Freppan_Columbina 0 Postad 25 Maj , 2011 Hej på er. Jag har hittat en båt som jag är intresserad av att byta min båt emot. Det enda jag är lite frågand till när det gäller båten är att den har stått otäckt uner en vinter och följden blev naturligtvis snö och is på kapellet. Nuvarnade ägaren säger att översidan på kapellet inte håller våtan ute utan släpper igenom en del fukt och när det ösregnar så tränger även vatten igenom och droppar in. Inprggnering av kapellet är inte gjord sedan vintern då båen stod otäckt. Min fråga är om jag kan lösa detta problem genom en ordentlig tvätt av kapellet och ett par omgångar inpregneringar. Eller är själva tygsammansättningen förlorad? Om det finns någon som har info om detta och vill delge mig i fallet vore jag hemskt tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 25 Maj , 2011 Svårt att svara på. Jag hade kalkylerat med ett kapellbyte, om båten inte är intressant då så skulle jag avstå. Om du köper båten och det sedan visar sig att det går att använda befintligt kapell så är ju det bara en bonus. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppan_Columbina 0 Postad 27 Maj , 2011 Hej. Tack för ditt svar. Jag tror att jag får räkna med att byta kapell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 27 Maj , 2011 Hejs Hur gammalt är kapellet? Ja menar, om det är några på år gammalt så lär det ju klara några år till. Lämnan det till en kapellmakare för analys. Har man tur så är det endast behov av en riktig inpregnering. Skepp å hoj Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snailman 0 Postad 27 Maj , 2011 Oftast så läcker kapell i sömmarna. Om kapellet ser ut att vara i bra skick i övrigt så kan jag rekomendera att börja med att gnida in bivax i sömmarna. Det finns att köpa hos kapelltvätterier. När jag lämnade in mitt kapell för omsömnad, tvätt och impregnering fick jag med två ihoprullade vaxkakor med instruktion om att gnida in det i sömmarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser