Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
grundin

Saltvatten i växelhuset, Yamaha F115

Rekommendera Poster

Fick tillbaka båten i onsdags. Packboxarna var bytta och växelhuset hade trycktestats och var ok - tydligen hade det blivit något fel från fabriken. När jag först kontaktade yamaha-center i Göteborg bokade de service i börjab av JULI!!  Anser väl därför att din båt i Kungälv var vältigt snabbe med tanke på att det är högsäsong. De fixade även till lite andra smådetaljer som att lufta styrningen.

Vill betona att jag inte hade köpt båten i Kungälv heller, utan jag valde att anlita dem för 20-timmarsservicen pga att de är den enda båtfirman som kommer ut i hamnarna och servar Yamaha-motorer. Sen gjorde ju omständigheterna att de fick dra med sig båten till Kungälv.

Hoppas att ni som läst tråden och köpt nya motorer inser att det är sjukt viktigt att göra den här 20-timmarsservicen. Annars är man chanslös i en ev dialog med generalagenten.....Många båtfirmor, bla där jag köpte min båt (Rogers marin i Lidköping), säger att man kan köra första säsongen och att det inte är jätteviktigt att serva efter 20 timmar.......

Angående vibrationerna i motorn är de tydligen normala. Din båt erbjöd mig att åka med en ny båt i nästa vecka så att jag själv kan bedöma om den motorn går likadant som min egen - skönt att själv få konstatera detta och är man noggrann uppskattar man sådana saker :)

Stort tack till Jocke på din båt för att du räddade båthelgen..

Fö fick jag aldrig något svar från generalagenten angående mitt krav på oljebyte i växelhuset under säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja alltid tråkigt när något nyinskaffat börjar med problem. Förhoppningsvis är de nu löst. Förutsätter att du inte har behövt betala för något mer än oljebytet? Personligen hade jag begärt det oljebytet som plåster på såren för att man levererar en defekt vara till kund och alla problem detta innebär för en.

Som sagt, hade själv den båten och motorn och har aldrig sett några ryckningar, 4-takt ska gå jämt och fint. Har du haft båt tidigare - vad har du som referens menar jag för skakningarna? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det ju snarare Din Båt i Kungälv som är hjältarna i den här historien. För min del kastar detta ett annat ljus över historien och Din Båt verkar ha skött sej precis som man kan förvänta sej. För dom har ju du varit som vilken verkstadskund som helst o inte nybåtskunden som nyss spenderat ett antal hundra tusen. Härjade du nåt med Rogers Marin om att få fram ett annat växelhus?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...