Florina 4 Postad 31 Maj , 2011 Glöm inte lagen i helgen !!!! Trevlig Helg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 Maj , 2011 Det var billigt..Berlusconi betalade ju 60.000 euro...men fick nog inga däck i och för sig! Trevlig helg själv! du är ju på Ostkusten så risken att stöta på en berusad på västkusten minskar ju lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 Juni , 2011 Tyvärr är det så att det är vi i Sverige som är fullständigt galna. Senast ändrad av Riro | 01 juni 2011 | 13:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Juni , 2011 Nu har det gått ett är sedan lagen trädde i kraft och på tiden att utvärdera effekten Blev det bättre och på vilket sätt? Blev olyckorna färre som var orsakade på grund av lägre mängder alkohol? Var finns nu statistik och fakta till förbättringen? Eller blev det endast sämre genom att 400.000 båtägare kriminaliserades? Debatten går bredare i allt fler medier och engagerar allt fler. Vi som enligt vissa här på MG bar tjatar om detta är relativr få men det finns många som tycker samma men int vill ge sig in i debatten. Det jag sett som effekten av lagen är endast ett allt större förakt för politiker som inte tar reda på fakta och inför lagar på lösa grunder. Alltså inte endast 0,2 lagen. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 2 Juni , 2011 Jag är nyfiken på siffran 400 000 båtägare som kriminaliserats. För de som kriminaliserats är väl ända de som kör båt som kan gå över 15 knop med över 0,2 promille i blodet, de som är nyktra har väl inte kriminaliserats? Och lagen har inte haft någon effekt skriver du. Menar du alltså att det i våra skärgårdar och på våra sjöar just nu i skrivande stund brakar runt 400.000 halvpackade båtägare i planande och halvplanade båtar - eller hur räknar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Juni , 2011 Bra Peter att du är aktiv i detta ämne, som du märkt stinker det. 400.000 har jag hämtat här http://www.alltom02promillepasjon.se/ Välkommen själv att ta del i debatten om vansinneslagen Mer att läsa http://www.dn.se/nyheter/sverige/missnoje-i-sjofyllelagens-kolvatten Här får du mer att läsa från Centerpartiet om ämnet http://sll.centerpartiet.net/2011/05/27/upphav-eller-gor-om-den-nya-sjofyllerilagen/ Det finns mer att läsa och sök gärna mer fakta om denna sjuka lag. Men Peter, när du är aktiiv i detta ämne. Vore mycket glad om du kunde läsa och svara på de frågor jag ställde, vad blev effekten av lagen? Fler och fler engageras i detta då de anser att det är fel att fatta sådana här lagar. De flesta reagerar nog mest över att lagar kan stiftas utan bakomliggande fakta. Enligt mig ett hot mot demokratin. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 3 Juni , 2011 Det enda sättet att svara på frågan kring om lagen har fått avsedd effekt är naturligtvis att utföra en omfattande undersökning, och någon sådan tänkte jag inte ge mig på. Jag har andra saker i mitt liv som känns mer aktuella just nu, t ex få klart projekten på båten så den kommer i sitt rätta element. Att delta i en debatt på alltomvaddetnuvardenhetteigen.se är jag inte intresserad av. Opartisk är inte ett ord man tänker på när man ser Ljungbergarns hatsida - förlåt, hemsida - och att ge sig in i en debatt där känns mer än meningslöst. Faktan där är klippt och klistrad som om den värsta Marjasin varit framme, vinklad för att stämma med den bild man målar upp, sköna floskler som att man kriminaliserat 400.000 båtägare, ett citat om att båtar är bilar som man inte kan svara på vem man citerat osv osv. Nej tack. Allt detta för en ansjovismacka. Du har ju själv använt detta med kriminaliseringen av 400.000 båtägare, men källhänvisning till ovanstående hemsida, crabfish. Du verkar ju vara en intelligent person. Hur ser du själv på denna siffra, känns den riktig? Kan du förklara tänket bakom den, eller nöjer du dig med att du läst den på en hemsida och att den därmed automatiskt är korrekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 Juni , 2011 Bugar och tackar för de fina orden Peter. (uppfattar dem som vänliga) Nej på punkten med 400.000. Troligen är det inte så många som utnyttjade friheten att få ta båten hem efter en trevlig kväll tillsammans med goda vänner eller en god middag ihop med sin käresta på någon skärgårdskrog eller kobbe. Men många var/är vi. Men det jag stör mg mest på är att man tog ifrån oss en frihet vi haft och hanterat utan problem. Problemet sitter troligen bland bratts i Stockholms skärgård snarare än oss vuxna par som har båten som ett sätt att komma ut i skärgården och njuta av livet med god mat och alkohol i rimliga möngder med 0 problem för andra. Tragiskt. I dag äkte vi in med båten ill Kungshamn. Där låg KBV med sin stora och lilla båt. Blängde tillbaka. Kände sig som de stirrade. 100 procent nykter men med skammen om vad man tänker och stenkoll på gps:n så man inte kör för fort (5 knop där de låg) Faen aldrig att jag kör fort där men man känner sig övervakad. 1 fortkörnngsbot under hela mitt liv (50 ) och man känner sig skyldig. Måtte jag bli rejält kriminell nästa liv. Elak jävel. Vad trött jag blir på dessa övervakare, Imorgon ska vi ut till en liten favorit ö strax utanför där vi har vår båt. (mindre än 1 distans) Med kommer grillen och några öl. Sol och kanske ett dopp, vem vet. Dock kommer jag köra hem båten som kriminell. Fy faen för denna lag. ::Harry:: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 10 Juni , 2011 Nu har det blivit ett glas vin och 2 starka till den grillade biffen Livet är en njutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 11 Juni , 2011 Det gick bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Juni , 2011 Givetvis, vem hade väntat sig något annat. Endast ljusskygga politiker som ska misstro svensson ständigt. Dömmer givetvis andra efter sig själv. Mer än ett år sedan idiotlagen infördes och ännu ingen fakta om påstådda problemet. Svagt Och till er kära förespråkare för lagen, har ni sett att olyckorna minskat? Att det blivit säkrare på sjön? Eller är allt detta bara något ni tror? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 12 Juni , 2011 Kan ju vara som så att många av oss väntar på att du själv skall presentera bevis och fakta för att det INTE är alkoholen som står bakom många av olyckorna... Vilket av många oss har bett dig om, men vi har inte sett nåt från dig om det ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Juni , 2011 Ahhh du har väntat... synd. Nog första gången någon efterfrågat svar från mig om ...att det INTE är alkoholen som står bakom olyckorna... Alltså att två öl skulle vara en stor säkerhetsrisk. Vilka olyckor? Båtar som brinner, båtar som kapsejsar i hård vind, båtar som hamnar i sjönöd för att motorn lagt av, Olyckor som händer för att våghalsar ska testa gränserna osv Otaliga är de olika typerna av olyckor enligt den statistik som finns. Det som har framförst som ett argument, kanske från dig också Keddy?, är at lagen har valt att större snabbgående båtar utgör ett större hot mot andra båtar och därför är lagen skriven som den är. Alltså båtar som kan gå snabbare än 15 knop eller är längre än 10 m osv. Nu visar det sig i olycksstatistiken att nästan sist kollisioner mellan båtar. Dessutom vet man inte om vad som är bakomliggande orsaken. alkohol, okunskap, klantighet eller något annat. Man kollade inte ens befintlig olycksstatistik före man skrev lagen, ofattbart. Vi hade en fungerande sjölag, det endas som möjligen fattades var möjligheten för polis att kräva alkotest utan djupare orsak. Nej du Keddy, något svar kunde inte jag heller prestera om motbevis. Men skulle detta krävas så skulle väldigt många lagar kunna införas för att ytteligare begränsa vanliga skötasamma människors liv. Att prestera det ena eller andra beviset kräver fakta och det hade inte ens våra politiker som införde lagen. Ta tag i problemen istället för att djävlas med oss skötsamma. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 12 Juni , 2011 Ja, jag har väntat på att du -för en gångs skull- skulle ge bevis på att våra politiker INTE hade underlag för sitt fattade beslut... Men jag lär få vänta förgäves även på detta... Du ylar om bevis för det ena eller andra, men när någon vill ha motbevis av dig så väljer du att gå i ren försvarsställning och se att vi endast är ute efter att hoppa på just dig... Man kollade inte ens befintlig olycksstatistik före man skrev lagen, ofattbart. Hur vet du det? Har du verkligen frågat dem om detta? Jag har mycket svårt för att tro -om så vore fallet- att svaret skulle bli Nä, vi är bara ute efter att jä**as med båtfolket, bara för att vi kan... Det som har framförst som ett argument, kanske från dig också Keddy?, är at lagen har valt att större snabbgående båtar utgör ett större hot mot andra båtar och därför är lagen skriven som den är. Alltså båtar som kan gå snabbare än 15 knop eller är längre än 10 m osv. Menar du alltså att en stor, tung och snabb båt är att jämställa med en 5 meters eka vid en kollision? I vilken av båtarna tar människorna mest skada tror du??? Och ja: Det är de facto bevisat att 2 starköl försämrar omdömet, och ger sämre förmåga att framföra fordon av olika slag - Trampcykel, bil, båt (oavsett storlek) eller vad det nu månde vara... Ta tag i problemen istället för att djävlas med oss skötsamma. Ja, jag tar tag i problemet genom att framföra min åsikt om vad jag tycker om folk som vill dricka alkohol och framföra fordon...! Djävlas med skötsamma... Ytterligare ett exempel på att du anser att vi bara angriper dig personligen... Jag djävlas inte med någon, men jag har EXAKT lika stor rätt att framföra åsikter som vad du har - Och om du väljer att se det som jag djävlas med dig... Ja, det är helt och hållet upp till dig...! Senast ändrad av Keddy | 12 juni 2011 | 16:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Juni , 2011 Hej Keddy Lite svar En stor tung båt kan vara farligare än en liten men det jag menade att eftersom kollisioner mellan båtar är mycket ovanliga så är det ett påhittat argument för lagens utformning. Men just en 5 meters eka som du tar upp är troligen mer vanlig ihop med medelålders män som hitts drunknade men gylfen öppen. Alltså farligare, eller? Fakta till lagförslaget. Ja du kan göra som jag och läsa hela lagförslaget så kanske även du inser på hur mycket tyckande snarare än fakta man fattat beslut på. Sjukt. Ta tag i problemen var inte riktat till dig Keddy, så slappna av. Det var riktat till våra politiker som inte tar tag i betydligt värre saker än svenson som skötsamt kör båt efter två pilsner. Att jag tycker det är en felaktig lag är att det kommer kosta massa resurser att tillse att den efterlevs än att lägga resurser på sådant vi många kanske anser viktigare. Förslag på viktigare områden: Insatser mot båt och motorstölder eller kriminella MC gäng anser jag borde prioriterats. Men betydligt enklare att nita svensson som tagit två öl och inte ställer till med något. Visst blir man påverkad av ett par öl men blir det så farligt att man måste lagstifta mot det? Har du själv sett eller varit med om något tillbud där någon med låg alkoholpåverkan varit orsakande? Jag har dock aldrig det, Inte ens hört talas om det. Och ta nu inte upp fyllon, alltså de som sjölagen redan tidigare hade en lag mot. Men att det är tillåtet att cykla i trafiken påverkad verkar de missat helt. Med stor sannolikhet betydligt farligare. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Juni , 2011 Utgår från att Keddy fortfarande läser lagförslaget och därför inte återkommit. Alternativt så söker han fortfarande Här är en länk till propositionen för den som vill sätta sig in i materialet som låg bakom lagförslaget. http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GX0376 Försök hitta fakta till vad lagen ska lösa för problem med avseende på olyckor till sjöss. OBS detta är en lag som medförde att tusentals svenskar kriminaliserades. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 13 Juni , 2011 Har varit en vecka i och njutit av turkarnas gästfrihet - mycket öl och inget båtkörande. Som det ska vara. Najs! Vill vara säga att det inte fanns någon ironi bakom mitt påstående att du verkar smart. Däremot tycker jag att argumenten på hemsidan alltom...se kanske inte är de vassaste, men den ligger ju inte du bakom, så... När det gäller argumentet att det går ju bra bevisligen att köra båt efter några glas vin och lite annat så köper jag inte det. Prova samma sak med att köra bil efter samma alkoholmängd, och det går säkert precis lika bra, ingen som stoppar dig och ingen olycka sker heller. Det betyder inte att det är OK att göra så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 13 Juni , 2011 Vadå lagen som har kriminaliserat svenskar? Det är väl svenskarna själva som kriminaliserar sig själva, vad är skillnaden mot andra lagar? Hur vet Du att det är tusentals? Från samma källa som Ljungbergaren använder där han talar för 400 000 svenskar? Eller vad det nu var för extrem summa han använder? Det sistnämda är eg det värsta, en person som inte lyssnar på andra än sig själv och utan vidare anser sig ha rätt att tala för alla när verkligheten troligen är att han talar för en minioritet. Jag vill inte ha min röst på fel sida..... Den vill jag styra själv. Keddy har kommit med bra inlägg så undvik att försöka göra Dig lustig på hans bekostnad, Du blir själv bara patetisk (ref: Utgår från att Keddy fortfarande läser lagförslaget och därför inte återkommit.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Juni , 2011 Lagförslaget är långt och många kanske inte orkar läsa igen det. Har du gjort det? Finns inget att göra sig lustig om i detta ämne. Endast tragiskt hur man kan införa något med så bristfällig fakta. Exempel, vill likforma reglerna som för biltrafiken. Jag lyssnar gärna på andra. Har du något att framföra om lagen? Har du hittat fakta till varför den skulle införas? osv. Är mycket intresserad. Är även villig att ändra åsikt om denna lag om du kan prestera något som kan liknas vid fakta. Lovar att jag ägnat timmar att söka sådant men inget hittat. Läs nu gärna denna text igen om du anser den är spydig. Skriven i vänligt tonläge. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Juni , 2011 Kommenterar även om den kanske var riktad till annan person. Att köra bil eller annat fordon i trafiken anser jag vara totalt fel med alkohol eller andra droger. Marginalerna är där mycket mindre och möjligheten att köra sakta ett stycke från andra fordon är ej möjlig. T.ex. att med bilen ligga i 50 km/h på E4:an i dikesrenen, omöjligt. Men att ligga i 5 knop ett stycke utanför farleden med båt går riktigt bra. Men att fara fram i hög fart med båten efter redan 1 öl och vara en fara för andra hade vi redan en lag som täckte in. Veckan i Turkiet verkar trevlig och även jag låter bli båten då det blivit mycket öl. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Juni , 2011 Men att ligga i 5 knop ett stycke utanför farleden med båt går riktigt bra...okej, upp med skyltar i trånga farleder max 5 knop och 0,2 promille, fattar inte hur man orkar hålla på och tjata om detta i inlägg efter inlägg, varför måste man dricka på sjön??? kom inte med att det är en lag utan grund! Varför måste man dricka på sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 13 Juni , 2011 Vissa vill hävda att det är frihet under ansvar att få framföra sin båt med alkohol i kroppen. Att de endast på helgen kan få vara fria att göra vad de vill. De måste visst till varje pris ta sig hem från krogen istället för att ligga kvar till dagen efter. Men när man är i en minoritet (vilket båtalkisarna är) kommer de aldrig att få till en förändring i lagen som nu är skriven som den är. Blir det ändå en ändring i den blir den säkert till det bättre (att gälla alla utan undantag). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Juni , 2011 Men det lustiga är ju att dom tror att dom är i majoritet, trots att det bara var ett par hundra personer som hade skrivit på ljungbergarns upprop, mycket patetisk och amatörmässig sida, förmodligen administrerad under ett lagom rus! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Juni , 2011 Du är riktigt kul Än så länge får man gå hem från krogen men snart blir det väll förbjudet också, även utan bevis för att det skulle medföra fara. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 13 Juni , 2011 Två frågor om ditt senaste inlägg, crabfish: - Tror du att någon köper den skrämselpropagandan med att det säkert snart är förbjudet att gå hem från krogen på lyset? - Tror du själv på det? Vi pratar inom en överskådlig tidsrymd, säg 10-20 år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 14 Juni , 2011 Jag anser att det i vissa lägen kan vara farligare attt gå hem från krogen än att ta båten hem, lätt onykter. En del blir påkörda då de vinglar ut i trafiken och vissa träffar på knivbeväpnade idioter och med nedsatt omdömme kan detta vara farligt. Nej jag tror inte man är så blåst att man inför mer lagar angående nykterhet utan fakta först. Svar Nej på båda. Få bryr sig före det är för sent. Men det finns en hel del aktiviteter som än så länge är tillåtna med viss onykterhet och vissa utan någon högre gräns som är både mindre och mer farliga än att köra båt efter ett par öl. Med mer eller mindre mångd alkohol i kroppen är det tillåtet att Framföra en 9 meters motorbåt eller segelbåt: där båda är tunga och lätt krossar kanoter och andra mindre båtar. Gå på kraftigt trafikerade ställen och även korsa trafikerade gator Cykla i trafiken Åka utförsåkning bland andra åkare (vuxna och barn) Bada och hoppa från klippor och hoppställningar Ha sex med villt främmande människor Det sista kan resultera i både sexuellt överförbara sjukdomar eller oönskade graviditeter och medföra massa lidande. Jämför med den process som krävs för att adoptera ett barn och den totala frihet folk kan skaffa barn med i vissa fal helt okända. Nej jag vill inte ha fler lagar. Jag vill att folk tar mer eget ansvar. Troligen ett önsketänkande men tror på människan att hon kan bete sig som en vuxen individ om man ställer krav och vi förväntar oss att vi alla tar hänsyn till varandra.Vi kan inte ha lagar för allt och inte bygga upp en polisstat som ska kontrollera allt. Även om vissa länder har en del sådant. T.ex. fria USA där vissa samlagsställningar är enligt lag förbjudna. Hur katten kontrollerar man sådant? Att badande och alkohol är faligt har på senare tid alltmer observerats och där är bevisligen alkohol en risk för förtidig död. Motsvarande undersökningar finns inte för att köra båt efter ett par öl. Lämnar ingen källa till ovanstående men livräddningssälskapet har en del fakta om drunkning och alkohol. Välkommen till att börja söka fakta i ämnet. Rätt så intressant och i vissa lägen ofattbart att man blundar för saker som är betydligt farligare än vad 0,2 lagen ska lösa. ::Harry.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 14 Juni , 2011 Nja, kanske ångrar mitt svar enligt ovan. Kanske hittar galna politiker på en lag som förbjuder oss gå hem onyktra från krogen. Bevis på galna politiker Nu vill man att cyklister ska få köra mot rött och enkelriktat. Men hallå, är man helt idiot eller? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13161092.ab Tänk att på enkelriktade gator möta vinglande cyklister som skriker att de har rätt att köra mot trafiken. Eller att plötsligt få en cyklist på motorhuven då den havdar sin rättighet att köra rakt ut förbi rödljuset. Att Mensa hade en motståndargrupp som kallas politiker var nytt. Mensa för den som inte vet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mensa Idioter till politiker fick ni bevis för tidigare ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 4 Oktober , 2011 Joråmensåatt. skrivetpåminhempcmenjagharalltidönskatmigeniphonesåjagskriverutanmellanslagsåtrorallaattjagharenändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 1 Maj , 2015 Nja, kanske ångrar mitt svar enligt ovan. Kanske hittar galna politiker på en lag som förbjuder oss gå hem onyktra från krogen. Bevis på galna politiker Nu vill man att cyklister ska få köra mot rött och enkelriktat. Men hallå, är man helt idiot eller? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13161092.ab Tänk att på enkelriktade gator möta vinglande cyklister som skriker att de har rätt att köra mot trafiken. Eller att plötsligt få en cyklist på motorhuven då den havdar sin rättighet att köra rakt ut förbi rödljuset. Att Mensa hade en motståndargrupp som kallas politiker var nytt. Mensa för den som inte vet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mensa Idioter till politiker fick ni bevis för tidigare ::Harry:: Mensa hade en motstånds grupp som heter politiker!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser