fred_e 1 Postad 25 Maj , 2011 Har precis köpt en player 311 och tänkte montera in min thermo 1400 fotogenväremare i den eftersom det saknas värmare. I min förra båt hadse jag den i garderoben i förpiken vilket ju funkade ok men det luktar ju lite fotogewn och låter som ett mindre kärnkraftverk. Nu funderar jag på att montera in den i stuvluckan på babords sida i sittbrunnen istället och sedan låta varmluftsutblåset komma ut typ i köket eller nåt. Frågan är om man kan sätta skorstenen nånstans i stuvfacket utan att den är i vägen? Hur har ni andra player ägare löst problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 25 Maj , 2011 Tjenare! Får börja med att grattulera till ett bra båtval! (som du förstår har även jag en player 311) jag har min i styrbords garderoben som du nämde. och där sitter den otroligt mycket i vägen, plus det andra som du nämnde. jag har aldrig haft igång min (ska nog testköra den i år i alla fall). men av rent utrymmesmässiga själ så är jag också intresserad av att flytta den. så jag ska följa denna tråden noggrant. Planer på att riva ur hela inredningen och göra om helt och hållet med 2st något mindre garderober på både styrbord och barbordssidan närmst förpiken. och då finnes ennu mindre plats till värmaren. lova att uppdatera denn tråd! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 31 Maj , 2011 Tack för de uppmuntrande orden. Jag blir nog nöjd med min player. Mycket fin båt tycker jag. Har införskaffat ny skorsten till min värmare så ihelgen angriper jag nog projektet med att få ner den i stuvluckan. Var ute och kollade och konstaterade att det fins plats för genomföring av skorsten på babordssidan rätt långt ut på kanten. Det borde inte vara i vägen vid segling men möjligtvis tappar man ju en liten men värdefull yta att sätta foten på om man ska gå runt på däck när sittbrunnskapellet är uppe. Återkommer med info. Har en fundering på att montera autopilot men min player har ratt så frågan är hur man löser detta. Rattpiloterna är ju rätt mycket dyrare en rorkultsvarianterna. Kanske går det att montera en rorkult autopilot i bak direkt på styraxeln? Kanske under däck direkt på hjärtstocken på nåt vis? Tips välkomna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 31 Maj , 2011 Ta många bilder på projektet! Vi vill se hur det går till. Ang. autopiloten, så ska du satsa på en rattpilot. Visst den e lite dyrare, men vad jag har förstått så måste rorkultspiloten tas bårt när den inte används. Med rattpiloten blir allt mycket roligare. Jag brukar använda piloten nästan hela tiden... Framför allt när jag är ensam ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 2 Juni , 2011 Har precis samma fråga om värmare och en nästan likadan båt (One off halvton, Norlin 31). Så jag håller med tidigare inlägg: ta massor av bilder och dokumentera dina erfarenheter, så kan jag installera min värmare när du är klar med din. /s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 7 Juni , 2011 hej efter helgens båtövningar kan jag tyvärr konstatera att dety inte går att få upp skorstenen ur stuvfacket utan att den är ivägen vid segling. Måttade och provade ett antal varianter men det gick inte riktigt bra. Det blir alltså montering i garderoben i fören som vanligt. Man får stå ut med oljudet. Bilder kommer när jag installerat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per-s 0 Postad 25 Juli , 2011 Hej, på min Player 311 är värmaren placerad precis som du tänkt, nämligen i babords stuvfack på skottet mot ruffen. Modellen är Wallas med en flushmontering av skorstenen på kanten ovanför däcket. Värmeslangar går sedan till styrbordsidan vid kartbordet samt till förpik och salong på babordssidan. Allt fungerar mycket väl. mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 25 Juli , 2011 Hej! På min 311:a sitter värmaren monterad på insidan akterspegeln. Insuget är monterat på akterspegeln och utblåset(skorsten) längst akterut på babords fribord. Det sitter alldeles under relingslisten. Eftersom det sitter så långt akterut är risken för vattenintrång absolut minimal. Har fungerat toppenbra! Värmaren är en rostfri Ardic. Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser