Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Riro

Ljudisolera motorrum

Rekommendera Poster

Har en MD21 som jag tänkte bygga en ljudisolerad låda runt för att slippa bli döv. Har funderat på att använda stenull som ju har dom bra egenskaperna att inte brinna/smälta och inte dra åt sig väta/mögla. Dessutom är den ju så gott som gratis jämfört med dom ljuddämpningsplattor marinbutikerna erbjuder. Tänkte fixera den med ett finmaskigt metallnät (typ som används till burar för husdjur).

Mina funderingar är om det släpper för mycket fibrer och om fibrerna kan vara skadliga för motorn då dom sugs in via luftintaget. Vill inte görna klä in dom helt då detta medför förlust av ljuddämning.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Biltema har ju annars sådana, mycket billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl dra insuget utanför lådan, fast det kan ju förstås bli värme-problem...

Låter enklare med färdiga ljuddämpningsplattor från Biltema.

Annars får du köra med äggkartonger som isoleringwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har isolerat mitt motorrum med färdiga mattor från Biltema och dessutom tejpat skarvarna med metalltejp.. Det blev både bra och snyggt. 

H/b

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men försäkringsbolagen vill även att ytskiktet skall vara smutsavvisande och rengjorda, så att tex inte ingrodd olja kan antändas.
Förutom kostnad kan ju även plats vara en parameter, tjock isolering stjäl utrymme. Hög densitet är ibland ett kvalitets-tecken, t.ex. bitumenplattor (en sorts asfalt) brukar användas . Har ju fördelen att ta liten plats och innehålla minimalt med stillastående luft. För instängd luft värmeisolerar bra - tänk ylletröja - men det önskar man väl knappast i motorrum.

Inte helt lätt detta med bästa ljudisolering till hyfsat liten kostnad, men men.
Kanske är den första frågan man bör ställa sig efter att maxkostnaden bestämts; vad får det maximalt väga??

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag isolerade mitt motorrum i vintras med bitumenmatta och isolering 30mm samt tejpade alla skarvar med BT grejer och är helnöjd med resultatet. Minns inte riktigt men tror jag hamnade på 1300:- totalt, klart värt pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utrymmet är inget problem då motorn är monterad under durken till styrhytten (Ansö 31) så det finns gott om plats. Tänkte bygga en låda som motorn får gott om plats i så det blir lättåtkommligt vid service. Kan utan problem ha 100mm ljudisolering.

Biltemas plattor tål upp till 120grader, undrar vad som händer sedan. Smälter dom eller kan dom antändas eller ge rökutveckling? Visst är en blank lättrengjord yta bra men det går ju tvärtemot alla akustiklagar för ljuddämpning där ytanska vara ljudabsorberande (mjukt) och/eller ha struktur så ljudet sdudsar åt många håll (typ äggkartong). Jag är ute efter både ljuddämpning och ljudisolering, tror att biltemas folieklädda plattor mest ljudisolerar vilket funkar bra om lådan görs helt tät.

Jag har ett 1m djupt kölsvin direkt under motorn och kan därför inte bygga en helt tät låda uta hade tänkt mig en ljuddämpande huv över motorn som absorberar så mycket som möjligt samt isolerar från direkt motorljud uppåt och åt sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riro:
Tror att du eventuellt överbetonar betydelsen av ett tunt alu-skikt map reflexioner?
(Själv hade jag sådana mattor närmast in mot motorn, men klistrade sen - antagligen helt felaktigt - över tunna bitumenmattor eftersom den tunna hörn-folietejpen ständigt släppte oavsett kontaktlimförsök.)

Porösa äggkartongs-liknande väggar används nog främst i tex ljud-studios där man har örnkoll på efterklangstider etc? Fokus ligger nog då på ljudet inne i utrymmet, inte på läckaget till utsidan?
I motorutrymmen kan man kanske låta mer av ljudet studsa sig trött, utan att nån behöver lyssna?

Om det är öppet neråt kan kanske även detta luftburna ljud dämpas lite med tunna bitumen-mattor på vissa närbelägna durk-undersidor? Lågfrekvent bas-ljud (sk stom-ljud i vissa beskrivningar) förmedlat direkt av motortassar/propeller fortplantas nog ändå gärna genom skrov&balkar, så kanske kan det löna sig att försöka dämpa just de närmsta durkunder-/skrov-sidorna med ett tungt densitetsmaterial som bitumen?

Bara en fundering i ett svårt ämne, och bara en enda av mina meningar ovan avslutas därför med punkt istället för frågetecken.
Helt klart är däremot att det är en nästan chockerande lisa för mina öron då jag stannar stånkan och hissar segel. ;)

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 25 maj 2011 | 17:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att Stenull skall vara det bästa (Ej provat själv) Klä det med ett Putsnät eller perforerad plåt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bestämt mig för att prova med 5cm stenull, funderar på att använda markskivor (som används till att isolera husgrunder) då dom är kompaktare. Skruvar reglar på insidan av lådan, lägger isolering mellan, lägger nät över alltihop och fäster det i reglarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som testat att ljudisolera som har utombordare? Berätta gärna vad ni gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klädde huven med bitummatta fr Biltema, blev avsevärt mycket tystare, ska sätta lite på på chassiet också.

Speciellt de högre registret tystades.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en reflektorkåpa framför/över motorn? Borde väl reflektera mycket av bullret bakåt rätt ut i det fria?
Alltså typ en sån här ... http://www.boatguideweb.com/makes/jeanneau/motorboats/merry_fisher_6_marlin/

Hittade f.ö. en engelsk forumtråd med exempel på isolering av själva motorkåpan, där de iofs också verkar rätt nöjda med dämpningen. Platsbrist och svårighet att få mattan att sitta säkert vid svänghjulet nämns, liksom hemgjorda reflektorkåpor ...
http://www.thehulltruth.com/archive/t-352015.html

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Flipper 700 med 5,7 VP som jag tänkte ljudisolera...ingen risk att det blir för varmt i motorrummet? Kikat på Biltemas mattor och tänkte köra på det. Någon som har koll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn ändå är inuti en hyfsat tät låda kommer isoleringen inte påverka temperaturen nämnvärt (om ens mätbart).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett par länkar till bra skivor som kan användas. Gå bara till plåtslagaren och be honom göra u-profiler som du stoppa i skivorna i så har du bra kassetter som du kan använda sen.

Det sitter en glasfiberväv på ena sidan på skivorna som gör att det blir lätt o hålla rent, ser bra ut att skivorna inte bösar

http://www.paroc.se/channels/se/technical insulation/products/produktinformation.asp

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20793

/ Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är verkligen stenull det optimala till ljudisolering? Jag har använt en matta som ljudisolerar kvarnar.

tjock tung. Fibrerna som stenull släpper undrar jag om dom är så särskilt bra att sugas in i motorn.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parocs stenullsplattor verkar bra. Problemet är bara att hitta en återförsäljare som säljer mindre förpackningar och till privatpersoner. Har du något förslag vart man kan hitta en återförsäljare i Stockholmstrakten? De jag hittat säljer endast till företag som är kreditgodkända kunder hos dom.

Isovers plattor är gjorda av glasfiber som både suger upp fukt och brinner lättare så dom tycker jag är sämre.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hos ventilations och installationsfirmor dom kan ha skivor liggande som dom säljer.

Jag tror inte det är någon större skillnad på fuktupptagning på sten eller glasull dom tillverkas på samma sätt.

Du kommer inte få bort stomljud med isoleringen men däremot högfrekventa ljud dämpas mycket bra

/ Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Isovers plattors egenskaper så låter det som om du fått uppgifterna från en konkurrent...
Angående brand så ligger maxtemperaturen (kontinuerligt) på
200 °C, och kommer du över det i motorrummet kar du helt andra problem...

Tillägg, källhänvisning
http://www.isover.se/produkter/vad är mineralull-c7-

 



Senast ändrad av Peter_K | 01 juni 2012 | 15:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då kan det ju vara dax att byta impeller...wink

Stenull klarar betydligt högre temperaturer än glasull vilket kan vara bra vid en eventuell brand då 200°C snabbt uppnås. Ännu en orsak att jag föredrar stenull är att den inte suger åt sig fukt vilket glasull gör.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullständigt vansinnigt att använda stenull och glasull till isolering då dessa släpper ifrån sig fibrer vilket sugs in i era motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag ljudisolerade mitt motorum, fäste jag 0,7mm galvad järnplåt på tunna ek reglar därefter folibelagd tjock isoleringsmatta, ty motorutrymmet var som den värsta gitarrlådan. Ljudet sjönk från 110db-76 vid marchfart i ruffen,Även i sittbrun blev det mycket bättre, liknande man gör vi ventoljud så akustiken får ta ut varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom skivorna jag hänvisade till är såna som sitter som ljudisolering inuti ventilationskanaler och det det sitter en glasfiberväv utanpå skivan så dom släpper inte speciellt mycket fibrer i.o.m. att dom är godkända i ventilation

/Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på ett seminarium om innombordare (iofs innombordare i segelbåtar). Mannen som höll i seminariet sa att de vanligaste isolerskivorna nästan var verkningslösa. Man ska istället köpa en variant som är uppbyggd av 2 skikt. Ett skikt ska vara tungt som asfaltmatta/syntetiskt bly och ett skikt ska vara mjukt för att inte föra in ljudvågorna i väggarna. Jag isolerade motorrummet i förra båten med den vanliga typen av isolering. Det kostade ca 2000 SEK. Det blev bättre men Inte bra. Om du tvunget ska göra en egen konstruktion tror jag att du kan köpa stomljudsdämpande matta och sammanfoga den med en vanlig biltemaisolering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...