Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Jansan

Lägga ner SMHI!!!???

Rekommendera Poster

Varför kastar vi pengar på SMHI nå ex.-vis danska och norska vädertjänsten levererar mycket mer tillförlitligare prognoser?

Detta gäller även inom svenska farvatten!

Ber alla gå in och jämföra väderutsikterna och jämföra med utfallet efteråt.

Även isbrytaransvariga har ju lämnat SMHI då deras prognoser oftast är felaktiga.

Bättre att lägga ner SMHI och köpa tjänsterna från våra skickligare grannländer.

Har själv seglat från Karlskrona-Sundsvall nyligen. SMHI hade fel i ALLA prognoser medan Yr.no hade rätt alla dagar.

Räddar förmodligen liv i dess förlängning om SMHI läggs ner samtidigt som miljoner kan sparas i skattemedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yr är absolut bäst. De förutsåg regn mellan 17 och 19 vilket verkar stämma precis. Och så är det ofta. Men något riktigt sjöväder med hänsyn till sjöbris finns väl inte, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ang SMHI, någon som vet vem som levererar väderdata till SSRS och deras app?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag jobbade på SHMI skulle jag kopiera från YR
varför hitta på nåt som inte stämmer

dom driver säkert SMHI från Riksdagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan garantera att YR har fel ibland också.

Denna helgen som kommer nu skulle enligt förra helgens långtidsprognos bli fin och inte blåsig. (västkusten)

Stämmer knappast.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt Harry, förra torsdagen 19/5 satt vi några vänner och tittade på förutsättningarna för en bra båthelg (denna helg) och då såg det riktigt strålande ut, så konklusionen måste därmed bli förbjud yr.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara så att de uppdaterar vid olika tidpunkter. Om man tittar på Yr så sitter högst upp i höger hörn en angivelse om när den är uppdaterad och när nästa uppdatering sker. Yr brukar uppdatera kring 20 på kvällen många fler gånger per dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller fullständigt med att SMHI är så gott som skräp.

Vad jag har fått berättat för mig är att metrologen på YR.no har slutat där och istället startat Storm.no, om det stämmer låter jag vara osagt men att Storm.no stämmer i sina prognoser som YR.no gjorde förr kan jag skriva under på wink

Så testa gärna den bästa prognossidan just nu, www.storm.no

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SMHI är förbluffande uselt att använda. Vi var ute i Stockholms skärgård nu i kristihimmelfärdshelgen och försökte snabbt få info om ett väderomslag på lördag kväll som vi själva på plats uppmärksammat var på gång. SMHI var inte till någon hjälp, de vill bara trycka ut en massa information som de ville att vi ska få. Det går inte att hitta den information man själv vill ha.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SMHI har gjorrt en rejäl uppryckning, funkar riktigt bra nu även om man inte har några direktlänkar till lömpliga sidor.

Fortfarande lite väl intresserade av att sprida sitt eget budskap i stället för att underlätta föranvändaren att finna det han/hon vill läsa om.

SMHI har fått minst dåligt resultat på sina prognoser i Stockholmsområdet medan YR var bättre på västkusten än SMHI. Minns inte vilken tidning som gjorde testen. Resultatet var dock nedslående för alla prognosmakare, de låg under den lättaste prognosen att göra, vädret blir det samma i morgon som det är i dag. Jag har fått uppgift att detta stämmer i 70 % av fallen...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdateringsfrekvensen på SMHI är alltjämt för dålig. Deras kustväderprognoser liknar stryktipset med många garderingar. 3-10 m/s någonstans mellan måseskär och nordkoster under ett halvt dygn.... vad är det för prognos att gå efter? Det ser så ut ganska ofta tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...