Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Det vore smart från maringuiden att förklara varför man tog bort min förra startade "sista roliga helgen 0,2" utan förklaring?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu sammanfattar är det någon som kan påvisa en bättring efter 0,2 lagen i skärgården?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade väl varit på plats att du förklarat varför du aldrig någonsin mer över huvud taget kan ha en enda rolig helg när du är ute på sjön,bara för att du inte kan få dricka den sprit som du vill.

 

1/5 2015. En mycket trevlig dag på sjön - utan alkohol.

 

post-53310-0-85695800-1430656923_thumb.jpg

 

Nu omfattas ju inte min båt av den hårdare lagtexten. Den är ju bara 8,6 meter och gör som max för motor styvt 6 knop - för segel har jag varit uppe i 9.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade väl varit på plats att du förklarat varför du aldrig någonsin mer över huvud taget kan ha en enda rolig helg när du är ute på sjön,bara för att du inte kan få dricka den sprit som du vill.

 

1/5 2015. En mycket trevlig dag på sjön - utan alkohol.

 

DSC_0844.JPG

 

Nu omfattas ju inte min båt av den hårdare lagtexten. Den är ju bara 8,6 meter och gör som max för motor styvt 6 knop - för segel har jag varit uppe i 9.

och vem vet vad du hade för promille när du tog fotot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen är tydligen väldigt duktig på att lägga upp foton som inte säger ett smack i denna debatt förutom att dom ör otroligt vackra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan bara hålla med.

Alkohol och framförande av båt hör inte ihop.

 

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fram emot en sommar med färre alkoholpåverkade på sjön. Skönt att att veta att båten jag möter inte framförs av en roderfyllerist.

Välkomna till 2000-talet. Nu kör vi både bil och båt nyktra och bakåtsträvare göra sig icke besvär!

Välkommen till min båt, jag behöver en ny torrboll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ser fram emot en sommar med färre alkoholpåverkade på sjön. Skönt att att veta att båten jag möter inte framförs av en roderfyllerist.

Välkomna till 2000-talet. Nu kör vi både bil och båt nyktra och bakåtsträvare göra sig icke besvär!

Välkommen till min båt, jag behöver en ny torrboll.
Javisst ja - framför man sin båt nykter är man en torris... precis. Alla coola dricker och rattar samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 
Javisst ja - framför man sin båt nykter är man en torris... precis. Alla coola dricker och rattar samtidigt.

 

Fast som torris vet man ju varit man varit och vad man gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det hade väl varit på plats att du förklarat varför du aldrig någonsin mer över huvud taget kan ha en enda rolig helg när du är ute på sjön,bara för att du inte kan få dricka den sprit som du vill.

 

1/5 2015. En mycket trevlig dag på sjön - utan alkohol.

 

attachicon.gifDSC_0844.JPG

 

Nu omfattas ju inte min båt av den hårdare lagtexten. Den är ju bara 8,6 meter och gör som max för motor styvt 6 knop - för segel har jag varit uppe i 9.

 

Varför gäller inte 0,2 för alla på sjön, finns det någon logik i det?

Små båtar och gylfen öppen?

Tycker du att det skulle gå att hantera din båt lika bra med den gamla lagen "om du drack sprit" ?

 

För min del är skärgården så fin så min rusning med sprit behövs inte, men skulle man villa ta ett glas vin till den ny grillade biffen och ta båten hem så tillåter inte svensk lag det. Det tycker jag är sorgligt !!

Man behöver inte vara alko list för att tycka till om den ogenomtänkta lagen. 

Låt oss livsnjutare leva i skärgården utan att bli radiostyrd.

Redigerad av Florina
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Javisst ja - framför man sin båt nykter är man en torris... precis. Alla coola dricker och rattar samtidigt.

 

Fast som torris vet man ju varit man varit och vad man gjort.

 

Tycker synd om alla som inte vet vad dom gör efter en öl. Kan inte vara lätt att vara så allergisk mot alkohol. Måste vara något genetiskt, eftersom det tydligen bara drabbar svenskar.

Tycker även synd om er som tydligen bara dricker för berusning (eller vet att alla andra gör det) och inte förstår att njuta av en god öl eller ett gott glas vin till maten.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet precis vad jag skall göra efter en öl eller ett glas vin. Sitta och njuta en stund, kanske ta en promenad på ön, lite kaffe kanske..? Sedan är det inga problem att åka hem. Eller ligga kvar med båten, ta en eller tre öl till och njuta av en ljummen sommarkväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ser fram emot en sommar med färre alkoholpåverkade på sjön. Skönt att att veta att båten jag möter inte framförs av en roderfyllerist.

Välkomna till 2000-talet. Nu kör vi både bil och båt nyktra och bakåtsträvare göra sig icke besvär!

Välkommen till min båt, jag behöver en ny torrboll.
Javisst ja - framför man sin båt nykter är man en torris... precis. Alla coola dricker och rattar samtidigt.

 

Nej, men uttrycker man sig på det sättet så är man en torr besserwisser. Det var det jag syftade på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet precis vad jag skall göra efter en öl eller ett glas vin. Sitta och njuta en stund, kanske ta en promenad på ön, lite kaffe kanske..? Sedan är det inga problem att åka hem. Eller ligga kvar med båten, ta en eller tre öl till och njuta av en ljummen sommarkväll.

Håller fullständigt med. Livskvalitet! Det enda som debatten egentligen  handlar om är ju när man ska anses så påverkad att det är olämpligt att framföra en båt. Att sen några tar tillfället i akt att moralpredika om alkoholens fördärv hör inte hit. 

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit så många gånger tidigare - att om man sätter en alkoholgräns när det är OK att framföra en båt får gränsen inte ligga nära när det INTE är OK att framföra båten.

 

Om jag ger exempel; om man tycker att 0,8 är för mycket kan inte gränsen ligga där. För vid godkända 0,79 promille är man marginellt mer lämplig förare - så gränsen måste ligga där ALLA kan anses lämpliga förare. För jag tycker en tydlig gräns är bra, att hänsvisa till förnuft eller förlita sig på arresterande enhets bedömning tycker jag inte är OK.

 

Angående 0,2... där känner sig så gott som alla människor relativt nyktra. Om gränsen låg vid 0,5, tja... hur känns 0,5 promille? Just för dig? För ganska många år sedan var jag och några vänner i en av vännernas sommarstuga tillsammans med stora mängder vin, öl, whisky och sprit till drinkar. Det var på den tiden det fortfarande var spännande och kul att vara skitfull. För att ingen skulle bli av med körkortet när helgen var över hade en av killarna skaffat en alkometer, och ganska snart kom idén att först gissa hur många promille man hade och sedan blåsa för att testa. Det var helt omöjligt, det blev väldigt fel. Jag utmanar vem som helst att testa själv, och önskar en god lycka.

 

Så - 0,2 kan vara en torr och förnuftig gräns, men den är garanterat lättfattad och man förstår hur man skall uppnå den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som jag skrivit så många gånger tidigare - att om man sätter en alkoholgräns när det är OK att framföra en båt får gränsen inte ligga nära när det INTE är OK att framföra båten.

 

Om jag ger exempel; om man tycker att 0,8 är för mycket kan inte gränsen ligga där. För vid godkända 0,79 promille är man marginellt mer lämplig förare - så gränsen måste ligga där ALLA kan anses lämpliga förare. För jag tycker en tydlig gräns är bra, att hänsvisa till förnuft eller förlita sig på arresterande enhets bedömning tycker jag inte är OK.

 

Angående 0,2... där känner sig så gott som alla människor relativt nyktra. Om gränsen låg vid 0,5, tja... hur känns 0,5 promille? Just för dig? För ganska många år sedan var jag och några vänner i en av vännernas sommarstuga tillsammans med stora mängder vin, öl, whisky och sprit till drinkar. Det var på den tiden det fortfarande var spännande och kul att vara skitfull. För att ingen skulle bli av med körkortet när helgen var över hade en av killarna skaffat en alkometer, och ganska snart kom idén att först gissa hur många promille man hade och sedan blåsa för att testa. Det var helt omöjligt, det blev väldigt fel. Jag utmanar vem som helst att testa själv, och önskar en god lycka.

 

Så - 0,2 kan vara en torr och förnuftig gräns, men den är garanterat lättfattad och man förstår hur man skall uppnå den.

Helt riktigt, alla är olika och tål alkohol olika vilket betyder att olika människor kan dricka olika mycket för att få samma alkoholmängd i blodet. Men har man samma mängd alkohol i blodet så är alla lika påverkade. Sen är det upp till var och en att ha koll så gränsen inte överskrids med t.ex. en alkoholmätare.  Om sen gränsen är 0,2 eller 0,5 så måste varje individ ta sitt ansvar för att inte överskrida den. Det är ju vart den gränsen ska vara diskussionen handlar om. Personligen tycker  jag inte att en gräns på t.ex. 0,5 är svårare att fatta?

 

Livet är livsfarligt, även med hängslen och livrem, men totalt värdelöst om man inte lever det.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som jag skrivit så många gånger tidigare - att om man sätter en alkoholgräns när det är OK att framföra en båt får gränsen inte ligga nära när det INTE är OK att framföra båten.

 

Om jag ger exempel; om man tycker att 0,8 är för mycket kan inte gränsen ligga där. För vid godkända 0,79 promille är man marginellt mer lämplig förare - så gränsen måste ligga där ALLA kan anses lämpliga förare. För jag tycker en tydlig gräns är bra, att hänsvisa till förnuft eller förlita sig på arresterande enhets bedömning tycker jag inte är OK.

 

Angående 0,2... där känner sig så gott som alla människor relativt nyktra. Om gränsen låg vid 0,5, tja... hur känns 0,5 promille? Just för dig? För ganska många år sedan var jag och några vänner i en av vännernas sommarstuga tillsammans med stora mängder vin, öl, whisky och sprit till drinkar. Det var på den tiden det fortfarande var spännande och kul att vara skitfull. För att ingen skulle bli av med körkortet när helgen var över hade en av killarna skaffat en alkometer, och ganska snart kom idén att först gissa hur många promille man hade och sedan blåsa för att testa. Det var helt omöjligt, det blev väldigt fel. Jag utmanar vem som helst att testa själv, och önskar en god lycka.

 

Så - 0,2 kan vara en torr och förnuftig gräns, men den är garanterat lättfattad och man förstår hur man skall uppnå den.

 

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det hade väl varit på plats att du förklarat varför du aldrig någonsin mer över huvud taget kan ha en enda rolig helg när du är ute på sjön,bara för att du inte kan få dricka den sprit som du vill.

 

1/5 2015. En mycket trevlig dag på sjön - utan alkohol.

 

attachicon.gifDSC_0844.JPG

 

Nu omfattas ju inte min båt av den hårdare lagtexten. Den är ju bara 8,6 meter och gör som max för motor styvt 6 knop - för segel har jag varit uppe i 9.

 

Varför gäller inte 0,2 för alla på sjön, finns det någon logik i det?

Små båtar och gylfen öppen?

Tycker du att det skulle gå att hantera din båt lika bra med den gamla lagen "om du drack sprit" ?

 

För min del är skärgården så fin så min rusning med sprit behövs inte, men skulle man villa ta ett glas vin till den ny grillade biffen och ta båten hem så tillåter inte svensk lag det. Det tycker jag är sorgligt !!

Man behöver inte vara alko list för att tycka till om den ogenomtänkta lagen. 

Låt oss livsnjutare leva i skärgården utan att bli radiostyrd.

 

 

 

JAg kanske e ute och cyklar... har väl inte direkt hängt upp mej eller reagerat på att man från myndighetshåll vill styra.

Att vara eller inte ALKOLIST är en fråga som i sig säkert skull kunna ha en egen tråd.

Den som är beroende eller inte bryr sig drabbas ju inte av den här lagen mer än han drabbas av förbudet att köra bil på fyllan.

Den som är beroende och kanske inte ens har körkort och inte bryr sig och ändå kör bil kommer ju även fortsättningsvis att göra detta. FÖrmodligen blir det väl så även för motsvarande som kör båt. När du kör båt behöver du ju inte ens körkort, så du kan ju köra lagligt igen när du nyktrat till.

Jag har väl inte heller märkt att just framförandet av båt förgylls av att ha promille... däremot kan det vara gott med en bira, något glas vin mm. när man sitter på kobben och grillar... Om vinden vänder och jag bör byta från vindsida till lä...  vad är olagligast.. ligga kvar med risk för utrustning och kanske liv eller flytta båten. Bör man alltid ha med sig en eller fler, som kan hantera båten på ett säkert sätt, vid sådan situation?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som jag skrivit så många gånger tidigare - att om man sätter en alkoholgräns när det är OK att framföra en båt får gränsen inte ligga nära när det INTE är OK att framföra båten.

 

Om jag ger exempel; om man tycker att 0,8 är för mycket kan inte gränsen ligga där. För vid godkända 0,79 promille är man marginellt mer lämplig förare - så gränsen måste ligga där ALLA kan anses lämpliga förare. För jag tycker en tydlig gräns är bra, att hänsvisa till förnuft eller förlita sig på arresterande enhets bedömning tycker jag inte är OK.

 

Angående 0,2... där känner sig så gott som alla människor relativt nyktra. Om gränsen låg vid 0,5, tja... hur känns 0,5 promille? Just för dig? För ganska många år sedan var jag och några vänner i en av vännernas sommarstuga tillsammans med stora mängder vin, öl, whisky och sprit till drinkar. Det var på den tiden det fortfarande var spännande och kul att vara skitfull. För att ingen skulle bli av med körkortet när helgen var över hade en av killarna skaffat en alkometer, och ganska snart kom idén att först gissa hur många promille man hade och sedan blåsa för att testa. Det var helt omöjligt, det blev väldigt fel. Jag utmanar vem som helst att testa själv, och önskar en god lycka.

 

Så - 0,2 kan vara en torr och förnuftig gräns, men den är garanterat lättfattad och man förstår hur man skall uppnå den.

Helt riktigt, alla är olika och tål alkohol olika vilket betyder att olika människor kan dricka olika mycket för att få samma alkoholmängd i blodet. Men har man samma mängd alkohol i blodet så är alla lika påverkade. Sen är det upp till var och en att ha koll så gränsen inte överskrids med t.ex. en alkoholmätare.  Om sen gränsen är 0,2 eller 0,5 så måste varje individ ta sitt ansvar för att inte överskrida den. Det är ju vart den gränsen ska vara diskussionen handlar om. Personligen tycker  jag inte att en gräns på t.ex. 0,5 är svårare att fatta?

 

Livet är livsfarligt, även med hängslen och livrem, men totalt värdelöst om man inte lever det.

 

 

Vid 0.5 promille kan ju en del vara "apraka" och då, när man är det, så är ju det mesta svårare att fatta... väl?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Som jag skrivit så många gånger tidigare - att om man sätter en alkoholgräns när det är OK att framföra en båt får gränsen inte ligga nära när det INTE är OK att framföra båten.

 

Om jag ger exempel; om man tycker att 0,8 är för mycket kan inte gränsen ligga där. För vid godkända 0,79 promille är man marginellt mer lämplig förare - så gränsen måste ligga där ALLA kan anses lämpliga förare. För jag tycker en tydlig gräns är bra, att hänsvisa till förnuft eller förlita sig på arresterande enhets bedömning tycker jag inte är OK.

 

Angående 0,2... där känner sig så gott som alla människor relativt nyktra. Om gränsen låg vid 0,5, tja... hur känns 0,5 promille? Just för dig? För ganska många år sedan var jag och några vänner i en av vännernas sommarstuga tillsammans med stora mängder vin, öl, whisky och sprit till drinkar. Det var på den tiden det fortfarande var spännande och kul att vara skitfull. För att ingen skulle bli av med körkortet när helgen var över hade en av killarna skaffat en alkometer, och ganska snart kom idén att först gissa hur många promille man hade och sedan blåsa för att testa. Det var helt omöjligt, det blev väldigt fel. Jag utmanar vem som helst att testa själv, och önskar en god lycka.

 

Så - 0,2 kan vara en torr och förnuftig gräns, men den är garanterat lättfattad och man förstår hur man skall uppnå den.

Helt riktigt, alla är olika och tål alkohol olika vilket betyder att olika människor kan dricka olika mycket för att få samma alkoholmängd i blodet. Men har man samma mängd alkohol i blodet så är alla lika påverkade. Sen är det upp till var och en att ha koll så gränsen inte överskrids med t.ex. en alkoholmätare.  Om sen gränsen är 0,2 eller 0,5 så måste varje individ ta sitt ansvar för att inte överskrida den. Det är ju vart den gränsen ska vara diskussionen handlar om. Personligen tycker  jag inte att en gräns på t.ex. 0,5 är svårare att fatta?

 

Livet är livsfarligt, även med hängslen och livrem, men totalt värdelöst om man inte lever det.

 

 

Vid 0.5 promille kan ju en del vara "apraka" och då, när man är det, så är ju det mesta svårare att fatta... väl?

 

 

 

De som är "apraka" vid 0,5 borde ju då vara "halvpackade" vid 0,2 så då är ju den gränsen alldeles för hög. Nu har jag inte hittills i mitt 56 åriga liv träffat någon som blir "aprak" vid 0,5 utom möjligtvis ungdommar i nedre tonåren som blir packade av placeboeffekten efter en öl, så dom måste vara hemskt sällsynta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riro, har du gjort som jag skrev tidigare - gissat och sedan mätt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riro, har du gjort som jag skrev tidigare - gissat och sedan mätt..?

Ja, och jag håller med om att det är totalt omöjligt att gissa alkoholhalten genom att försöka "känna" hur påverkad man är. Är man osäker på hur mycket man druckit, så måste man mäta. Även om man vet hur mycket man druckit så måste man ta till en säkerhetsmarginal. Sen reagerar ju inta alla på samma sätt när de blir påverkade, en del blir glada, ledsna, arga, trötta etc. Däremot så är nog graden av påverkan på reaktions -och koncentrationsförmåga linjär med alkoholhalten i blodet hos alla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan man fundera lite över 0,2 respektive 0,5 promille lite. Om man utgår från att skillnaden mellan föreslaget godkända 0,49 promille och då förbjudna 0,50 promille har samma effekter, och att alla reagerar i princip lika kan i allafall jag fundera över lämpligheten att köra stor/snabb båt när...

"0,5 promille

Du känner dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare och du får minskad precision i dina rörelser. Omdömet börjar grumlas och din förmåga att ta in information försämras.

"

Hmmm... det sista låter som något man kanske bör ha koll på i de lägena..?

Källa, http://riddargatan1.se/fakta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade vi verkligen något problem tidigare som vi löste med 0,2 lagen?.

 

Har olyckor verkligen minskat på sjön beroende på vad lagen bidrager till?

 

Enda problemet som jag kan se som lagen löste är att det är enklare för polis att få göra alkoholtester.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade vi verkligen något problem tidigare som vi löste med 0,2 lagen?.

 

Har olyckor verkligen minskat på sjön beroende på vad lagen bidrager till?

 

Enda problemet som jag kan se som lagen löste är att det är enklare för polis att få göra alkoholtester.

Jag vet inte, Crabfish.

Finns det statistik som visar olyckor före och efter införandet av lagen..?

(Efter som vi tydligen tar allt en sväng till kan vi väl göra det med det här också...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då kan man fundera lite över 0,2 respektive 0,5 promille lite. Om man utgår från att skillnaden mellan föreslaget godkända 0,49 promille och då förbjudna 0,50 promille har samma effekter, och att alla reagerar i princip lika kan i allafall jag fundera över lämpligheten att köra stor/snabb båt när...

"0,5 promille

Du känner dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare och du får minskad precision i dina rörelser. Omdömet börjar grumlas och din förmåga att ta in information försämras.

"

Hmmm... det sista låter som något man kanske bör ha koll på i de lägena..?

Källa, http://riddargatan1.se/fakta

Påverkan av alkohol börjar när man överstiger 0,0 promille, frågan är bara när påverkan är så stor att det är olämpligt att köra båt. Nuvarande gräns är inte baserat på några fakta som stöder att man är olämplig båtförare  vid 0,2 promille, utan på att så är det för bil. Nästa dumhet i lagen är det den omfattar. Är verkligen motorbåtar och segelbåtar över 10 m som inte gör 15 knop  överrepresenterade i olycksstatistiken? Att snabba motorbåtar kan var större olycksrisk är väl troligt, men hur många av de olyckorna beror på att den som kör haft mellan 0,2 och 0,50 promille? Detta gäller ju även andra båtar som omfattas, för det är endast de olyckorna som har kunnat förhindras genom att ha 0,2 gräns istället för 0,5. Skulle vilja se statistik där man kan påvisa att olyckan med stor sannolikhet beror på det. Jag skulle inte satsa mycket den statistiken var över 0.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Då kan man fundera lite över 0,2 respektive 0,5 promille lite. Om man utgår från att skillnaden mellan föreslaget godkända 0,49 promille och då förbjudna 0,50 promille har samma effekter, och att alla reagerar i princip lika kan i allafall jag fundera över lämpligheten att köra stor/snabb båt när...

"0,5 promille

Du känner dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare och du får minskad precision i dina rörelser. Omdömet börjar grumlas och din förmåga att ta in information försämras.

"

Hmmm... det sista låter som något man kanske bör ha koll på i de lägena..?

Källa, http://riddargatan1.se/fakta

Påverkan av alkohol börjar när man överstiger 0,0 promille, frågan är bara när påverkan är så stor att det är olämpligt att köra båt. Nuvarande gräns är inte baserat på några fakta som stöder att man är olämplig båtförare vid 0,2 promille, utan på att så är det för bil. Nästa dumhet i lagen är det den omfattar. Är verkligen motorbåtar och segelbåtar över 10 m som inte gör 15 knop överrepresenterade i olycksstatistiken? Att snabba motorbåtar kan var större olycksrisk är väl troligt, men hur många av de olyckorna beror på att den som kör haft mellan 0,2 och 0,50 promille? Detta gäller ju även andra båtar som omfattas, för det är endast de olyckorna som har kunnat förhindras genom att ha 0,2 gräns istället för 0,5. Skulle vilja se statistik där man kan påvisa att olyckan med stor sannolikhet beror på det. Jag skulle inte satsa mycket den statistiken var över 0.

Njaää, 0,2 promille är precis som för vägtrafik en juridisk och mätteknisk nolltoleransgräns. Den har inte specifikt så mycket att göra med att man anses för påverkad just vid 0,2. Lagstiftningen avser förbjuda alkoholpåverkan.

 

Vi kommer säkert att få se en framtida skärpning av lagen så att den gäller alla båtar, Ljungbergarn m.fl. gör ju allt de kan för att påverka politikerna i den riktningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Källa, http://riddargatan1.se/fakta 

 

0,2 promille
Den första alkoholeffekten märks. Du känner dig varm, avspänd och väl till mods. Din självkritik minskar.

 

Någon som känner sig varm (bäst att hoppa i sjön innan jag får värmeslag), avspänd (gud vad jag är cool...) och utan självkritik (jag är världsmästare på att köra båt) efter en öl?

 

0,5 promille
Du känner dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare och du får minskad precision i dina rörelser. Omdömet börjar grumlas och din förmåga att ta in information försämras.



 

Någon som tappar hämningarna (dansar naken på akterdäck), tappar precisionen (kastar ankaret i jollen), kan inte ta in information och får långsamma reflexer (förstår inte varför frun gormar om att du bromsade för sent när du ändå missade ön ni skulle lägga till vid), efter 3 öl?

 

Antingen stämmer inte detta eller så är jag helt unik då jag tydligen kan dricka 2-3 öl för att uppnå 0,2 promille och ca. 5-6 för att uppnå 0,5 promille.  :rolleyes:

 

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Då kan man fundera lite över 0,2 respektive 0,5 promille lite. Om man utgår från att skillnaden mellan föreslaget godkända 0,49 promille och då förbjudna 0,50 promille har samma effekter, och att alla reagerar i princip lika kan i allafall jag fundera över lämpligheten att köra stor/snabb båt när...

"0,5 promille

Du känner dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare och du får minskad precision i dina rörelser. Omdömet börjar grumlas och din förmåga att ta in information försämras.

"

Hmmm... det sista låter som något man kanske bör ha koll på i de lägena..?

Källa, http://riddargatan1.se/fakta

Påverkan av alkohol börjar när man överstiger 0,0 promille, frågan är bara när påverkan är så stor att det är olämpligt att köra båt. Nuvarande gräns är inte baserat på några fakta som stöder att man är olämplig båtförare vid 0,2 promille, utan på att så är det för bil. Nästa dumhet i lagen är det den omfattar. Är verkligen motorbåtar och segelbåtar över 10 m som inte gör 15 knop överrepresenterade i olycksstatistiken? Att snabba motorbåtar kan var större olycksrisk är väl troligt, men hur många av de olyckorna beror på att den som kör haft mellan 0,2 och 0,50 promille? Detta gäller ju även andra båtar som omfattas, för det är endast de olyckorna som har kunnat förhindras genom att ha 0,2 gräns istället för 0,5. Skulle vilja se statistik där man kan påvisa att olyckan med stor sannolikhet beror på det. Jag skulle inte satsa mycket den statistiken var över 0.

Njaää, 0,2 promille är precis som för vägtrafik en juridisk och mätteknisk nolltoleransgräns. Den har inte specifikt så mycket att göra med att man anses för påverkad just vid 0,2. Lagstiftningen avser förbjuda alkoholpåverkan.

 

Vi kommer säkert att få se en framtida skärpning av lagen så att den gäller alla båtar, Ljungbergarn m.fl. gör ju allt de kan för att påverka politikerna i den riktningen.

 

Exakt, varför grunda en lag på fakta, det är ju säkrare att förbjuda allt. Konstigt att någon överhuvud taget överlever i något annat land än Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Riro...

 

Nu stod det ju varken något om att dansa på akterdäck eller att bli kokhet... med omdöme grumlas är det snarare så att man kanske ska skoja till det och hoppa med båten i en våg, eller ta lite större risker/chanser och passera närmare en båt som avses, om man skall ta exempel.

 

Du efterfrågar att lagar stiftas på fakta, men när fakta kring hur alkoholen påverkar människan gör du dig lustig och raljerar över det, påstår att de inte stämmer. Detta ÄR fakta, och den är den typen av fakta som ligger till grund för lagstiftningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...