Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
strober

Limma under vattenytan? Finns det sånt lim?

Rekommendera Poster

Finns det något undervattenslim eller liknande som man kan använda under vattenytan för att fästa en liten plastdetalj på gelcoatskrovet?  

Förtydligande: Alltså som man kan limma med under vattenytan i själva vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tec7 påstås vara bäst, dvs. bättre än sikaflex. Jag har dock ingen egen långtidserfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv sett en demonstration där de hällde lite PL 400 i ett glas med motorolja! och sedan väntade en tid. Limklutten gick inte få loss från botten på glaset. Har själv använt detta lim för att limma plastbitar på ibland fuktig metall, sitter som berget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en liten behållare som jag fick med i båtköpet.

Citerar vad som står på förpackningen:

LAGA LÄTT

Metallisk tätmassa

Lagar och tätar

-Härdar under vatten

-Härdar på 10 minuter

-Kan slipas, sandpappras, borras i samt målas direkt efter härdning.

Tillverkas i USA

Decomatic

031-163945

Baksidan innehåller mer info på svenska som är för lång att citera.

Konsistensen är som tuggad tuggummi och är i en plasthylsa och innehåller ca 7 cm3 från ursprungliga 10 cm3.

Kan skicka den för självkostnad. Prova att ringa telefonnumret ovan för mer info.

Hör av Dig om du vill så kan jag ska skicka tuben för 30:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att härda under vatten är tyvärr inte samma sak som att fastna på något under vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står mycket utförligare instruktioner på baksidan.

I första hand avsedd för att täta hål i skrov. Konistensen är som modellera eller något mjukare än tuggad tuggummi.

Helt rätt. Förmodligen inget bra val för att limma med.

Hör med Decomatic på 031:163545

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt tec7 till min sköld 280 drev finss i många kulörer, jag har fattat det som att det finns 2 olika varianter en som limmar o en som tätar. 

Jag har använt båda även i jobb samt hemma till båten och jag tycker den är helt underbar klart bäst

Mvh Snabbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller just att akut täta skrov så har ju det börjat försäljas en nyhet som t.o.m. verkar kunna ersätta de där koniska träkilarna man förmodas banka i ifall genomföringar (av&tillopp, logg-&ekolodgivare etc) skulle råka haverera ute på böljan.
Ett praktiskt test av kilar gav i nåt test jag sett (kryssarklubbens tidning?) rätt dåligt resultat för köpekilarna, vanliga fyrkantiga vedpinnar som täljts lite slarvigt till konform verkade faktiskt täta och fungera bättre praktiskt när det är bråttom?

Klegget stay afloat har ju nästan fantastisk förmåga att fästa vått och sen motstå vattentryck, att döma av ...

Nödtätning är väl lite off topic vad gäller tråd-frågan angående permanent-limning, men ändå nåt som väl berör alla båtägare. Nyheten har inte omnämnts så mycket i forumet tidigare, därav mitt inlägg. Detta bara så att fler kan uppmärksamma nyheten, och därefter naturligtvis gilla eller dissa alltefter behag.

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...