Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
patrikholmqvist

Placering av batteri.

Rekommendera Poster

I praktiken är det OK.

Teoretiskt finns det en liten risk att vätgas kan spridas i utrymmen där folk vistas. Mängderna är så små att det nog inte anses fel att sätta dem där. Går också att få till en gasavgång via slang. Vissa batterier har anslutning i locket. Eller välja slutna batterier.

Brandfaran är en annan, också minimal risk men värt att avsäkra för att hålla risken på lägsta nivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, inga problem om du inte sätter batterierna i en lufttät låda.. Under laddning så kan det bildas lite vätgas. En gas som iofs är brandfarlig men bildas i väldigt små mängder och är väldigt snabb på att försvinna med normal ventilation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar men nu blev det så att jag satt som i ett stuvutrymme vid sittbrunen.
Blir skit bra tror ja, då får jag viktfördelningen mer i mitten.

Batterierna väger ju nästan 80-100kg tillsamans.

Ska försöka lägge upp lite vilder här snart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ett starkt skäl till, förutom risken för vätgas, nämligen det att du får ha långa matningsledningar till startmotor och övriga förbrukare.

Nu vet inte jag om det är en motorbåt du har, men om så är fallet får du köpa mycket grövre kablar till elcentralen.

Varför? Ju längre ledningen du har desto större motstånd (spänningsfall), jämför med lång vattenslang på tomten och det dåliga trycket i andra ändan.

Normalt tvärsnittsarea för matning vid korta avstånd är 16-25 mm2 - i ditt fall skulle jag rekommendera 50 mm2 för att garantera 12V i andra änden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...