Stephan_D 73 Postad 24 Maj , 2011 Roade mej med att räkna ut den faktiska snittfarten med hjälp av timräknare och distansräkneverket, 650 sjömil på 250 motortimmar ger en snittfart på 2,5 knop! 150 av motortimmarna stod förra ägaren för genom att åka på kanalerna i Tyskland under fyra år, så jag vet inte riktigt vad vi själva hamnade på för snittfart efter övertagandet, det får visa sig i höst. Det verkar inte som om D6'an jobbat ihjäl sej under de första åren...den gör 3 knop på tomgång. Vad får ni för snittfart om ni gör samma räkneövning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Maj , 2011 Jag förstår inte riktigt vad den uträkningen skulle ha för betydelse, men snittfarten på min båt sen 1 dec i fjol till dags dato är en aning över 0 knop. Brukar ligger i sjön och brukar i regel varmköra motorn ungefär en gång i veckan. Flyttade den från vinterplatsen till Sommarplatsen för några vekor sen - ca 200 m. Därför kom snittfarten en aning över 0 knop om man räknar på motorns driftstimmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Maj , 2011 Förra året kom jag inte ut så mycket av olika orsaker bl.a vädret så det blev 325Nm på 42 timmar=7,73knop, detta på 265 liter diesel vilket i sin tur blev 0,81 liter/Nm, vilket i sin tur är bra under inkörning av ny motor.................................lite knepig tråd, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 24 Maj , 2011 Skulle tro att jag hamnar på en 7-8 knop också, det säger en del om hur båten brukas vilket jag tycker är intressant. Bilen har en snittfart på cirka 35 km/tim i Stockholmsblandad trafik trots att den gör gott och väl över 200, ju högre snittfart(=färre stopp) desto lägre förbrukning i bilen, gäller dock inte båten... Jag får ta och bokföra tankningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 24 Maj , 2011 Vi tränade valpen att åka båt nu i våras så snittfarten är normalt lite högre än vad den var nu. Nollställde plottern vid sjösättningen så jag behöver inte räkna själv. Tog en bild på plottern och dieselpumpen vid tankningen i lördags morse. I helgen blev det ytterligare 100 distanser och vid nästa tankning tänkte jag kolla snittet igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 24 Maj , 2011 Och så pumpen Roade mig med att räkna om det till liter/mil och då blev det 3,2 liter/mil Senast ändrad av 666D3 | 24 maj 2011 | 21:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 25 Maj , 2011 Sommaren 2010 gjorde jag 503 distans på 36,7 timmar alltså en snittfart på 13,7 knop och 1,58 liter per distans ... tankade 864 liter disel ... betyder ca 23 liter per timme i snitt ... Sommaren 2009 gjorde jag 645 distans på 50,6 timmar alltså en snittfart på 12,7 knop och 1,57 liter per distans ... tankade 915 liter disel ... betyder ca 20 liter per timme i snitt ... Jag har en VP KAD300 på 285 hk från 2005 ... går som en klocka (ta i trä) ... Så har ni lite att jämföra med .... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 18 Juli , 2011 Jag har nu lyckats komma upp i 10 knop i snitt och imorgon spräcks nog 600 nm. Håller nogrann koll på tankningarna också för att få ett säsongssnitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser