gittan 0 Postad 25 Maj , 2011 Hej Försök aldrig att lägga in en matta med bostik golv och vägglim vilken skit. Gittan Kristinehamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Maj , 2011 Vad är problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gittan 0 Postad 29 Mars , 2012 Det torkar aldrig för klent Gittan Kristinehamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 30 Mars , 2012 Har använt det, det måste vara varmt och torrt när man använder ett vattenbaserat lim. Det kanske inte är väldens bästa förutsättningar för det på en uppläggningsplats i mars..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 30 Mars , 2012 Även jag har använt detta och tyckte det var bra, satt bra fast och framförallt så gick det enkelt att torka bort spill etc.. Men som förgående talare sa så fungerar det inte så bra vid låga temperaturer. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Mars , 2012 Nu var det inte i Mars 2012, utan i Maj 2011 som jobbet gjordes. Eller när det nu var. Det var bara att fråge_(påstående)ställaren tog nästan ett år på sig innan HEN svarade på min fråga. Både det ursprungliga påståendet och svaret är ju tämligen klena. När man gör ett jobb, använder olika material, finns det ju vissa förutsättningar som måste uppfyllas. Om man misslyckas med ett jobb och man tycker nåt material är kass och man vill tala om det, så är det ju bra att redovisa de faktiska omständigheterna. Men det vet du Peter. Jag tycker att Volvo Amazon var en kass bil - jag fick punktering på den jag ägde en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 30 Mars , 2012 Ha...ha...ha....den var bra toaen. Jag hade åsså en kass bil bil, den fick punktering den med Bortsett från det, man måste nog testa vilka lim och mattor som passar ihop. Jag har en god vän som renoverat en härlig segelbåt. Han provlimmade olika bitar innan han fann det som fungerade. Minns ni tråden med liggunderlag? Han testade olika fabrikat och lim innan han fann det som funkade. När man hittar en som funkar skall man köpa hela mängden på en gång för nästa leverans till butiken kanske inte funkar. Inte mycket att raljera över att någon svarar på en gammal tråd, har gjort det själv. Men intressant att gittan svarade. Det tyder på att folk läser en del men loggar inte upp sig. Det jag skulle vilja diskutera mera, heltäckningsmatta som är limmad i en båt? Nääää...... Det är uppåt väggarna. Kanske just där de sitter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Mars , 2012 I min motorseglare var det limmad heltäckningsmatta på skrovsidorna. såg ganska snyggt ut om man tittade lite på avstånd, men efter 30 år så bilr den ju ändå lite mökig. Byttes ut mot 20 mm liggunderlag och melerad Super Marin inredningsmatta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Mars , 2012 Liggunderlag förresten Jag har ju en liten halvtaskig sommarstuga norr om Stockholm. Fick besiktning på avloppsanläggningen och den blev helt utdömd. Dessutom fanns den gamla brunnen så långt från vägen som möjligt. Huset står dessutom på en bergsrygg, så det är fruktansvärt lång slangdragning för salamsugaren att nå brunnen. Kom på att det fanns ett ställe där det var lämpligt att placera den nya avloppsanläggninge - mindre än 10 meter från allmän väg. Dessutom skulle jag de första 20 metrarna få ett hyfsat fall. Det värsta är att den kabelgrav där el och vatten går var smal och krokig mellan berget som stack upp. Envis anläggningsarbetare som jag är i grunden grävde jag i höstas bort den jord som fanns ner till rent berg. Sen har jag vid ett antal tillfällen under vintern kilat bort berg. Båtmässeveckan tog jag en semestervecka och jobbade lite med bergkilningen, gick på Båtmässan två dar och träffade bl.a Kalman. Trevligt. Det var ju både snö och kallt några dar. -11,5 som värst en morgonen. Fast den morgon väntade jag länge innan jag gick ut. Tinade bort snön genom att elda i två eldkorgar (det värmde lite också) och för att inte frysa rumpan av mig hade jag en bit liggunderlag och en gammal samfilad båtkudde, som jag satt på. Vid ett tillfälle låg liggunderlagsbiten med båtkudden ovan på ca 3 meter från den ena eldkorgen. Hade en del tort spill av råsspont som jag eldade med. La råspont i eldkorgen och gick in ock tog en paus. När jag kom ut igen efter nån timma var båtkudden borta. Av liggunderlaget var det som fanns på utsidan av båtkudden helt intakt, medan det som båtkudden låg på var smält. Det enda spår av båtkudden av ett av snörena runt. Troligtvis har det kommit en eller flera gnistor från min öppna eld tre meter bort och båtkudden har tagit eld. De är ju i så fall livsfarliga om de är så lättantänliga. Jag har i alla fall massvis sådana. Har ju isolerat båten med liggunderlag och nog haft tanken att jag dragit in en potesiell brandfara i båten, men så är det tydligen inte. Liggunderlaget har bara smält precis där en brinnande båtkudde legar tätt ovanpå. Bifogad bild visar liggunderlaget efter branden. Dessvärre tänkte jag inte på att ta kort direkt utan använde resterna att sitta på ett tag - ihopkmölad. Hade inget annat lämpligt tillgängligt. Senast ändrad av toaen | 30 mars 2012 | 11:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 30 Mars , 2012 Heltäckningsmatta ! Gäller denna frågan durk eller vägg..? Jag slet ut min golvmatta från plastdurken i Omegan och slängde även ut plastdurken och lade in trägolv i teak som ersättning. Helt perfekt, både snyggt och praktiskt, se bild. Avseende väggbeklädnad har även jag provat vattenbaserat kontaktlim, imponerar inte. Där finns bara en sorts lim som fungerar och det är tinnerbaserat kontaktlim. Orsaken är att det avdustar och blir limbart innom rimlig tid, och att inget vattenlim kan avdunsta ut om du lägger ut väggmattan då både den och båten är tät och vattenbaserade fukten blir kvar emellan. (inget kan suga och transportera bort fukten så att fullständig uttorkning sker) Sitter men släpper sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser