Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
grundin

Saltvatten i växelhuset, Yamaha F115

Rekommendera Poster

Sjösatte i april min helt nya Yamarin 59 HT med en helt ny Yamaha F115. Då jag igår tog upp den på land för 20-timmarsservice visade det sig att växelhusoljan var helt vit. När de på verkstaden trycktestade växelhuset, visade det sig att det läckte ordentligt vid propelleraxeln. 

Hur skall man se på det här - eftersom det är en ny motor? Skall man nöja sig med att de byter axel eller packning, eller skall man kräva att få skiten utbytt?

Motorn har på ganska höga varv vibrerat en hel del, skakat så man har känt det i hela båten, kan det bero på att propelleraxeln är skev på något sätt? Kör jag i 10 knop så skakar hela motorn - antar att det inte är normalt...

Dessutom har jag ett högt gurglande ljud från tilten. Har hört att det är normalt men att min tilt gurglar mer än vad som är vanligt....Suck, motorn är en -11 och har gått 18 timmar..

 

Vad hade ni gjort?



Senast ändrad av grundin | 27 maj 2011 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om det vibrerar så måste axeln vara krokig det är bara att byta axel o prop tätningar å du har ju garanti så det ordnar väl verkstaden mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men hur påverkas livslängden mm av att jag har kört runt med saltvatten i växelhuset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ingen fara med det hade det bara varit vatten så hade det varit skillnad mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du har inte kört i något med propellern?
Jag hade reklarmerat motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har varit extremt försiktig med motorn. Frågan är hur stora möjligheter man har att reklamera den. Just nu är motorn isärskruvad på verkstaden och de har inte ens verktyg att ta bort propelleraxeln med..

Tror du att man kan få igenom ett byte av motor alt byte av växelhus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det kan ju inte vara någon auktoriserad verkstad som inte ens har verktyg till att ta ur grejorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger som tutte, en autoriserad Yamahaverkstad ska ha alla verktyg som behövs för dessa motorer. En motor med krokig axel ska inte kunna smyga sig igenom hela produktionslinan hos tillverkaren så det hela låter märkligt. Verkstaden måste kunna påvisa vad som är fel och åtgärda där efter, det är deras skyldighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din Båt i Kungälv är auktoriserade, och jag fick veta att de väntar på verktygen som behövs. Jag har INTE kört emot något och det är inte konstaterat att axeln är krokig än, jag bara misstänker det...Men det är iaf där det läcker in rikligt mycket -  och som sagt, motorn vibrerar mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din Båt i Kungälv är auktoriserade, och jag fick veta att de väntar på verktygen som behövs. Jag har INTE kört emot något och det är inte konstaterat att axeln är krokig än, jag bara misstänker det...Men det är iaf där det läcker in rikligt mycket -  och som sagt, motorn vibrerar mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter oerhört märkligt.

För det första ska du veta att du har rätten på din sida. En vara av denna kaliber ska absolut inte vara beskaffad med fel. Enligt 20a§ KköpL så ska ett fel som upptäcks inom 6månader efter avlämnandet anses ha funnits vid avlämnandet.

Enligt 22§ får köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning. I vissa fall även skadestånd, men i ditt fall blir nog detta svårt.

Enligt 23§ ska köparen reklamera inom skälig tid efter att varan kommit i dess besittning. Reklamerar du inom två månader anses det som inom skälig tid. Efter 3år är reklamationsrätten ute. Men det är ett tag kvar för dig innan du uppnår 3 år.

 

Summa sumarum: Reklamera! Du ska inte tolerera detta på en helt ny produkt! Du vet inte om det uppkommit andra skador i motorn på grund av detta. Tänk sedan på att en motor som fått växelhus m.m utbytt pga skada aldrig uppnår samma värde (om vi tänker oss en ny motor) som en motor som har originaldelarna kvar.

 

Lycka till!

Mvh Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du verkligen behöva vänta på att dom får fram verktyg o kan fixa ditt växelhus, om det nu ens går? Tycker de ska trolla fram ett annat växelhus med en jädra fart. Det är ju sommar o du har köpt ny båt av dom. Att hänga dit ett anat växelhus tar max en halvtimme o sen är du på vattnet igen. Då får du ju oxå veta om de andra vibrationerna kom från växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man kanske är för snäll, men det är ju svårt att veta exakt vilka rättigheter man har..

Dessutom ser det ut att bli kanonväder mot slutet av nästa vecka så jag skall ligga på en aning fr o m måndag. Var ju lite tråkigt att höra att värdet på motorn skulle gå ner om man byter växelhus, det är ju ändå originaldelar man monterar dit..

Jag får väl själv ringa till reklamationsavdelningen vid Yamaha-Sverige och snacka lite på måndag. Men det är inte många fina dagar per säsong och eftersom båten inte ens är två månader så är det ju lite skrattretande att man ligger på land :)

Skulle verkligen värdet på motorn förändras om man bytte ut växelhuset mot ett nytt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Audi RS6---> Med reklamera, menar du att jag skall kräva en helt ny motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart påverkas inte värdet av att man byter växelhus på motorn. Man byter ju ut en felaktig del mot en exakt likadan. Växelhus är heller inte individer så det går egentligen inte att spåra att växelhuset bytts. Tycker du ska ligga på att få dit ett växelhus ASAP, de kan t ex ta ett från en annan likadan motor de har i lager på firman, hos generalagenten eller låna ett av en konkurrent. Tycker inte du ska behöva acceptera att vänta på att de undersökt och eventuellt reparerat ditt växelhus. Sommaren är ju precis som du säger kort o du har ju köpt nytt för att slippa just sånt här. Överhuvudtaget tycker jag du ska propsa på att få just ett nytt växelhus. Uppdatera gärna hur det går. Alltid intressant att veta vilka firmor som sköter sej och vilka som inte gör det. På sikt kan vi ju utrota de som uinte gör det för det är ibland skrämmande dålig service i marinvärlden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Du kommer reklmera varan. Sedan kommer de avhjälpa felet antar jag.

http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Efter-kop/ReklamationFel-pa-varan/

Det är möjligt att värdet inte försämras. Men isåfall ska du som reklamerar vara mycket tydlig med att de dokument som upprättas innehåller exakt information och där uppgifterna intygas och underskrivs av båda sidor. Detta dokument är värdefullt sedan när du ska sälja vidare båten. Detta är viktigt eftersom personen ifråga möjligtvis börjar tro att andra orsaker kan ligga bakom växelhusbytet än en reklamation, kanske en grundstötning?

 

Jag tycker i alla fall att du gör helt rätt som direkt på måndag ska ta och ringa reklamationsavdelningen. Återkom gärna i tråden med vad de berättar för dig sen och vad som kommer hända med din motor. Och kom ihåg, stå på dig! Du har rätten på din sida!

 

MVH

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Skall se till att upprätta ett sådant dokument. Jag menar, ett växelhus är ju peanuts för Yamaha-Sverige. Tror KANSKE att man tom skulle få loss en ny motor - om man skrek tillräckligt högt.

Har bara tidigare erfarenheter från bilbranchen, och där gick det att förhandla till sig en hel del när det var problem med nya bilen.

Självklart återkommer jag med vad som händer. Jag lär ju inte vara den sista som får problem med sin nya motor. Lite komiskt är att jag även den här gången fick höra; Jag har aldrig sett det här tidigare.....Haha, var exakt samma när min nya bil gick sönder..

 

/Olyckskorpen



Senast ändrad av grundin | 28 maj 2011 | 17:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forum och bloggar har en viss effekt på leverantörernas vilja till reklamation. Det har vi sett exempel på de senaste åren inte minst i trådar på MG och Sailguide. Det är inte endast lokalt i Sverige utan spridning av intressanta fall är avsevärd på engelskspråkiga sajter.

Här finns det PR-vinster för tillverkarna att göra! Positiva reklamationer där några tusental kunder ser vilken motor man bör välja. Kan vara värda miljoner i vinst (eller förlust).

Lätt att se om det är kraftiga hack i propellern från ev. grundstötning. Är det en obalanserad propeller eller krökt axel eller nåt i växelhuset så är det självklar reklamation. Grundstötning blir försäkringssak förstås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betvivlar att någon från Yamaha sitter och läser i den här tråden. Men det är ju såklart inte helt omöjligt. Finns inte en skråma på hela motorn, har som sagt inte ens nuddat vid något när jag har varit ute och kört.

Har funderat en del på detta i helgen och man vet ju inte vilken axel som är skadad heller. Nu är jag ingen motorexpert, men axeln från själva motorn ner till propelleraxeln kan ju också vara skadad, det kan helt enkelt vara vad som helst.

Inget ont om killarna på serviceverkstäderna, men när en ung kille skruvat ihop motorn har man inte samma känsla som när den kommer från fabrik - så är det bara....

Om de vill att man skall köpa deras svindyra saker NYA , får de se till att lösa sådana här saker snyggt. Jag har bestämt mig för att ligga på rejält imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt!

Antagligen kommer de laga motorn. Jag råder dig till att prata med flera oberoende motorexperter så att du verkligen försäkrar dig om att inget annat i motorn skadats. Dessutom ska du kräva ersättning för förlorade båtdagar, varje dag du hade velat använda båten är värd en viss summa. Du bör ta ut en skälig avgift för dessa förlorade dagar.

Lycka till imorgon!

 

MVH

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxarna trasiga..kanske felmonterade, men de vet inte...De byts ut och sen får vi se...De ser inte att propelleraxeln är krökt så det är tydligen normalt att motorn skakar - enligt dem pga stor propeller...

Annars kunde man tänkt sig att axeln är skev och att det förstört packboxarna...Man får tydligen ingen ersättning för att båten står på land..

Inte mkt att göra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen svårt att ha nån uppfattning utan att ha testat men det ska inte skaka så att man upplever att det skakar för då är det knas. Vad är det för propeller du har då? Är det inte en vanlig Black Steel? Nä nån stilleståndsersättning ingår vanligtvis inte i garantin men däremot så ska man inte behöva vänta, Som jag sagt innan tycker jag de ska smälla dit ett annat växelhus på din motor medan de undersöker det gamla. Det tycker jag är ett högst rimligt krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en vanlig svart stålpropeller. Något nytt växelhus var enligt generalagenten inte att tänka på. Man byter inte ut det när det går att laga.

Jag har tidigare erfarenhet av MAX 60 hk-motorer och på Yamaha sa de att större motorer skakar lite pga att det är större propellrar. Man känner dock skakningarna i båten i farter under planing och motorn skakar fram och tillbaka när man ser på den - men kanske är det normalt.

Nu väntar vi på reservdelar. Jag framförde ett önskemål om att yamaha skulle ge mig ett kostnadsfritt byte av växelhusolja efter ytteligare 20 timmar, ifall något annat (tex axeln) orsakade att packboxarna gick sönder. De har ännu inte svarat - inte mycket till goodwill här inte..

 



Senast ändrad av grundin | 30 maj 2011 | 17:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var noga med att reklamera till den du köpt motorn av och ingen annan. Påpeka då alla fel. Företaget har två försök på sig att fixa felen. Om felen är av väsentlig betydelse för dig kan sedan kan du häva köpet. Du kan självklart kräva ersättning för alla kostnader för transporter etc. men inte räntekostnader, värdeminskning, ideel skada som missade båt turer och vanligen inte försäkringskostnader. Detta (utom båtturerna) anses vara kostnader du skulle ha haft ändå.

 Du kan också ta ledigt från jobbet mot löneavdrag, då är de skyldiga att ersätta dig för inkomstbortfallet. Men bäst är alltid om verkstaden fixar problemen och man kan göra upp i godo.

Håller med jarb. Ny motor, då skall de ge dig ett nytt vxl-hus utan en massa trassel, men du kan inte kräva detta. Men kanske ändrar de sig om du låter förstå att du har koll på ovan.

Gratis oljebyte låter som ett väldigt modest krav 10 min jobb och 50 kr olja, som de borde ta utan att blinka.

Not: Förstå mig rätt. Jag förespråkar inte att du skall driva dett så att du bums hamnar i konflikt. Undvik detta om det går, Du måste själv ta ställning till hur mycket du vill driva på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här väntan de menar att du ska acceptera hade stört mej enormt när det är så enkelt att hänga dit ett annat växelhus o så är du på vattnet igen. Måste kännas enormt pinsamt för säljaren att du inte kan åka båt men det bekommer dom inte, eller? Det finns drösvis med växelhus som passar till din motor o som sagt de kan ta ett av en lagermotor, ny eller beggad, så du kan åka båt medan de lagar ditt växelhus eller hur de nu väljer att göra. När jag läser ovan får jag intrycket att de bara har tänkt hänga dit nya tätningar o fylla på olja o sen skicka iväg dej. Stämmer det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,precis så är det....Nya tätningar och fylla på med olja...Ingen kompensation eller liknande...

Inte jättemycket man kan göra åt saken heller, det känns verkligen halvbra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både den båten och motorn du har fast med 100hk istället. Båten var jag inte imponerad av men motorn är en riktigt fin pärla, den fungerade perfekt och några ryckningar såg jag då aldrig i planing på den. Då ska den gå extremt stabilt, det ska alla utombordare vid gaspådrag. En motor kan ju ha lite ryck för sig på tomgång men de är ju ett resultat av förbränningen, inte propellerns storlek eller liknande för den står ju i princip still.



Senast ändrad av Rolle85 | 31 maj 2011 | 12:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, håller med..väntan är på gränsen till oacceptabel. Ännu en dag utan anlända reservdelar och mekanikern som jobbar med min båd är på annan ort. Helgen ser ju ut att vara i fara..

Generalagenten har inte hört av sig gällande mitt önskemål om ett extra oljebyte ens...Imponerande.......eller inte..

Första intrycket av ansvarig för garantier på Yamaha-motor var ett fientligt bemötande, absolut ingen lyhördhet gällande hur jag upplevde situationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de på Yamaha är lite avvisande till dina krav kan bero på att du har ett affärsförhållande med den som sålt båten och det är denne som ska åtgärda fel, inte Yamaha Sverige. Det är först om återförsäljaren inte kan ta sitt ansvar som generalagenten ska kliva in.

Men även jag tycker det skulle vara en enkel match att hänga på ett annat växelhus så kan man ju konstatera om det är det som är felet. En erfaren mek kan lätt se om det är onormala ryckningar i motorn och skulle kunna passa på att göra det när annat växelhus var monterat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så. Men på service betonar dem att de inte byter växelhus om de inte får klartecken från generalagenten - dessutom är det generalagenten som täcker kostnader för transport till och från verkstaden.

Tack för allt tips, nu känns det som att det bara är att vänta och se. Man trycktestar tydligen växelhuset efter reparation och då ser man väl om det är ok. Enda undantaget skulle vara om axeln är skev och gör sönder packboxarna. Men jag tycker verkligen service borde se detta också..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...