Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
PWCMrJ

Tändstift till Penta 600?

Rekommendera Poster

Hej!

Vad för tändstift ska det sitta i en Volvo Penta 60hk (på kåpan står det Volvo Penta 600) ? Har hittat att det kanske kan vara NGK-B6HS, eller NGK-BUHX ? Nån som vet lite mer exakt?

 

MVH

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NGKs rekommendation:

 600 1973-1976     BUHX   --- ---    



Senast ändrad av guestsson | 26 maj 2011 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut bäst går den motorn på Bosch W2AC   Ställd på 1mm.  Använder man NGK:s ska de vara B8HS 10.

Elektrodlösa stift (BUHX ) ska man absolut undvika i svenska motorer.

Mvh Carolina

ps. Den här gången va vi inte överens guestsson wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är bara nyfiken, varför ska man absolut undvika elektrodlösa tändstift till svenska motorer.

På våra gamla Archimedes 55 o 70 går det bra.

På bilar undviker jag alltid Boch till förmån för NGK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Carolina: Nja, jag bara refererade vad NGK rekommenderade. Du har erfarenhet, det har inte jag, så vad du anser smäller definivt högre.

Men detta med ytgnistgapstift är intresssant. Jag har bara dåliga erfarenheter av dessa.

Merc införde dessa stift på 70-talet med argumentet att de var outslitliga. På familjens Merc 402 blåstes tätningen vid isolatorn redan andra säsongen. Men, det får nog mer tillskrivas tasking kvalitet än stiftets konstruktion. Champion Made in England var tydligen inge bra, det var åtminstonne vad Mercs generalagent NK Kristensson sa och så fick jag köpa nya made in USA istället.

Min Merc V6 går betydligt bättre på standardstift än de ytgnistgapstift som ursprungligen rekommenderades. Merc skall ha skickat ut ett servicemeddelande att övergå till vanliga B8HS-10, åtminstonne för vissa 2-T. NGK rekommenderar fortfarande BUZW.

Så jag har inte svårt att tro att standardstift är bättre. Men, jag är väldigt förundrad över att att svenska motorer skall ha tyska stift, Japanska motorer japanska osv.

Jag har bara bra erfarenheter av NGK. Bosch oxå, men dessa har jag inte haft så många av. De få Championstift jag haft har alla krånglat, så jag har lovat mig själv att byta ut dem direkt om jag skulle råka få några nya i en gräsklippare eller så.  

P.s. Som elektroingenjör måste jag anmärka att alla T-stift har elektroder. En i mitten och en eller flera runt denna, ibland ringformad.

Mvh

Guestsson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosch har jag hört förut att folk tycker är bättre än NGK, och Elektrodllösa stift känns inte rätt helt enkelt. Så nåt av dina två tips där får det bli. Tackar så mycket för bra svar!yes

 

 

MVH

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...