Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Wind_Rode

Hjälp med Identifiering och byte av axeltätning

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vilken typ av tätning detta är, och hur jag eventuell byter/reparerar?

Har lossat på slangtätningen och dragit bak den på bilden.

 

Tacksam för hjälp :)

 

/Wind

post-28355-1394236715,0078_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en oljesmord tätning med radialtätningar. Man kan byta tätningsringar. För att göra detta måste du lossa axeln från flänsen, och dra ut axeln så mycket att du får loss tätningen. Jag tror att Capella marin har tätningsringar. När man trär tillbaks tätningen på axeln, måste man vara försiktig så att man inte skadar tätningsringarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, tackar!

Trist att axeln var tvungen att dras bort dock. Då blir det nog varvsjobb ändå :( Borde jag satsa på att byta tätningsringar eller borde jag byta till något mer underhållsvänligt?

 

/Wind

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns underhållsfria tätningar som kostar från 2000:-. De är absolut vattentäta, kräver inget underhåll och ingen smörjning. Det enda man gör är att titta till den ibland och se att den är ok. Driftstid på en sådan ligger över 10.000 timmar, vilket blir några år...

Kolla på PSS på http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/axelsystem-och-kopplingar-1696387

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som en enkel och funktionell tätning det där.

Är det någon som vet om det räcker med att lossa axeln från backslaget och dra ut, eller om man måste lossa lagret där axeln går ut genom skrovet oxå?

 

/Wind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagret där axeln går ut genom skrovet är vanligtvis en gummibussning med flänsar runt om, axeln löper bara igenom denna. Det finns inget att lossa där. Båten måste dock torrsättas. Har du mycket fett i den gamla tätningen måste man man ta bort hela axeln och torka rent så gott det går, det kan ha samlats åtskilliga mängder där. Man sticker igenom små tyglappar med ett kvastskaft och rensar så gott det går.

Axeln måste också vara fri från grader (dvs den ska vara helt slät) så man inte skadar den tätningsring man ska trycka dit. Man kan få putsa lite försiktigt med fint sandpapper. Det görs enklast om man tagit ut hela axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för hjälpen, mycket bra info! Blir antagligen en PSS tätning.

 

/Wind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv PSS och det funkar utmärkt men har hört från andra att det kan finnas ett problem. Om du har en snabb båt och ganska lång axel så kan den läcka om båten slår hårt i sjön. Det beror på att axeln gungar ner när det slår. Den jag hörde hade problem med detta hade en Nimbus 26:a med ganska stark motor.

Värt att kolla med leverantörens erfarenhet innan köp. Annars är det en utmärkt lösning med snustorrt kölsvin. Vill minnas att rekomendationen är att byta gummibälgen vart 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...