Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Knorr026

Batteriexpert sökes!

Rekommendera Poster

Köpte ett Biltemabatteri för en vecka sedan för att använda som förbrukningsbatteri. Ett SMF (?) batteri på 86Ah. Har tänkt att komplettera med ett till när kylskåpet är på plats. Då kommer jag ha ett start och två förbrukningsbatterier.

Idag kom jag över två batterier från NorthStar. Dessa är på 60Ah, nonspillable och tar inte upp lika stor yta i mitt lilla utrymme för batterier. Fast dessa har ju bara en kapacitet på 60Ah vilket inte är så bra. Men samtidigt kanske man kan plocka ur 90-95% av kapaciteten ur NorthStar jämfört med Biltemas som man inte skall plocka ur mer än ~50%.

Jaja... många funderingar som ni märker. En enkel fråga, skall jag skippa 86Ah vanliga batterier till förmån av NorthStar NSB 60 FT?   Bifogar en länk om batteriet:  http://www.battery-usa.com/Catalog/NSB60FT.pdf



Senast ändrad av Knorr026 | 26 maj 2011 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall skippa dem,skicka dem till mig istället ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du börjar i fel ända av ditt problem.

Räkna ut hur mycket batterikapacitet du behöver, sedan anpassar du din batteribank efter det.

Sjäv har jag rätt mycket el ombord, men har ändå bara 160Ah i förbrukningsbanken. Mitt båtåkande gör att jag endast ligger max 1 natt på samma ställe. Vilket gör att jag inte behöver så mycket batterikraft även om jag har rätt mycket förburkare.

Då får man en optimal viktfördelning samt kostnad i både bränse och när det är dags att köpa nya batterier. Tror många åker med fruktansvärt övervikt i batteriekapacitet. Varför tex åka omkring med 60Kg extra vikt? Vilket bara tynger båten och förbrukning osv osv.

Så räkna ut hur mycket förbrukning du har först och främst. Kanske de visar sig att du bara behöver 60Ah totalt?

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kristian: Jag förstår din poäng. Mitt behov är inte speciallt stort; kylbox á 0,5A, lite radio, belysning och spola färskvattenpumpen några minuter per dygn. Har jag batteri som räcker en helg så är jag nöjd.

Oavsett mitt behov är det intressant att veta om mina nyfunna batterier är bättre än batterierna från Biltema. Kan Northstar batterierna bara laddas ur till 50% är ju valet enkelt.

Sen återstår det att se om jag skall ha ett eller två förbrukningsbatterier.



Senast ändrad av Knorr026 | 26 maj 2011 | 13:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som säger att NortStarbatterierna kan laddas ur till 90-95%?

Det är ju en rekomendation att ett batteri bara skall laddas ur till 50% innan det laddas.

Om du skulle ladda ur ett batteri med 75% av sin kapasitet så blir inte batteriet skrot så fort du kommer över 50%, som man ibland kan få för sig att många tror.

Det är klart att om man hela tiden tömmer batteriet totalt mellan laddningarna så förkortas ju livslängden avsevärt.

två NortStarbatterier ger väl mer batterikapacitet än ett Biltemas, även om man försöker att bara ladda ur till 50%.

Vad skall du göra med Biltemabatteriet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jodå! Är batteriet inte helt nytt men ändå felfritt så kan en enda djupurladdning enligt exemplet Ditt på 75% vara dödsstöten för batteriet. Det finns det otaliga exempel på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va man lite elak, skulle man kunna skriva, med anledning av att du skrev; Det finns det otaliga exempel på. Har du några enda fall dokumenterade där det klart frammgår att just en urladdning av ett batteri med 75% har direkt orsakat att batteriet blivit skrot.

Nu är jag inte elak.

Visst i teknikens värd kan allt inträffa. Det påstås tom att man kan bryta av tummen i ....  Ja - du vet var.

Jag har själv skrotat två nästan nya gelbatterier över en vinter pga en trasig batteriladdare. Misstolkade den information den halvautomatiska laddaren gav att batterierna var fullladdade, när de i själva verket inte hade fått nån laddning alls. När jag kom på hur det var och köpte en riktig laddare var det för sent. Batterierna blev aldrig vad de varit. Efter det köper jag bara billigaste möjliga batterier.

Att man konstant skall kunna ladda ur ett batteri till 90-95% ställer jag mig skeptisk till.

Rekomendationen att man om möjligt inte skall ladda ur ett batteri mer än till 50% tycker jag är vettig, men jag kan inte sluta segla, stänga av min plotter, dator, autopilot, kylskåp mm bara för att jag laddat ur batteriet med 51% av dess kapacitet.

Batterier är en färskvara. Ju bättre man sköter dem, destå längre håller de. Men det får inte gå till in absurdum. Jag har inte min båt för att minitiöst hålla koll på batterierna, utan för att segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, om jag ska dra någon slutsats så är NorthStar NSB 60 FT inte ett bättre batteri än Biltemas. Jag trodde att NorthStar NSB 60 FT kanske byggde på andra principer än ett SMF batteri och hade fördelar men det verkar inte vara så baserat på era inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte så säker på nån som skrivit här egentlgen vet vad ett NorthStar NSB 60 FT är för ett batteri.

Du svarade inte på frågan vad som säger att det batteriet går att ladda ur till 90 - 95 %.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att NorthStar ä okänt för dom flesta. Av den anledningen infogade jag en länk till information om batteriet och namngav tråden med tanke på detta.

Jag har ingen aning om batteriet går att ladda ur till 90% eller inte. Det var en hypotes från min sida för att få ett exempel på att 60Ah batteri kan vara bättre än ett vanligt 86Ah.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Northstar batterierna överträffar Biltemas, utan tvekan!

Biltemas batterier tycker jag mycket bra om; hade ett i min bil som var från 1997, det fick bytas i vintras, 2010.

Det handlar om att ta hand om batterierna, de kräver vård och skötsel, som med mycket annat och andra.

Min fråga är: De NS du har kommit över, är de nya eller begagnade? Om de är nya, hur länge har de stått oanvända? Och om de stått oanvända, har de blivit underhållsladdade? Eller inte?
Är de fräscha från fabrik är svaret enkelt. Annars kanske inte så enkelt; hellre gå på nya Biltema-batterier.

Ett telecom-batteri (top-gear, hig tech) som stått på hyllan frostfritt utan tillsyn i tio år har förlorat minst 50% av sin kapacitet, kanske mer. Det går att motionera ett sådant batteri (om man är försiktig) så att det blir i form igen, men, det glömmer aldrig att det stått oanvänt så länge.

NS-Red använder inte glasfibermatta, så de är inte top-gear, men snäppet under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har stått lagrade, men kollar jag på polerna så har nån skruvat dit kontakter. Om det gjorts för att underhållsladda dom eller av någon annan anledning vet jag inte. 

Vi har en bra batterifirma så jag skall svänga förbi dom och se om jag kan få ett utlåtande om batteriernas skick. 

På vilket sätt överträffar dessa batterier vanliga batterier? Livslängden bara eller andra egenskaper också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt överträffar dessa batterier vanliga batterier? Livslängden bara eller andra egenskaper också?

- Livslängden, om de sköts. De kan stå på hyllan 2 år utan underhållsladdning.
- Antalet djupurladdningar (ner till 10.5V).
- Storleken. Högre kapacitet per volym.
- Extremt litet gasläkage.
- Större temperaturområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att hitta bra info på nätet eftersom det här är lite mer proffsbatterier? North Star batterierna är troligen sådana som har vätskan bunden inuti? Det baserar jag på att de är godkända att transportera utan att riskera att vätskan kan rinna ut. Troligen är vätska bunden i någon sorts matta.

Rent principiellt är de av samma konstruktion som Biltema-batterierna men de kräver, pga sin uppbyggnad, troligen ca 0,2V högre spänning vid underhållsladdning samt att de ev kan vara känsligare för överladdning med för hög spänning. Du bör skaffa laddare som fixar det...

När det gäller kapacitet har jag själv en enkel regel. Man ska urladda vanliga batterier till max 1/3 medan dessa batterier ( som ofta kallas AGM eller liknande ) ska urladdas till max 2/3, regelbundet alltså. I normalfall gärna mindre.

De ger dig alltså mer Ah pga att du kan ladda ur mer, dock inte till 95%, det klarar inget batteri annat än mycket undantagsvis enstaka gång/gånger. Men i min bok så är AGM bättre än Biltema...  och kapacitetsmässigt så är 1/3 av Biltemas 86Ah cirka 30 Ah medan ett North Star på 60Ah kan ev urladdas med 40Ah vilket ju är 10 Ah eller en tredjedel högre kapacitet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni klargjorde skillnaderna. Nu skall jag bara kolla skicket på dom innan dom åker i båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...