Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
di1anpe

Problem med värmare???

Rekommendera Poster

Hej!

I höstas köpte jag en ny båt med en vattenburen Mikuni MX40 dieselvärmare installerad. Innan jag gjorde affär så provade jag att starta värmaren, det fungerade och efter ett tag blev radiatorerna varma och goa. Nu efter sjösättning har jag åter igen försökt få igång värmaren men det verkar inte fungera nåt vidare. Den försöker upperbarligen att tända, strömförbrukningen går upp till ca 18 Ampere under 1-3 minuter och ett vinande ljud hörs från värmaren, dessutom hör jag hur pumpen vid dieseltanken tickar då och då. Efter ett tag verkar det som att värmaren ger upp sitt startförsök, strömförbrukningen minskar till någon ampere och det vinande ljudet varvar upp (en fläkt?) under någon minut. Sedan är allt tyst och dött, ingen värme här inte. Om man låter värmaren fortsätta vara på (jag har en kontrollpanel med on/off knapp samt rumstermostatvred 15-30 grader C) så gör den ett nytt startförsök efter ca 5-10 min, tyvärr med samma nedslående resultat. Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Jag har tankat ny diesel i vår och tanken är full. Jag använder 6 mm2 kabel hela vägen från batteriet, via en 30 A säkring och fram till värmaren och har provat att ha motorn igång för att höja spänningen (till ca 14.2 V under generatorladdning) med samma resultat. Rackaren startar inte.

Tacksam för inlägg som kan leda mig vidare i jakten på felet och få en varm och skön båtsäsong :-)

Mvh Petter 

post-10013107-1394236714,8183_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter för mig som en helt och hållet lekman som om värmaren antingen inte får någon diesel eller inte får till någon glöd på glödtråden eller vad den heter.

Jag skulle kolla så att bränslepumpen får fram bränslet ända till värmaren. Det brukar gå att se i de genomskinliga slangarna för där ligger ofta lite små små luftpartiklar. Gissar att de är fler i början på säsongen. Annars brukar det gå att se i bränslefiltret till värmaren (du har väl ett sånt, brukar sitta vid tanken). Om detta trots allt visar att pumpen fungerar så skulle jag fortsätta med glödningen.

Kan tänka mig att bränslet kan ha backat ur slangen under vintern och luft sipprat in. Då blir det svårt för pumpen att trycka fram något .

Värmare är ett speciellt släkte ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...