maneri01 1 Postad 25 Maj , 2011 Finns det månne någon som känner till Hur man skaffar sig båtplats i Uppsala? Frågan finns i tidigare trådar och av allt att dömma verkar det vara relativt svårt. Detta vet jag av erfarenhet då jag själv försökt med att skaffa en fast plats för min båt. Efter kontakt med de olika klubbarna runt Skarholmen möts man av förakt och ett ointresse att hjälpa till eller ens vara förstående. De kanske vidrigaste är USS som i en specialutgåva som finns på nätet http://www2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_264955/cf_359/USS-Tidn-Spec-10.pdf skriver en debatt MOT att bygga en ny marina i Uppsala: Behövs ytterligare platser? Någon undersökning/uppgift om behovet av att anlägga en så stor marinaanläggning utanför Skarhol- men finns inte. USS har för närvarande en kortare kölista avseende mindre motorbå- tar. Varje år har samtliga hamn- platssökande segelbåtar kunnat beredas plats. Båtklubbarnas möjlighet till ex- pansion bör undersökas när fram- taget behov av båtplatser gjorts. Detta upplever jag som en klar vinkling pga rädsla att tappa egna medlemar och minska intäkterna. Skulle det göras en undersökning. Det torde stå alldeles uppenbart att det behövs flera båtplatser då deras mindre kö inte är särskilt liten och att andra klubbar runt Skarholmen tar betalt för att stå i kö... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Maj , 2011 Trist att du inte hittat någon plats. Har man inte väldig tur brukar man behöva vara medlem något eller några år i en klubb för att ha så bra kötid att man får plats med en båt. (fast att det kostar att stå i kö visste jag inte, trodde det var antalet medlemsår som gällde). Ett alternativ är att låna plats nu när folk börjar ta sig ut mor skärgården. Det blir ett litet hoppande mellan platserna men förhoppningsvis finns det en fast plats nästa år. Det finns många som kommit in i platsrullorna på det viset. ESK är också auktoriserad gästhamn så där kan man ligga mot betalning men det blir dyrt förstås. Vi har ingen marina i Uppsala och troligtvis skulle en sådan få en del kunder som helst betalar för sig och skiter i allt annat. Plus alla som inte får plats i klubbarna. Men troligtvis kommer en marina-plats kosta ca 5000 kr mer är en klubbplats så jag tror faktiskt inte att så många kommer att föredra det. Att gå nattvakt en gång per år kan väl vara värt 5000 kr. Hoppas det löser sig för dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 25 Maj , 2011 När det gäller USS så kan jag tipsa om att ovanligt många båtar verkar ha blivit kvar på landbacken denna vår. Så där kanske det åtminstone finns extra många andrahandsplatser tillgängliga i år. Och USS har ju ingen avgift för att stå i kö, så det är bara den lilla medlemsavgiften tills dess att du har en plats. Har du väl en andrahandsplats så brukar det kunna lösa sig till kommande år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser