Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
gladius

Korta vantskruvar

Rekommendera Poster

Hallå! 

Jag har en liten segelbåt med några gamla korta vantskruvar som jag troligen snart behöver byta ut. Problemet är att mina gamla vantskruvar är väldigt korta, inskruvade max endast ca 10cm korta/långa. För att kunna spänna uppriggen ordentligt behöver jag förmodligen nya som är ungefär lika korta.  Vantskruvar jag hittar är som kortast 130mm. Någon som vet var jag kan hitta kortare?

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korta vanten. Det kostar en slant extra, men det är nog värt det. Antingen låter du en riggverkstad göra det, bör kosta ca 100:- per vant, eller också gör du det själv. Vi använder Blue Wave termonaler http://www.bluemarinestore.com/blue-wave-swageless-eye-terminal.html de är lättare att montera än Stalok eller Norseman. Att göra det själv blir dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset cerber0s!

Ca 100 spänn för att korta vanten verkar billigt och bra. Inga summor om man jämför med jobbet att leta efter korta vantskruvar. Ska genast söka upp närmaste riggverkstad.

Kanske man borde byta hela vanten på en gång när man ändå håller på och mekkar med riggen. Ska kolla vad det kostar. Kan vara värt en del extra om man kan segla säkrare med delvis ny rigg.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jag valde en annan lösning i alla fall denna säsong (Hann inte besöka någon riggverkstad). Jag tänker köpa vantskruvar och korta dom själv. Har nu testat och det verkar funka finfint. Jag tar helt enkelt och kapar mittdelens ändar och själva skruvarna i lagom bit på varje sida. En normal vantskruv är ca 140mm lång och om jag kapar 20mm på varje sida så vips så har jag en vantskruv som bara är 100 mm lång. Att gängorna och dess fäste blir 40mm kortare anser jag inte ha någon betydelse då många förmodligen har vantskruvar som är utskruvade med resultat att inte längre gängor greppar och förhoppningsvis räcker det med att gängorna greppar mellan 40 och 50mm på varje sida om mittdelen.

PS Jula har de kortaste vantskruvarna jag hittat hittils 120mm min DS

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute för samma problem, höjde mastfoten 5 cm.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...