Andersinacka 0 Postad 23 Maj , 2011 Hej, jag har en fråga och hoppas att det finns någon som kan svara. Jag har en Bavaria Sport 33 med tre förbrukningsbatterier på 140 amp vardera. Jag tänkte att jag skulle mäta spänningen på batterierna för att stämma av med standardinstallerat spänningsmätare som jag tvivlar visar riktig spänning. Jag tog med mig mittmätinstrument, Velleman DVM890, och mätte på polerna som angav 15,2 V!? Kan någon förklara detta? Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 Maj , 2011 Hade du igång motorn när du mätte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersinacka 0 Postad 23 Maj , 2011 Nej, det båten var inte igång och har inte varit det på flera dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Maj , 2011 Precis, låter som om motorn var igång och det fanns ett laddbehov av batteribanken, vad visade ditt standardinstallerade instrument då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Maj , 2011 Och inga solceller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersinacka 0 Postad 23 Maj , 2011 Spänningsmätaren i båten visade 12,3-12,4 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersinacka 0 Postad 23 Maj , 2011 Inga solceller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 Maj , 2011 Känns som att mätaren i båten är mer realistisk, byt bärbart mätinstrument =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Maj , 2011 Och landströmmen med laddare var bortkopplad? ursäkta kanske dumma frågor, men det verkar ju lite underligt det hela! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersinacka 0 Postad 23 Maj , 2011 Ingen landström påkopplat. Jag tycker det hela är underligt. Jag håller med om att misstänka det bärbara instrumentet. Jag ska kontrollera det men hur? Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersinacka 0 Postad 23 Maj , 2011 Tack för era svar och Snabba svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 Maj , 2011 Köp ett nytt bara istället, testa biltemas, kostar inte mer än 149kr lr nått Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Maj , 2011 Försök låna ett annat instrument, kan vara så att batteriet i ditt instrument börjar ta slut, då kan dom börja uppföra sig lite hur som helst, i vilket fall dom jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Maj , 2011 Välkommen till MG förresten! från landkrabba till kadett på mindre än 20 minuter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Maj , 2011 Det där med mätinstrument är en historia för sig. Vi hade en riktigt bra analog voltmmeter på jobbet. Det var bara vid vissa tillfällen som gubbarna på fältet mätte exakt spänning. Men att åka miltals för att hämta universalinstrumentet kostade ju också pengar. Köpte ett 10-tal digitala voltmetrar som kostade ca 1000 kr utan moms. En dag kom en av killarna in och sa att han hade mätt spänningen på en transformator och fick lite underligt värde, så kompisen tog sitt instrument och kollade och fick helt andra världe. Tog in alla instrumenten och kolla dem mot det gamla universalinstrumentet och min Fluke som visade exakt lika. Inget av de andra instrumenten visade lika inom rimliga gränser. Som en kille som kallibrerade instrument sa vid ett tillfälle om ett annat universalinstrument. Det duger till att kolla om det finns spänning eller inte. Inte mäta spänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Maj , 2011 Ett bra sätt att kalibrera sitt instrument är just att mäta på batteriet. Fulladdat friskt blybatteri i vila c:a 12,72V. Visar instrumentet andra värden kan man ta med det som en korrektionsfaktor. Ofta mäter man batterispänningen och då är det bara att dra ifrån eller lägga till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser