Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
NiklasAlbin

Fakta om alkylat?

Rekommendera Poster

Har en tvåtaktare 60 hk Johnson VRO -92. FInns det några risker med alkylat eller är det bara rykten? Finns fördelar (förutom de miljömässiga)? Finns fakta?

Tack för ett trevlig forum! /Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det inga risker. I princip är det vanlig bensin befriad från cykliska kolväten. De cykliska kolvätena är den giftigaste komponenten i handelsbensin. Motorn mår bara bra av att slippa dessa och för miljön gör det stor skillnad för en konventinell 2-T.

Jag använder själv mycket alkylat.

Racing Event i Linköping körde sina Formel Renault på alkylat vilket vi förare var tacksamma för då avgaserna är betydligt behagligare att inandas. De hade funnit att de att motorerna var betydligt renare i förbränningsrummen än tidigare då de körde på handelsbensin.

Jag har hört ryckten att några mindre begåvade generalagenter inte tillät alkylat om garantin skulle gälla. Anledningen skulle vara att alkylat inte är ett certifierat som motorbränsle.
Detta är i ofs sant, men hur bensin befriat från en del oönskade kolväten skulle skada motorn kan jag inte förstå. Om man inte orkar skaffa kunskap så är det ju enklast att säga nej.

Dagens HPDI 2-T och 4-T är så rena att alkylat inte behövs.

Bensin och smörjoljor verkar vara ett kärt ämne för skrönor. En annan skröna är att bensinen var bättre förr. För 50-år sedan kunde man nog få lite vad som helst i tanken. Det skulle aldrig funka med dagens moderna bilmotorer. Däremot går även gamla bilar bra på dagen bensin. 

Senast ändrad av guestsson | 24 maj 2011 | 23:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en del info som jag hittade om alkylat.. Mycket nöje.

Frågor & Svar om alkylatbensin

Kan jag köra min 2-taktare från 70-talet, 80-talet eller 90-talet på alkylatbensin?

Ja, alla 2-takts motorer som kan köras på 95 oktanig bensin, kan använda alkylatbensin i stället. Dock bör man kontrollera att man har fräscha packningar/slangar i bränslesystemet på äldre motorer/maskiner. Men detta skall man alltid göra oavsett vilken bensin man kör på.

Finns det några maskinella risker med alkylatbensin?

Inga problem har rapporterats. Möjligen skulle det finnas en något ökad risk för att gamla packningar/slangar torkar och börjar läcka. Man skall dock vara uppmärksam även med vanlig bensin.

Är det lägre energiinnehåll i alkylatbensin?

Ja, det teoretiska energiinnehållet (densiteten) är något lägre för alkylatbensin jämfört med 95-oktanig bensin. Men eftersom alkylatbensin är en produkt som har en bättre förbränning i motorn så uppvisas ingen ökad bränsleförbrukning. Rapporter från Båtbranschen hävdar t.o.m. att man erhåller en bränslebesparing.

Vad är alkylatbensin?

Alkylatbensin är ett resultat av alkylering vilket innebär att omättade kolväten av typ propylen, butylen och amylen slås samman till isoheptan och isooktan, båda med högt oktantal.

Vad är det för skillnad på alkylat och akrylat?

Alkylat är en petroleumprodukt som används som bränsle och akrylat är en plast som bl.a. används i färger.

Vad gör alkylatbensinen som inte vanlig bensin gör?

Alkylatbensin påverkar inte vår miljö på samma sätt som den vanliga bensinen gör. Detta beror på att alkylatbensinen i stort sett är fri från aromater, olefiner, svavel samt bensen, vilka är de hälso- och miljöskadligaste komponenterna i den vanliga bensinen.

Vad är fördelarna med alkylatbensin?

Fördelarna är framförallt relaterade till miljö- och hälsofrågor. Avgaser från en 2-taktare som körs på vanlig bensin är betydligt mer skadliga för din miljön och din hälsa än vad alkylatbensinens är. Alkylatbensinen är heller inte lika giftig för vattenlevande organismer.

Varför är det viktigt att använda alkylatbensin i 2-taktsmotorer?

För att minska riskerna för användaren och för den omgivande miljön.

En tvåtaktare är en utmärkt motor med bra vridmoment och låg vikt per hk men äldre 2-taktsmotorer släpper tyvärr ut, helt oförbränt, upp till 25 % av det förbrukade bränslet. Detta är ett allvarligt miljöproblem, isynnerhet i insjöar och havsvikar.

Kan jag köra min gräsklippare på alkylatbensin?

Ja, det går utmärkt till både 2-takt och 4-takt. det är vanligast med 4-taktsmotorer på gräsklippare.

Var kan jag köpa alkylatbensin?

Alkylatbensin i dunk kan köpas på de flesta bemannade bensinstationer. Ett 100-tal stationer i Sverige säljer dessutom alkylatbensin på pump. Många drivmedelsleverantörer kan dessutom leverera alkylatbensin i 25-litersdunk, fat eller t.o.m. i tankbil.

Vad kostar alkylatbensinen?

Alkylatbensin i smådunkar (4-5 liter) kostar 20-25:-/l. De stationer som erbjuder alkylatbensin på pump tar ca: 0:50 till 1:50 SEK mer per liter än vad priset på 95 oktanig bensin är. Priset varierar med tillgången på alkylatbensin och priset på världsmarknaden.

Vad skall jag tanka, 2T bränsle eller 4T bränsle?

Du ser i din instruktionsbok om bränslet ska vara blandat med olja (2T) eller vara utan olja (4T). Observera att en del tvåtaktare har egen oljetank och till dessa skall 4T användas. Vilken typ och hur mycket av 2 taktsoljan du behöver framgår av din instruktionsbok. Om du är osäker bör du rådfråga en verkstad.

Kan jag köra min bil på alkylatbensin?

Du skall inte köra din bil på alkylatbensin, då detta bränsle inte uppfyller de krav som biltillverkare ställer. Tillgången på alkylatbensin är också begränsad och den bör alltså användas där den gör mest miljönytta, d v s i 2-taktsmotorer eller mindre 4-taktsmotorer (gräsklippare) där personer utsätts för avgaser på nära håll eller där det rör sig om en känslig miljö.

Kan jag köra min fyrtakts utombordare på alkylatbensin?

Det är till tvåtaktaren alkylatbensinen skall vara i första hand då det är där den gör störst miljönytta.

Kan jag köra min inombordare på alkylatbensin?

Nej. Här gäller samma sak som till en motor i en personbil. Alkylatbensinen uppfyller inte de krav som ställs av tillverkare av inombordare.

Vilken utombordarolja skall jag använda?

För att få högsta miljönytta med alkylatbensinen skall du givetvis använda biologiskt lätt nedbrytbara oljor i din 2-taktare. Observera att det finns två typer av olja, den för utombordare och den för luftkylda (landbaserade) motorer.

Är det värt de extra pengarna?

Att sätta värde på hälso- och miljönytta är upp till varje individ att göra. I vissa situationer i känsliga miljöer är dock alkylatbensin det enda riktiga valet oavsett kostnad.

Var hittar jag närmaste station som säljer alkylatbensin?

De flesta bemannade stationerna har alkylatbensin på 4-5 liters dunkar. Om du letar efter en station med pump så är rekommendationen att ringa oljebolagen eller söka på deras hemsidor.

Vad är det för oktantal på alkylatbensinen?

Oktantalet på standard alkylatbensin är 95 oktan.

Behöver jag byta några delar i min maskin om jag går över till alkylatbensin?

Nej du behöver inte byta några delar. Om du har en gammal motor/maskin bör du dock kontrollera packningarna/slangar en extra gång. Om de är torra så är finns risken för läckage. Detta gäller dock alltid för alla motorer.

Påverkar alkylatbensinen maskinens funktion/prestanda?

Alkylatbensinen påverkar inte på något sätt funktionen/prestanda.

Är det brist på alkylatbensin?

Nej, det är inte brist på alkylatbensin så länge den används till avsett ändamål. Mängden tillgänglig alkylatbensinen kan däremot inte ersätta all vanlig bensin men utgör ofta en blandningskomponent i den.

Varför finns det så få båtmackar med alkylatbensin i pump?

Att sälja bensin omgärdas av ett antal bestämmelser för att skydda människor och miljön. Att installera en alkylatbensinpump på en båtmack blir därmed dyrt och dessutom finns det ont om plats sjömackarna eftersom de ofta ligger på en ponton ute i vattnet eller har begränsad landyta.

Hur länge kan man lagra alkylatbensin på dunk utan att den blir dålig?

Normalt klarar alkylatbensin flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer

Kan man blanda alkylatbensin med vanlig bensin?

Ja, det går bra, men egenskaperna försämras i takt med ökande andel av vanlig bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag frågade den lokala Yamaha-reparatören om alkylat, han sa upprört att bränslet är mycket torrare än vanligt bensin och inte smörjer på samma sätt. Han kunde inte nog avråda från att köra motorer på alylatbensin. Gjorde man ändå det kunde han nästan garantera att man skulle få motorproblem. Sen påstog han att miljönyttan inte var så stor heller.

Sen sa han är du miljövän?...höhö

Slutsatsen jag drog var han föraktade miljömedvetna och av ren bakåtsträvan inte ville höra talas om något annat än vanlig bensin. Men samtidigt så är han känd över att vara duktig på främst yamaha-motorer och borde ju ha koll....eller??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alkylatbensin är säkert ett betydligt bättre alternativ för miljön än vanlig handelsbensin. Dock är det fortfarande ett giftigt ämne, även om många gftiga ämnen tagits bort.

Vem skulle komma på tanken att hälla upp ett glas alkylatbensin och dricka? (obs gör det absolut inte)

Men grundproblemet man försöker mildra är att tvåtaktatare släpper ut så stor mängd av bränslet rakt ut i vattnet.

Antag att du till din tvåtaktare köper in 100 liter alkylatbensin för en sommar för att använda, så motsvarar dina utsläpp samma som om du skulle ta drygt 1 jeepdunk bränsle och hälla det rakt ned i vattnet.

(vissa anger 20-30% som går oförbränt ut med avgaserna, men med slitna sämre motorer är det säker minst 30-40% procent)

Alkylatbensin är ändock ett gift och skall inte hällas i vattnet men med en tvåtaktare blir det ändå resultatet.

Läs gärna säkerhetsdatabladet enlig nedan så inser man nog att det ändå är olämpligt.

http://www.hmsassist.com/master/content/frame.asp?init=D&site=preem&Wnrid=1&vnr=01300&lang=S

Men för den som dock inte har råd eller har möjlighet att skrota sin gamla tvåtaktare så är givetvis alkylatbensin ett bättre alternativ än vanlig handelsbensin och glöm inte att använda en miljöriktig olja då med en bränsleförbrukning på 100 liter medför att du häller ut ett par liter olja rakt i vattnet med en sådan motor.

::Harry::

edit stavfel

Senast ändrad av crabfish | 10 juni 2011 | 07:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...