Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
vagabonden

Val av plotter!? HJÄLP!!!

Rekommendera Poster

Står inför valet av plotter här, men vilken ska man välja är frågan?

Har kikat lite på Garmin gpsmap 421, som ligger runt 3000:-

Kruxet då?Samma som med alla plottrar , att man är tvungen att köpa alla sjökort och då jag ska segla till medelhavet våren-12 så känns det som det kan bli en dyr historia..

Visst hade jag kunnat köra på dator och ladda ner alla kort gratis, men då är den tvungen att stå inne i ruffen och den slukar desutom ström..

Så frågan: Vilken är den mest prisvärda plottern? Om man räknar med att behöva endel sjökort... ?

Trevlig sommar

 

post-10016670-1394236714,5657_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ut i vida världen så tycker jag att man ska satsa på något större plotter. 421an är ju riktigt liten. Har du en smartphone så är ju det en bra tillfällig lösning som funkar kanon.

HAr du kikat runt på en beg? Jag hade tidigare en Navman 5505. Dom kan man hitta begade för en billig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det runt 3000 du skall lägga kanske du skall titta på en iPad, ganska bra skärm, bra storlek, det finns massor med olika sjökort. Den känns riktigt vettig! Jag har köpt kartor för skandinavien, tyckte att den kändes vettig att använda. Där kan man ju ladda in fler kartor efter behov. Sen har man en massa annat vettigt i en surfplatta. Finns vattentäta fodral. 
Har kompis som bara kör med sin iPad, jag har dator och SeaClear, har iPad som backup till den andra. 

Då finns det ju en massa väder och ais appar att ladda ner oxå :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Raymarine A50. 5.6 tum och den har vi på en 41 fots båt. Antingen köper man en stor plotter och sitter långt ifrån, eller så köper man en liten plotter och sitter nära ;) Eftersom man ändå vill knappa lite ibland så föredrar jag att itta nära. A50 ligger högre i pris än 3000:- men å andra sidan så får man kort över hela Europa med. Kort har kommit ner ganska mycket i pris.

Laptop, IPad och liknande är enligt mig inget alternativ. De drar mer ström, är mindre tillförlitliga, tål inte fukt (och det är både salt och fuktigt i luften här nere), kan inte dimmas ordentligt på natten, svårt att koppla ihop med annan elektronik t.ex. VHF med DSC som behöver position eller en AIS. AIS apparna fungerar så vitt jag vet bara när du har internettäckning och det är inte då de behövs. AIS behövs på de längre överfarterna på havet när du behöver ta chansen att vila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!laugh Sitter på en smartphone, men känns inte riktigt som ett alternativ..

Ipad vet jag inte ?

Mini Pc kanske ? Någon som vet om dom drar mindre ström än en vanlig större laptop?

Att plottern skulle va liten tror jag inte är nå problem, då jag tänkt montera den mitt framför näsan som ni ser på bilden..

post-10016670-1394236714,7683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att använda min Ipad. Har man den in ett vattentätt skal som finns att köpa så immar det igen. Sitter man in en ruff eller dyl så funkar det men inte i en öppen båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har en åsikt när det gäller plotter, och här är min; Skärmen på 421 räcker inte till, och inte heller på 521. Vill du köra Garmin skall du upp i en 526, och då är det inte billigt längre. Jag skulle mycket hellre titta på en Lowrance Elite, som du nu kan få för 3990 på Bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en 421S och tycker den funkar alla tiders. Jag upplever inte att den är för liten och jag också har placerat den nära.

Dessutom är ju plottern endast ett hjälpmedel vid navigering.

 

MVH

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktig plotter är det bästa. Drar minst ström. Skärm som går att se i sol och dimma till natten. tål vatten.

Titta dig inte blind på priset utan jämför vad du får med de olika märkena och sjökortsprogremmen.

Som Cerber0s skriver får man tex med Raymarines plotter med hela Europa alldeles gratis Det är inga toppentekniska kort men man klarar överfarter bra på dom. Sedan kan man köpa till mer detaljerade kort över de områden man seglar mycket i.

Senast jag kollade hade Navionics bäst seglingsområden på sina kort. Vi har två kort som räcker för hela Österjön, upp en bit över norge, GB, och ner mot spanien på Atlantsidan. Garmins BlueChart hade inte alls lika bra kortindelning när jag kollade sist. Lewrance och Raymarine är två som använder Navionics men det finns fler. Garmin är lite som Apple - de har bara egna program.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tredje försök att svara på 3 dagar. Samtliga svar har försvunnit. 

Jag fattar mig kort: Passa dig för garminträsket. Jag har endast erfarenhet av Garmin och kan inte tänka mig att kort och plottrar (framförallt kort) är så dyrt när man köper andra plottrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart blir det billigare kort om man köper in kartuppgifterna, lägger ihop det med uppgifter från Google Earth och sedan inte kontrollerar att allt stämmer. Landkonturerna stämmer då bättre med verkligheten men exempelvis kan en mindre båt snabbt förvandlas till en bränning och en bränning kan bli ett skär och en båt vid en pir blir en förlängning av piren. Att hålla undan för en bränning som inte finns är inte i min smak så jag håller mig till Garmin.

Detta skrevs det om i Vi Båtägare för ett tag sedan och jag har själv sett flera sådana fel då jag jämfört mellan olika tillverkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka tillverkare då? Vi har nu seglat från Sverige, till Skottland, till Irland, till Spanien, Portugal, Marocko, Kanarieöarna och Madeira med Raymarine och Navionics. Under jämförelse med papperskort har vi hittat tre fel i Navionicskorten. En prickad led i Tyskland där man vänt fel på första prickparet, en djupsiffra utanför Danmark som angavs till 6.4 på plottern men 1.8 i sjökorten och en pir som låg ca 400m fel i Agadir i Marocko. Det senare tar vi inte så hårt på eftersom inte ens papperskorten stämmer i Marocko. Det är dessutom korten som följde med plottern vid köp. De korten är fullt tillräckliga för all sorts navigation men saknar finesserna som man får om man köper Gold eller Platinum, t.ex. tidvattendata och djupsiffror över 10m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man kunna köra pc då, sen koppla in den till en vattentät liten skärm som man har ute ? en sån skärm kanske är dyr och svår att få tag i?? så kan man köra pc:N  med stäng lock så drar den inte så mycket ström.



Senast ändrad av vagabonden | 27 maj 2011 | 14:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån skärm är dyr. Det finns strömsnåla laptops som inte drar mcket mer än en plotter, men de kostar och du har fortfarande kvar samma problem med vädertäthet och ljusstyrka. Satsa på en plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln finns i Vi Båtägare nr 4 2011 på sidorna 108-110 och det är Navionics som tar en genväg i skapandet av sjökort. Även bommarna vid bryggor framträder på deras kort.  I annan tråd på MG visas bilder från Rödlöga tror jag det var där det på Navionics kort finns en bränning mitt i en farbar vik vilket inte fanns hos en annan tillverkare eller på mitt Garminkort så det kanske bara var en fisk som slog vid fototillfället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter just nu i sittbrunnen och svettas på ett soligt Madeira, så saknar tillgång till Vi Båtägare :P Men det är bra att veta. Vi har hittills inte upplevt att det skulle finnas många fel i Navionicskorten men det är å andra sidan inte skärgårdssegling vi har ägnat oss åt. Det blir intressant att se när vi kommer hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten hade vi en Standard Horizon 300i - den fungerade alldeles suveränt; hade inbyggd antenn, så det var bara att koppla in strömmen från båten, tog C-Map MAX Megawide sjökort som är 'billiga' och täcker stora områden. 300i går för ca 3000kr i nyskick/oanvänd på ebay (www.ebay.co.uk). Ny kostar den ca 6000kr hos engelska handlare (www.cactusnav.com är min favorit ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarine A70D (http://www.bryggan.nu/raymarin/large/03207.htm) inkl hela europas kartor just nu på Erlandssons Brygga för 9990:- eller ¤899 från tyskland t.ex. svb.de.

Eller kanske en 12 plotter, Standard Horizon CP500 på ebay för $1320 (8 405,63 SEK) frakt & moms

Mvh!



Senast ändrad av pezon | 07 juni 2011 | 14:32



Senast ändrad av pezon | 07 juni 2011 | 14:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plotter eller PC eller smartphone eller läsplatta (IPad)? Och vilken storlek ska man ha?

Jag ser det så här:

Det beror på vad man ska ha sin navigator till. Det mesta som har under 7-8 tum bildskärm går visserligen att navigera med men bilden är ganska liten och plottrig med alla uppgifter som önamn och djupsiffror mm. Alternativet då är att förstora upp bilden men då täcker den ett geografiskt  område som är alldeles för litet för att man ska få en vettig överblick. Man får alltså sitta med ett traditionellt sjökort i ena handen och plottern i sin omedelbara närhet. Däremot är en större plotter, 10 tum och däröver, en helt annan grej, här kan man använda plottern som navigationshjälpmedel till nästan 100% och endast ha sjökortet inom räckhåll om det behövs. Tyvärr stiger priset i någon sorts logaritmisk skala med bildskärmsstorleken. Men som sagt -det är helt olika typ av användning mellan en liten och stor skärm. I det lilla fallet är plottern en hjälp vid papperskortsnavigering, i det större fallet är det plottern som utför huvudsysslan.

Om man sedan ska ha en Laptop-PC eller telefon eller iPad så tror jag också att dessa kommer att fungera som en hjälp vid papperskortnavigering, dom lider alla av sina begränsningar. Men om man ändå har någon av dessa prylar gratis med sig så kan man säkert ha användning av dom i rätt ljusförhållande och med bra laddning.

Skulle jag satsa på en segling till medelhavet så skulle jag prioritera av bra, stor äkta (och tyvärr dyr) plotter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köppte en Garmin 520s då det verkade vara det enda rätta när jag slog till. Men jag tycker inte att menysystemet är speciellt logiskt. Tycker det är rätt ologiskt och omständigt, men det är kanske bara min hjärna som tycker den är lite ologisk. Jag rekomenderar att du kollar i affären och tar dig tid att blippa runt med olika plottrar ett tag för att se om du känner att du tycker de är lättförståliga.  Har även haft problem med plottern vid ett par tillfällen, då den totalt fribasat och visat att vi var långt uppe på land när vi låg mitt i farleden.

Men jag rekomenderar varmt en plotter, jag var motståndare länge till dessa, då jag tyckte det tog bort en del av sporten med att vara på sjön. Men måste säga att det är enormt tryggt att alltid ha en digetal lots som visar en precis vart man är.  Brukar stänga av den ibland för att inte glömma bort det gamla hederliga sättet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...