sunne2 0 Postad 23 Maj , 2011 tjena! tänkte kolla om det är någon här som kan hjälpa mig med ett problem jag har med min motor. det är en johnson 60 hk sen 80-talare problemet är så här: det funkar att gasa på motorn ( om man gasar direkt på förgasarna funkar även att gasa med gaserglaget, men när man lägger i växeln så dör den ... tomgången är även ojämn och den dör efter ett tag ?? har bytt vajrar då gasviren gick trögt. hoppas det finns någon som har en aning om vad det är som strular.. Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 23 Maj , 2011 1. Prova att pumpa på blåsan samtidigt som du lägger i växeln. Det löser inte problemet men tyder på att den får för lite soppa. 2. Med motorn avstängd. Lyfft av huven och låt någon lägga i framväxeln och öka gasen till fullgas. Kolla att plattan under svänghjulet vrider sig och att spjällen samtidigt öppnas. 3. Kolla stiften, byt om de är slitna, kolla elektrodavståndet. 4. Om detta verkar OK skulle jag börja med att göra rent förgasarna. Byt eller rengör bränslefiltret. Grundinställning för blandningskruvarna är ca 1,5 varv efter att de försiktigt dragits i botten. En korrekt tomgångsjustering och synkning av förgasarna finns beskrivet i andra trådar. Så skulle jag börja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 24 Maj , 2011 Och jag skulle ha börjat me ett komp.prov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 24 Maj , 2011 Hej, hur uppstod felet, efter vintersömnen eller någon annan händelse? Börja med att tömma de tre (tror jag) förgasarna genom att öppna bottenpluggarna. Rör inga förgasarinställningar, de lär ju inte ha rört sig själva. Pumpa i ny ren vattenfri bensin och pröva igen, kolla så det inte finns luft/bensinläcka någonstans längs bensinslang med anslutningar. Kolla även att tändstft är hela och rena, rengör eller byt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunne2 0 Postad 25 Maj , 2011 tack för tipsen ska testa detta, tack igen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 25 Maj , 2011 Problemet är nog en justeringssak av vajrar o tändplatta kontra gasspjäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunne2 0 Postad 10 Juni , 2011 har nu gjort rent förgasarna, kollat gnistan som ser bra ut (blå o fin) blev lite fundersam när jag gjorde komptest och det visade 6 kg på 2 st och 7 på 1 cylinder?? vad ska det vara för komp? var ner och testa idag utan propeller och då funkar den?? satte dit propellen igen och samma problem.... förslag på nästa steg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kellie 0 Postad 11 Juni , 2011 Har själv en Johnson 60 -90 som gjorde precis samma sak som din förra sommaren, köpte den i skuret skick och renoverade upp den. Provkörde i tunna och den gick bra, men när jag sjösatte den dog den eller bara brölade när växeln kom i, efter mycket felsökning hittade jag äntligen felet, de var den inre delen på svänghjulet som lossnat vilket resulterade i en skyhög tändning. Värt att kolla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunne2 0 Postad 21 Juni , 2011 hej igen har hittat felet nu (tror jag) hade isär motorn och såg att den hade gått varm.. ingen spänst kvar i kanringar och rätt ful i loppen så nu är det beställt nya ringar och loppen är honade, hoppas att det var detta som ställde till problemet, Har försökt få tag på killen som sålde den och länmade garanti på att allt var ok men han vägrar svara..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser