patrikholmqvist 3 Postad 24 Maj , 2011 Hejsan finns det någon anledning varför jag inte ska placera minna två batterier inne i ruffen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Maj , 2011 I praktiken är det OK. Teoretiskt finns det en liten risk att vätgas kan spridas i utrymmen där folk vistas. Mängderna är så små att det nog inte anses fel att sätta dem där. Går också att få till en gasavgång via slang. Vissa batterier har anslutning i locket. Eller välja slutna batterier. Brandfaran är en annan, också minimal risk men värt att avsäkra för att hålla risken på lägsta nivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Maj , 2011 Håller med, inga problem om du inte sätter batterierna i en lufttät låda.. Under laddning så kan det bildas lite vätgas. En gas som iofs är brandfarlig men bildas i väldigt små mängder och är väldigt snabb på att försvinna med normal ventilation Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikholmqvist 3 Postad 19 Juni , 2011 Tack för svar men nu blev det så att jag satt som i ett stuvutrymme vid sittbrunen. Blir skit bra tror ja, då får jag viktfördelningen mer i mitten. Batterierna väger ju nästan 80-100kg tillsamans. Ska försöka lägge upp lite vilder här snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 21 Juni , 2011 Finns ett starkt skäl till, förutom risken för vätgas, nämligen det att du får ha långa matningsledningar till startmotor och övriga förbrukare. Nu vet inte jag om det är en motorbåt du har, men om så är fallet får du köpa mycket grövre kablar till elcentralen. Varför? Ju längre ledningen du har desto större motstånd (spänningsfall), jämför med lång vattenslang på tomten och det dåliga trycket i andra ändan. Normalt tvärsnittsarea för matning vid korta avstånd är 16-25 mm2 - i ditt fall skulle jag rekommendera 50 mm2 för att garantera 12V i andra änden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser