Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Andersinacka

Erfarenhet av bränsleceller?

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Bavaria Sport 33 och har som säkert måmga andra problem med att få strömmen att räcka till. Det går ju att lösa genom att köpa ett extra batteri, men är kan det då inte bli problem med att den installerade batteriladdaren och generatorn inte klarar av att ladda batteribanken. Måste en ny större batteriladdare köpas? Mer ström går ju att lösa med elverk från Onan tex, men det är en komplicerad installation och kostar troligen uppemot SEK 100,000 att få installerat och klart. Jag har funderat på att köpa en bränslecell, EFOY 1600 Watt, till en kostnad om ca SEK 36,000, men är dom bra? Är det någon som har erfarenhet av bränsleceller? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du utökar batteribanken kommer det förstås att ta längre tid till fulladdat. Däremot kommer en större batteribank ha bättre möjlighet att ta emot laddning från generatorn när de är delvis urladdade. Om du har batterier som är urdragna till t.ex 70% så kommer en större batteribank kunna ta emot fler Ah än en liten om du går för motor t.ex. en timme. Du måste inte nödvändigtvis byta batteriladdare, om den mest används i hemmahamnen så har den förmodligen ganska mycket tid på sig att ladda mellan turerna med båten. Om du vill kunna ladda fullt under en natt i en gästhamn kanske du behöver en kraftigare laddare om du har en stor batteribank som är ganska urladdad. För att veta måste man ju titta på batteribankens kapacitet och laddarens laddström.

Om din förbrukning däremot hela tiden är större än den ström du återför så spelar det kanske inte så stor roll att du monterar ett extra batteri, du kommer ändå att bli utan ström förr eller senare. Det kanske fungerar över en helg om du har landström vid hemmabryggan.

Ett bättre alternativ är ju isåfall att se till att återföra ström till batterierna när du är ute med båten. Det skulle kunna lösas med solceller. Om du har lämplig plats att montera dem (utan skugga) så kan de göra stor nytta. Om du går mycket för motor så skulle kanske en stor batteribank och en extra generator kunna fungera också. Det går förstås bra att kombinera båda alternativen.

Bränsleceller har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men visst är det en spännande teknik. Och dyr.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan det då inte bli problem med att den installerade batteriladdaren och generatorn inte klarar av att ladda batteribanken. Måste en ny större batteriladdare köpas?

Nja. Det tar lite längre tid att få fullt i batteribanken. Men det behövs ingen ny laddare. Generatorn och laddaren ger så mycket ström de kan, inget går sönder om man ansluter mer batterier.

Ett tips är ju en solcell, den laddar ju under dygnets alla ljusa timmar. Även om det inte blir så många ampere så blir det mycket laddat på många timmar.

Bränslecell låter lite dyrt och klabbigt med dyr påfyllning?  65W är dessutom i klass med vad en solcell ger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte heller egen erfarenhet av bränsleceller men har en kompis som har. Han är nöjd förutom att den låter lite när den är i drift.

Den främsta anledning jag kan tänka mig för att installera bränsleceller är att man inte har plats att sätta solpaneler eller möjligen att man kör mycket på vintern utan möjlighet till laddning via paneler eller landström. Annars ger solpaneler bättre effekt per krona. Alternativ kan ju vara vindgenerator också.

Precis som du fått råd ovan så tycker jag du ska skaffa mer batterier. I en så pass stor båt är vikten inte något större bekymmer och man brukar alltid kunna hitta någon bra plats för ett par batterier till.

Jag har dessutom investerat i ett bärbart elverk (1995:- på Jula i höstas) att ha när man behöver fylla på och man inte riskerar att störa några båtgrannar.

Jag har

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som sagt en spännande teknik, men den måste ner i pris för att bli intressant. Tyskarna har använt den i u-båtar ett tag nu och det verkar fungera fint. Den du tittar på är inte på 1600W, den ger 1600Wh per dygn men ger bara 65W momentant, altså detsamma som en liten solpanel. Lägger du 36000:- på solpaneler eller vindgenerator så får du bra mycket mer valuta för pengarna. Kanske en kombination av vindgenerator och solpanel eller vind- och släpgenerator. Vi använder det senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...