Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
tommytusen

förtöjningsboj

Rekommendera Poster

någon som vet hur man beräknar hur mycket vikt man ska ha till förtöjningsbojen??båten är en ryds 520.båten ska ligga i en insjö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta vill ha en stor och imponerande boj? Speciellt som båtar nu är högre och högre ... så väljer många en boj som är stor dvs högre vilket gör det enklare att få tag i översta öglan?

Min åsikt är en annan. En boj ska ingå i det rekyldämpande systemet och dras ner under ytan vid vindpåkänning. Jag skulle ta en boj som orkar bära upp kätting / tamp ner till bojstenen bara.

Detta är mer viktigt om du ligger på svaj förstås. Vid brygga så kanske inte grannar uppskattar om man svajar i sidled för mycket. Ta då en boj som verkar vara i samma storlek som grannarnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tror jag snarare det var bojstensvikt Tommy var intreserad av. Försäkringsbolagen brukar ha en rekomendationsskrift när det gäller förtöjningar. När jag googlade hittade jag denna i stället. Den duger lika bra.

http://www.varmdodykservice.se/boj.html

Välkommen till Maringuden 

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det... en kompis ringde om vad för sorts boj han skulle skaffa... tänkte väl på det då?

Annars verkar ett dykföretags tabell bra. Har du lerigt där du ligger? Själv har jag lagt i bojsten och sedan även satt i en sådan där P-ring utanför med grov kedja. Den åker ner i dyn och sitter kvar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor bojtyngd eller bojring behöver jag för att förtöja min Crescent 432, väger väl en ca 300 kg gissar jag på. Är en lite insjö och en gammal flytbrygga som vi kommer att ha båten vid. Kommer väl vara 3-4 båtar vid bryggan skulle jag tro. Just nu finns det bara en boj där en båt i ungefär samma storlek som vår är förtöjd, sen sitter en mindre eka med motor förtöjd mellan bryggan och samma boj. Finns en till boj som isen har flyttat iväg några hundra meter så den ska väl flyttas på plats under sommaren. Tänkte att det kanske var bäst att skaffa sig en egen boj att använda?

Fram tills jag införskaffat boj, att förtöja mot får jag antingen förtöja längs med bryggan, med ankare och med fören mot bryggan eller dra upp fören på en sandstrand brevid bryggan. Vilket av de alternativen är bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu ligger iaf båten uppdragen så långt det gick på en liten strandbit, är väl ungefär halva båten som är kvar i vatten. Rätt grunt så kölen i aktern låg mot sanden, men den gungar ju lite fram och tillbaks av vågorna. Just nu har jag varken ankare, bojring eller bojm har fendrar och tampar så att jag kan förtöja den längs med bryggan om det finns plats. Fanns det inte igår när vi kom då det låg några extra båtar vid bryggan som besökte grannar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser det ut vid bryggan nu, den är lite gammal och skruttig ;)

post-10019028-1394236757,2665_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderade på att skaffa bojring från Hjertmans, borde räcka med den minsta på 25 kg tycker jag. Sen behöver jag kedja och boj, är det pvc-bojar som är bäst? Är inte så värst djupt vid bryggan, kanske 2-3 meter längst ut skulle jag gissa på. Blir nog där jag kommer att ha båten, där den stora Flipperbåten står på bilden.

Rekommendationer bojring

Vikt Skyddat Oskyddat

25 kg 0,5 ton 0,3 ton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga tips eller så? Åker å köper en 25 kg bojring och en pvc-boj med 40,5 cm diameter till helgen och kedja. Några tips på hur man lägger i bojringen sen? Hur långt från bryggan ska jag lägga i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär 3,5 meter djupt vart det längst ut i hörnet vid bryggan i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte en enda åsikt eller tips ens? Nu har jag inhandlat en 25 kg bojring, 40 cm boj och en 8 meters 8 mm kedja. Imorgon hade jag tänkt att lägga i bojen om vädret är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi la i två 70 kg ringar för några år sedan, hängde vi dom på en temporärt gjord peke bestående  av en grövre planka. Plankan lät vi sticka ut tillräckligt långt så att inte ringarna skulle skada skrovsidan, men inte mer än att vi fortfarande hade en hygglig hävstång innanför skrovet. När vi var på rätt ställe lät vi plankan tippa överbord och ringarna försvann ner i djupet. Lätt som en plätt...

Se till att ha allt kopplat innan du skickar ner ringencheeky

När det gäller avståndet så skulle jag i ditt fall ha minst två båtlängder mellan bojen och båtens akter då båten är förtöjd vid bryggan.

Lycka till!

/Pelto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha bojen två båtlängder bakom aktern när båten är förtöjd blir nog svårt, då får jag nog nästan lägga bojringen på nästa brygga längs med stranden. Hur gör man till hösten med bojring och boj, plockar man upp det eller låter det ligga kvar i sjön över vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att du får så lite respons på dina frågor tror jag är att det är svårt att ge råd när man inte sett förhållandena på plats. Bättre att tiga än att ge ett råd som kanske inte stämmer i ditt fall. Angående vinterförvaringen finns två (minst) alternativ och det är lite beroende på issituationen på plats. Rör sig isen mycket, bind ett rep i änden på kättingen, lossa bojen och fäst repet i bryggan. Är isen stilla så är det bara att låta det vara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok nu är iaf bojring och boj på plats, släppte i den rätt långt ut och sträckte kedjan in mot bryggan sen. Försökte släppa ner den ca 3 båtlängder ut från bryggan, tror att det blev rätt så bra.

Isen kan nog röra sig rätt så bra tror jag då sjön är väldigt lång och smal, med en sluss längst ner i änden av sjön. Sjön är nog som bredast där vi har båten, ca 500 meter sen är den nog närmare en mil lång. En av bojarna som legat vid bryggan hade iaf åkt iväg 3-400 meter med isen nu i våras.

post-10019028-1394236766,8314_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur hårt ska man ungefär förtöja båten mot bojen? Som jag gjorde igår så fångade jag in bojen med en tamp, och tog in båten till bryggan. Satte fast en tamp i bryggan och så fick sambo å barn gå av. Sen satte jag fast två tampar på ca 1,5 m från två fästen i aktern mot bojen, då klarar jag precis att dra in båten mot bryggan så att jag kan hoppa av och sen sätta fast tampen ordentligt mot bryggan.

Som jag förtöjt nu så går det precis att dra in båten så nära bryggan att jag klarar av att hoppa över till den, men jag klarar inte av att dra in den så att kölen tar i bryggan. Sen undrar jag även hur långt ut från bryggan man ska låta båten gå med den förtöjningen? Kändes inte som att jag vill ha den alltför långt ut för då kan den väl driva längre i sidled och in i båten brevid om det blåser från sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...