 i början på maj. Går kanon har nu kört 24 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även jag monterat en  Craftsman CM 3.27  fast än så länge har den bara gått ca 1 tiimme

av Marinmagasinet fick låna jigg för att underlätta installationen vilket gick som en dans

enkel att installera plug and play med kablar osv

 

 

post-10020272-1394236810,9224_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur är era erfarenheter så här ett tag efter installationen. Jag funderar på att byta ut en gammal trotjänare (Yanmar YSM12) mot rn Craftsman 16hkr. Det vore trevligt att få lite synpunkter på hur ni upplevt er motor, service etc!

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Nimbus 26 med en pajad MD21. Inte hittat ngt begagnat av intresse och funderar nu på en ny motor och har kikat på Craftsman CM 4.80, 4 cyl utan turbo, 80 hk. Det blir ju ändå dyrt, så jag tänkte höra om någon har några erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt många med fåtal inlägg här som ska byta motor samtidigt...

 

Men okej. Jag har en fråga till en av skribenterna, Zamla?

På bilden som jag antar är din installation så ser jag ingen hävertbrytande grej?



Din motor kanske ligger så mycket över vattenlinjen att det inte behövs?

Min motor hade med en installationsanvisning där en hävertbrytning inte var inritad men fabriken ändrar sig sedan ( ev efter två st haverier som beskrivits i bloggar ) och jag hann få den nya manualen innan jag sjösatte. Lite meck att få till en hävertbrytande funktion faktiskt?

Men installationen är inte klar på bilden ser jag. Har du fått hävertbrytande funktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...