Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Freppesito

rullfock rullsystem till maxi 77

Rekommendera Poster

hej , sakll i vinter köpa ett rullsystem till en 77. är det nån som kan tipsa om modell /märke som lämpar sig bäst? hur lång ska den vara för att passa direkt, är ju inte en ovanlig båt så måtten borde finnas hos nån där ute. de var nämligen lite osäkra på om man behövde skarva för att få den att räcka till. tacksam för svar. //Fredde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Justdet

Jag hade en Plastimo, tror det var 608, på min 77:a. Seglet syddes efter den i standardutförande och blev väl i mitt tycke lite för kort, hade hellre köpt en skena till och utnyttjat hela förstaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det ser ut att bli en sån för min del med, med en extra skena. tack för svaret..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp ingen Plastimo, det är någon felkontruktion med infästning av viren under rullen. Vid avmastning dras wiren rakt igenom , man märker inte detta ,sen är det stora problem att få wiren på plats när man skall rigga.Verkar var standard problem på Plastimo. Mitt råd lägg till några kronor och köp en Furlex istället. :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstagswiren som skall fästas i fören åker väldig lätt in upp i rullen och sätter sig fast där . Det finns inget som stoppar wiren . Detta upptäcker man för det mesta först när man skall fästa förstaget . Då är det bara att ta ned masten försöka få fram wiren hålla i den och sedan börjar om från början att masta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, kanonbra att veta.. men det känns ju nu som att man kan undvka det genom att stoppa viren från att åka upp ,eller vad tror du.-? ligger fortfarande i funderingstankarna- så vi får se vilket det blir., tack för tipset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst bertil.englund

Det där stämmer ju inte. Plastimo har undertill fästjärn som fästs i röstjärnet, och i dessa järn finns en mängd hål som man fäster förstaget i (kan kapas för att få rätt längd på alltihopa), vilket innebär att förstaget hela tiden sitter fast. En annan sak är att Furlex säkerligen till sina tekniska egenskaper är bättre, men motsvarar detta prisskillnaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredrik

hej , måste höramed er som har monterat rullen från plastimo. var det svårt att få ihop det eller , kollade nämligen på en pdf över hur det skulle monteras och måste säga att det såg lite körigt ut.. eller klarnar det när man ser det i verkligheten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...