Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Potsork

Laddningslampan bara lyser

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo penta Md 17c när jag sjösatte båten, så lyser ladningslampan hela tiden, även under gång, vad är felet .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara kabelglapp / brott / ärjat eller hur f-n det stavas... mät upp om du får någon laddström när motorn går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slirande generatorrem som inte är tillräckligt spänd kan också va orsaken, kolla hur den roterar med motorn igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Troligen är det laddningsregulatorn som är trasig. Skaffa ett billigt relä från bilsidan och testa med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker tråden med ungefär samma problem som TS fast tvärtom.

Min lampa lyser när motorn är avstängt?!  När jag startar motorn slocknar lampa.

Motor är en MD3B. Har mätt från generator den laddar 14,4 med motor igång.

Vad kan vara fel, tändnings låset kanske?

Tacksam för all input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på tändningslåset. Lampan och laddningen ser ut att fungera som den ska. Når motorn står still ska lampan lysa om tändningen är på, sedan slockna när motorn går. När man stoppar motorn och slår ifrån tändningslåset ska lampan slockna för att man bryter strömmen med tändningsåset. Om den då fortfarande lyser borde det vara där felet är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad är då problemet? Om laddningslampan slocknar när motorn startats och generatorn laddar 14 volt så är väl allt som det ska.

Ingemar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Ingemar skrev så är det ju så det skall fungera både med oljetryck och laddning, Lampan skall göra dig uppmärksam på att något är på tok, dvs den tänds om tappar laddning eller tryck. Ett tips, Koppla gärna en summer till framförallt oljetrycket, man står ju inte direkt och stirrar på lamporna när man är ute och åker :-P

Vad det gäller TS fråga så har jag lite samma problem Jag vet med mig att remmen till generatorn är för dåligt spänd så lampan slocknar inte med en gång men ger jag på med lite gas så slocknar den och batterierna får laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Björn!

Det tycker jag också men mysstänker  huvudströmbrytare med.

Allt hende med att förbrukar banken va helt slut på ström.

Men ska undersöka snart vad är som spåkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gogy skrev: Tack Björn! Det tycker jag också men mysstänker huvudströmbrytare med. Allt hende med att förbrukar banken va helt slut på ström. Men ska undersöka snart vad är som spåkar.

Finns väl inget som helst problem eller spöken att undersöka, som påpekats tidigare. Att lamporna lyser innan start med tändningen påslagen är helt normalt och till för att kolla att de fungerar. Glödlampor pajar ju emellanåt. Som sagt bara att köra o se gla´ ut om de först lyser och sedan slocknar efter starten. Kanske särskilt ifall man därtill uppmätt typ 13,5-14,4 volts laddspänning. Så uppförde det sig väl även före malören med slutkörd förbrukarbank, eller vad är skillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det bara Björn som uppfattade rätt?! Det är väll självklart att lampan lyser när man vrider nyckeln och inte startar motorn. Men mitt problem är att oavsett har jag nyckeln i låset eller på hyllan lampan lyser och det är definitiv något fel på. Idag kopplade jag bort huvudströmbrytare och det va ju samma problem. Huvudbrytaren är inget fel på. Återstår då start låset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fattar även jag. :) Om startlåset - eller nån överbryggning på dess anslutna kablar - lägger ständig plus på laddlampans ena anslutning så lyser det hela tiden, som Björn påpekat. Litet konstigt i.o.f.s. att inte oljelampan också gör det för den har väl samma inkopplingsställe. Också skumt att inte huvudbrytaren släcker lampan för huvudbrytare brukar väl släcka allt utom rena nödvändigheter. Nå, framkommer väl vid mätning. Finns f.ö. elschema HÄR , kan nog vara bra med kabelfärgerna om inte annat. Finns även en förklaring till vissa anslutningars standard-sifferkoder HÄR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

Tack för dina tips! Var i båten idag och rutade under panelen. Märkte tidigare att lampan lyser inte längre med fast sken utan släcks och tänds i 3-4 sekunders intervall. När jag kopplade bort kabel med märkning LAMP AMP då slocknade den helt. Den kabel går in i bunt med alla kablar när i motor rummet. Vidare har jag inte kommit. Jag antar att den går till generator men vad är den kopplad till B+ kanske? Märkte också när jag kopplade bort och satte tillbaks  LAMP AMP kabel att det dippade i bränslemätaren. Tänkte fortsatta imorgon men alla tips som underlättar är välkomna!



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att jag gjort allt jag kunde, hittade inga fel men igår började lampa lysa konstant med motor igång!? Mätte igen ingen laddning från generatorn, ingen ladning alls! :-( Har hittat en begagnad generator som ska in imorgon och hoppas verkligen att inga fler problem för denna säsong:-)

Trevlig sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Stopp stopp, nu tror jag Du strular till det för Dig själv! Generatorn laddae ju tidigare så varför köpa en ny nu? Sista felet kom efter att Du dragit i kablar och förmodligen har Du lossat kabeln till generatorn så att den inte längre magnetiseras och därför inte laddar.

Du har fått tips om fel INNE i tändningslåset! Kolla upp det istället och se till att få tillbaka kabeln från laddningslampan till generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt att kolla om du har ström fram till generatorns regulators fältskruv. Heter ibland D+.

 

Skruva av den vid generatorn. Då ska lampan slockna. Gör den inte det kan ledaren vara jordad eller tändningslåset ha problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn byt och allt fungerar klockrent!

Trevligt sommar en gång till!!! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig.

Såg inte tråden förrän nu, och kan direkt tala om vad du hade för fel på den gamla: Kortslutning i (minst) två dioder. Då kommer batterispänningen att gå baklänges ut på laddlampsanslutningen och tända denna så fort du vrider av nyckeln och tändnings-plus blir 0V (eller nära det) via alla instrument och annat som ligger och lastar den. Det är förklaringen till att ljuset från laddlampan också kan variera och uppträda konstigt med nyckeln avvriden.

Felsökte exakt samma sak på en entusiastbil för ett par bilträffar sedan. Om du googlar fram ett vanligt elschema på generatorn så förstår du.

Men som sagt - nu har du ju en fräsch generator. Kan ju trösta dig med att det inte är gratis att byta diodplattan heller indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att du inte såg den tidigare skulle kanske spara mej lite tid men nu är i alla fall allt frid och fröjd!  Men tack ändå! Ska öppna den gamla och undersöka vad för fel va det, men inte nu det få vänta tills man bli sugen meka igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...