Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Rickard01

Båten är för baktung. va för vikter ska man lägga där framme?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har märkt att motorn som sitter på min båt är lite för stor för den så den blir lite hängig där bak.

Jag antar att man bör lägga någon sorts av motvik i fören för att balasera upp det hela. Min fråga är vad ska man använda sig av til detta? Är det bly som är det bästa? och var får man tag i det isåfall? va kostar sånt? finns det något annat man kan använda sig av? det ska ju ta så lite plats som möjligt är tanken.

mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några påsar dekorations sten från Plantagen.

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du problem med självlänsen eller har du svårt att plana ut riktigt?

Det är många båtar som lutar bakåt när dom ligger stilla.

Undvik att tynga båten mer än nödvändigt, flytta hellre fram batteri, montera trimplan etc..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart bäst är som sagt att flytta befintlig utrustning föröver.

Annars skall det vara material med hög densitet.
Sten, 2,3 kg/dm³ = ganska dåligt
Järn, 7,9 kg/dm³ = lite bättre, men rostar ju...
Bly, 11,3 kg/dm³ = ganska bra

Kan du få tag på utarmat uran är det the shit för det här jobbet, 19 kg/m³!
Kanske kan du kolla med amerikanska armén?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

19kg för en hel kubikmeter, kan det verkligen stämma? Vem vill åka runt med tre kubikmeter utarmat uran i fören på båten?

Om man inte har kopplingar till amerikanska armén kanske man kan ändra tiltläge på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självlänsen har jag monterat bort då durken ligger lägre än vattennivån, detta resulterade i att det åker in vatten i båten.

Jag har flyttat fram tanken så långt jag har kunnat.

Eftersom akterspegeln ligger knappt 5 cm ifrån vattnet blir det att när vågor slår mot båten så fylls utrymmet framför motorn med vatten och där finns ingen självläns pga att den ligger så lågt kan jag inte ha det.

Ja har tänkt att om ja kan få lite vikt i fören så kanske den kan flyta upp lite där bak.

Någon som har blytackor liggandes? eller vet var dom säljer det?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha bly i fören skulle jag köpa blyhagel och lägga dom i vattentät säck. Begge delar kan du köpa via en dykbutik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är grundproblemet?

Är båten felkonstruerad? Har du för tung motor? Har du sänkt akterspegeln?

Det låter konstigt att den är så tung utan någon person eller last i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ähum, feltryck av mig, det ska ju vara dm³...
Ändra tiltläge - det påverkar väl båten sådär halvmycket när båten ligger still..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All extravikt förutom nyttolast gör att båten drar med soppa. Man bör sträva efter att fördela nyttolasten så båten går någorlunda plant. Jag brukar sätta stadiga fiskepolare i fören (eller tanten). Kan vara problem om det böljar och slår för mycket i vågorna för då muckar dom. 

En fördel med flyttbar last är att vid höga vågo rkan man  flytta lasten bakåt så båten går med högre för mot vågorna. OBS last tär på marginalerna man har med friborden så mycket extra last är även en säkerhetsrisk.

Men om man inte har nånnyttolast att lägga framme så kan man ta en vattendunk. Den går ju lätt att tömma då den inte behövs. Eftersom jag alltid haft förhållandevis liten båt (<=5m) så har jag fått trixa för att ta mig fram så bekvämt och säkert som möjligt.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få en så tung och tråkig  båt pga allt du är tvungen att lägga i fören.

Sälj motorn och köp en lättare/mindre motor så är ditt problem ur världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej varför skulle den bli tråkigare? Att lägga vikt  i fören är ju bara att fördela lasten bättre så båten lättare kommer upp i planing.

Många idag har baktunga båtar pga de påtvingade fyrtaktarna som för samma motorstyrka väger mer i allmänhet än de billiga, driftsäkra och pålitliga 2 taktarna. .

Att köpa mindre motor kan bli ännu sämre pga att den blir svagare och får svårare att komma upp i planing.

Detta rent teoretiskt, men vad har trådskaparen för båt och motor?  

Jag tvingades gå från 30 till 20Hkr i höstas. Båten blev som en pråm och hade svårt att komma upp i planing. Ibland gick det inte alls. 8-10knop istället för 22 som innan.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen kommer tyngden i fören bara göra att båten kommer längre ner i vattnet överlag och det är ju inte kul. Sätt istället på en mindre motor, tex en 2-taktare med förgasare som har samma antal hästkrafter men som är lättare än din feta honda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemligheten är att lägga lagom mycket tyngd i fören.

En båtgranne med en 5m plastbåt och 50Hkr 2taktare fick jag hjälpa lägga en 50kg järnklump i förens stuvfack.

 Med den går det bra att köra ensam. Med tanten med så blir det givetvis mer tyngd, men 50kg tyngden mildrar smällarna i vågorna istället för att tanten ska ta upp kraften vilket inte var populärt.

Med tyngden i fören så kan tanten sitta längre bak också där det går mjukare . Men klart att de 50 kilona dämpar maxfarten något jämfört med om han använt tanten som motvikt eller annan nyttolast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde samma problem som du för två år sen. Jag köpte några jutsäckar och slängde i lite sand. Fick 4 st på 7-8kg och en på ca20. Det brukar ligga 2 små och en stor längs fram i båten.

Det gör att vattnet håller sig på rätt sida om självlänsen samt att motorn kommer längre upp ur vattnet vid stillaliggande. Båten får en helt annan vinkel med säckarna i.

I överlag så upplevs båten nu som lite tristare, men tryggare. Den slår mindre i motsjö men kommer inte upp i samm fart som utan säckar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skrev mitt svar så var det faktiskt inte klargjort att det var vid stillaliggande som problemet uppstod. Så det så.

Jag skulle undvika tyngder i fören eftersom de bara gör nytta när du inte använder båten, när du kör är de bara till nackdel. Gör det något att motorbrunnen delvis fylls med vatten? Om du har dräneringshål i akterspegeln så blir i alla fall nivån i motorbrunnen inte högre än utanför. Hur ligger båten förtöjd? Om du ligger vid flytbrygga så kanske du kan arrangera något som håller ner fören medan båten är förtöjd, det skulle kanske kunna göra samma nytta som en tyngd.

Nu fick jag en till idé! Om du tiltar upp motorn och fäster en stor boj, eller motsvarande, runt propellern och sedan tiltar ner motorn så får du extra flytkraft i aktern!

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har TS för motor? Kan det ev. vara ett bojsänke, slökorv (även kallat 4-taktare)? Då gör du lämpligast  i att avyttra denna omgående, medan det fortfarande finns folk som tror att dessa betingar ett värde, och byta till en 2-t med 30% mer effekt och 30% lägre vikt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om  detr är rätt eller fel att tynga ner fören på en motorbåt har jag ingen aning om.

Behövde själv bly i småbitar, för att ersätta de 20 litrarna blöt sand som jag spolat ur kölen på min segelbåt.

Två besök, med en månads mellanrum våren 2006, på de tre bilverkstäderna som säljer och monterar däck i närområdet, gav 100 kg balansvikter av bly.

Fast nu börjar det väl bli ett annat material i balansvikterna, men det borde väl va ungefär lika tungt!?

Här hemma vet jag att vissa går till Llentab - ett företag som tillverkar plåthallar - och får brickor från de urstansade hålen. Brikorna läggs i en plastdunk och man fyller på lite smörjolja för att brickorna inte skall rosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu verkligen vill ha bly säljer Stena Metall http://www.stenametall.se återvunnet bly från batterier i form av färdiggjutna tackor som är enkla att hantera (skruva fast). Vikt kring 8-10 kg  styck. Pris 10 kr/kg eller något däromkring. (Kan vara dubbla liksom halva priset, men det ger ändå en fingervisning om vad vi pratar om.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

grundproblemet är att motorn är för tung för båten. Det optimala hade varit en 90hk 2.takt. ja tror det är vad den är konstruerad för. Men nu är det så att det va denna motorn som satt på och jag har varken tid eller pengar att byta ut denna. därför är jag intresserad av någon annan lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars får du göra som Concorde m.fl. att pumpa bränslet mellan olika tankar för att så bra som möjligt ha tyngdpunkten rätt.

Gissar att du nu bara har en stor tank  där bak med massor av bensin i?

Mina lösa 22 literstankar brukar jag flytta så långt fram som möjligt om inte jag har passagerare.

Det blir ju tokigt att ha motor, batteri och tank plus tung skeppare där bak.  Banta skepparen  skulle göra lite, men inte helt realistist. Flytta bensinen enklare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara vid stillaliggande i hemmahamnen som båten behöver planas ut? I så fall hade jag skaffat X antal 25 liters plastdunkar och fyllt med vatten och ställt i fören. Sen hade jag lämnat dunkarna på bryggan när det var dax att åka. Då slipper man problemet med att släpa runt med extra vikt.

Men skall båten även ligga plant på andra ställen så kanske en vattensäck och en pump kan va en bra idé. Pumpa in vatten då det behövs och pumpa ur då det inte behövs??
Dessutom kan du då på ett enkelt sätt göra båten lättare när den skall transporteras på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattensäck och pump tycker jag låter som en kanonidé, det skulle jag välja om jag inte haft en segelbåt.   :-)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte på segelbåt. Jag har haft ett par stycken på olika segelbåtar. Längst fram under förpikskojen. På förra båten hade jag en kran vid pentryt där jag kunde välja vilken tank jag skulle ta färskvatten från. Vattensäken längst fram ellder den rostfria lite längre akterut.

Även på en segelbåt kan det va bra att ha 70 kg ganska långt fram för att i någon mån kompensera för vikten av skepparen i sittbrunnen sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under segeltävling en gång med en Fenix i svag vind  visade det sig att med både skepparen och gasten (jag) längst bak sjönk aktern ner så den plana delen av akterspegen låg under ytan och gav virvlar som bromsar. 

Jag flyttade fram på fördäck och virvlarna försvann och sen sakta med säkert drog vi förbi de andra tävlande. Den lilla manövern gjorde att vi vann.

Tänk på viktfördelningen!

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...