Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Knorr026

MerCruiser - Svårt att lägga i friläge från back

Rekommendera Poster

Jag har en MerCruiser 5,7 LX med problem med att gå från back till friläge. Jag måste dra reglaget förbi mittpunkten och nästan lägga i växel framåt för att backläget skall gå ur. Att gå från växel framåt till friläge är absolut inga problem. Om det är någon som sitter inne på lite ideer vad det kan vara så vore det uppskattat =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Sök på justering av växelvajer på MG.(kolla så att växelvajern till drevet i ihoptryckt läge  har 153 mm cc hål, till cc mässingklumpen)= fram

Först justerar du fram,sen bak.Finns instuktioner även hos drevmans hemsida bla.

ps.Kan vara bra att koppla loss vajern till förgasaren så du inte dränker den helt när du provar dig fram.

Samt kolla så att microbrytaren fungerar.

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på en dålig eller feljusterad mikrobrytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tipsen. Bara att kavla upp ärmarna och börja :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just ja... Om det är mikrobrytaren så borde väl det inte ta emot att lägga ur växeln när motorn är avstängd? Sen borde väl en trasig mikrobrytare innebära att svårigheter att gå till friläge oavsett om det är från back eller forward? 

Jag har haft båten på service (bälgbyte, oljor, växelwire etc) men som jag fattat det byttes wiren ner till drevet och inte från wiren från reglaget ner till motorn. Har precis köpt båten och jag kan inte svära på att detta problem INTE fanns innan jag lämnade på service.

Eftersom jag lär föra reglaget längre fram än centerläge tror jag att växelwire justering är det första jag skall kolla på. 

Obs! Alla mina funderingar och åsikter grundar sig på endast 3 veckors ägande av en inombordare så såga mig inte vid fotknölarna för eventuella konstiga ideer =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför pratar du inte med firman som gjorde servicen?

De verkar inte ha gjort ett bra jobb. Växellägena stämmer inte och det är de som bytt växelwire.

::Harry;

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade båten hos dom i 3 veckor för att dom hade så j*vla mycket jobb. Kan jag lägga 2 timmar på det och fixa det själv så väljer jag detta framför att få det gjort gratis om ytterligare 3 veckor. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag tycker att du ska informera din båtmeck ang ditt problem innan det har gått för lång tid för ev reklamation.-säg att du ska ut på långtur,eller att du höll på att orsaka en olycka när växlingen strulade.Då blir det kanske fart på dom...wink

Det du kan göra bla är att koppla loss växelvajern till drevet och kolla så att den går lätt.

Gör den inte det har dom troligtvis inte bytt vajern.

Om du är osäker ang justeringen ta och mät upp med skjutmått så du får samma värde som innan.

Har ibland själv lite strul med min microbrytare,som är ett MÖGPATENT som strular direkt vid dålig vajer.

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Precis som inlägget strax ofanför.

Du bör reklamera deras jobb. Om växellägen inte stämmer och det går trögt har de knappast provkört utan bara bytt och hoppats på det bästa.

Också varit ute för slarvers som inte satt fast en av bälgarna vid bälgbyte, Som tur var så var det avgasbälgen, Men ett jäkla pill att komma åt. Jag gjorde det själv då jag hade bråttom med sjösättning men borde givetvis reklamerat, Ångrat efterå.

Gör som ovan föreslog. Ta kontakt med firman.

Vill du ändå meka själv så skaffa en bra bok om Mercruiser och dess drev.

Finns bl.a. på www.drev.se

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Skall titta på detta på måndag. Lite jobbigt att drevet måste vara nertiltat, propellern hamnar låååååångt ner i det kalla vattnet ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha motorn gående på tomgång. Då gör motorn jobbet med att snurra på propellern.  Se bara till att båten sitter fast ordentligt. Fördelen är att det bara krävs en gubbe då för att justera det hela. Att propellern måste roteras beror på att annars kan man inte vara säker på att clutchen gått i ordentligt.

Har lagt till detta på sidan för tips&tricks nusmiley



Senast ändrad av Micke_Se | 26 maj 2011 | 20:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cool Nu är det fixat. Fick justera lite både på fram- och backläge. Hittade ingen frivillig som ville bada så jag fick köra med motorn igång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...