Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Fafnesbane

Problem med val segelbåtstyp!!

Rekommendera Poster

Jag och min familj söker 26-32 ft:s båt med bra och praktisk dinettlösning, runt 100 000:-. Vi vill ha en rymlig båt med trygga seglingsegenskaper. Mycket svårt val!! Vi har kikat på Albin Vega, Albin 78, Arabescue 30, Allegro 27, m.fl.. Vi försöker hitta en lämplig långkölad, då det bitvis är rätt grunt i Bottenviken. Jag har för mig att Albinbåtarna slår rätt kraftigt i grovsjö och bidevind, men har ändå rätt så hyggliga seglingsegenskaper!? Arabescuen borde var bättre i det avseendet, dvs. skär vågorna bättre...eller...!? Vilka egenskaper har Allegron? Har för mig att den har mycket goda egenskaper i grov sjö...!?

Hur är Olsson 8:8?

Indra Regal? Den ser ruskigt fin ut!

Cord 80? Ser ut att vara grymt rymlig, men seglingsegenskaperna...!?

Vindö 30?

HR Missil II?

ÅH 31?

Johnsson 26?

Accantus 78?

Jag vore mycket tacksam för intelligenta inlägg i frågan! Gärna kanske med andra båttips! 

/Simon 

Senast ändrad av Fafnesbane | 23 maj 2011 | 15:39

Senast ändrad av Fafnesbane | 23 maj 2011 | 15:44

Senast ändrad av Fafnesbane | 23 maj 2011 | 22:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är speciellt praktiskt med en dinettlösning vet jag väl inte, men din beskrivning låter som en Shipman 28.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allegro 27 har bra sjöegenskaper men kryssar inget vidare. Det är inte heller en båt som kan anses vara rymlig för sina 27 fot. Kolla IW 31, En Olin Stephens design med mycket goda egenskaper, men inte heller den är rymlig för sina 31 fot. Kolla också Compis 28. Den är rymlig och har mycket bra sjöegenskaper men en något för stor sittbrunn. Jag som är 180 cm hade svårt att hitta stöd för fötterna när båten krängde och jag styrde.

One Off 30 fot betyder att det är en båt som bara byggts i ett enda exemplar. Det kan altså vara precis vad som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att Shipman 28 låter som ett alternativ för dig! Dock är den väl inte direkt långkölad men jag tror inte den är så djup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har du kollat på Semona? 30 fot, dinett, bra ståhöjd, sep toa, enormt rymlig. Sticker ca 1,25, långkölad.

/Tollef

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! 

Flera tipsar om Shipman 28, vilket är lite roligt! Jag kollade båt hela sensommaren ifjol, och Shipman 28 blev snabbt min favoritbåt! Dessa finns dock bara i södra Sverige, och jag hade inte möjlighet att segla upp en båt så långt, då...men i år har jag det. Jag tänkte först titta hur marknaden ser ut här uppe och därav mina förslag. 

Kikade just på några och de är ruskigt fina! Lysande dinettlösning! Jag skall även kolla in Compis 28! 

Tack för tillrättavisningen föresten...! Jag är relativt ny i gemet! 

Ingen som känner till Arabescuen!? Den ser också ruskigt fin ut, går inte lika djupt som Shipman och är 3.20m bred!

/Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Semona 30 är mycket fin invändigt!! Synd bara att det inte finns några, från Stockholm och uppåt, och endast 3 st till  försäljning i landet!

/Simon

Senast ändrad av Fafnesbane | 23 maj 2011 | 23:06

Senast ändrad av Fafnesbane | 23 maj 2011 | 23:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur 80 är ett bra tips. Prisvärd tycker jag.Finns även Nord 80 har jag för mig. Men ingen av dem är riktiga långkölare. Tror faktiskt du inte kan få en rymlig långkölad båt för 100´ ?

Så antingen komprommissar du och köper en fenkölad, eller en halvt där emellan. Då får du en större båt. Eller så får ni tränga ihop er lite. Med en större budget så växer båten.

På min båtklubb så såldes en Lord Helmsman för 155´ mellan båtgrannar nyligen. Hade jag vetat om det så skulle jag köpt osett till det priset.... så det finns fynd att göra ... med lite mer pengar?

För mindre pengar ( plotter, ny värmare och radar kostar också pengar... ) så är väl IF säkert kort? Den är liten inuti men sk Bullet-proof  med lång köl och supersäkra sjöegenskaper. TESTA och vill ni sedan segla fortare så finns många fenkölade båtar att välja på. Men att hitta långkölad är lite svårare om det samtidigt ska vara rymligt som i en 30 fotare? För 100´ ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har seglat TUR80 de senaste 3 säsongerna och den är suverän Sticker 1.09 och är lättsewglad och trygg så det är bara att tuta och köra. Dinette lösningen är bra tycker jag då man kan ha glas osv på den och gå förbi utan problem. Men TUR80 är ju knappast rymlig för den lite större familjen. VI har varit 2 vuxna och en 2-4 åring ombord. Iår har vi en extra gast på 10 månader och då köpte vi faktiskt en större rymligare båt även om vi älskat tur80:n.

Är ni en liten familj skulle jag rekomendera en tur80 alla dar i veckan. Kolla motorn (brukar sitta en YSE8) där finns det nog en del ruttna exemplar men också en del fina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att du skall satsa på en Bianca 27. Det finns ett antal till salu på blocket, och köper du en sån gör du ingen dålig affär. Ca 180 i ståhöjd och tjocklek på glasfiber som får en att blekna. Jag har en och gör oförblomerat reklam för en sån båt. Best value for money i båtträsket. Vill du köpa större båt, ska du leta efter Norlinare!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag en Shipman sedan fem år, men innan köpet tittade mycket på Tur 80, Tur 84 och Compis 28 och Becker. Tur 80 tycker jag är lite trist men Tur 84 jag tittade på var väldigt fin, mysigare snickerier än Shipman och nästan lika fina linjer. Just den båten låg dock på fel sida av Sverige....

Att det blev Shipman var att det fanns många att välja på och jag behövde ett klassförbund och tips och råd.  

ps

Just det exemplaret jag tittade på i Kungbacka för 5 år sedan ligger nu ute på marknaden igen. Visst har de fina inredningar och priset är lägre i dag.  http://www.blocket.se/alvsborg/Tur_84_33406516.htm?ca=22&w=3

Senast ändrad av Vilse | 27 maj 2011 | 09:10

post-4350-1394236717,0624_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...