JeppeS 0 Postad 23 Maj , 2011 Hej! Har en BMC Tempest Captain som har orsaka mig en del huvudvärk... Den har länge varit väldigt svårstartad, och nu har jag fått spridarna fixade med förhoppningen att det skall rätta till sig. Är det inte det som är problemet blir det nog motorbyte... Men nu till min undran: När jag skruvar tillbaka spridarna skall ju returdieseln fästas på dem (de slangarna som går mellan spridarna och som mynnar i bränslefiltret). De är fästa med en ihålig bult med ett hål på ena sidan. Min fråga är - åt vilket håll skall det hålet på sidan mynna? Skall de mynna i utloppsriktningen (mot bränslefiltret) eller tvärt om? Samtliga skruvar har bara ett hål på sidan. (Svårt att beskriva i ord hur jag menar - hoppas att bilden kan ge lite tydligare bild av vad jag menar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 23 Maj , 2011 Verkar vara en banjo-koppling. Det har ingen betydelse åt vilket hål hålet pekar i ringen runt bulten åker dieseln. Dra åt så att det inte läker bara. Mvh Elektrikarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JeppeS 0 Postad 23 Maj , 2011 Tackar för snabbt svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Maj , 2011 Se till att du har fräscha brickor, en på varje sida om banjokopplingen. Kan vara bra tt byta samtidigt för att få tätt när du ändå har isär kopplingarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 23 Maj , 2011 Jag hade testat att dra returen till tanken i stället. En kompis hade problem med en otroligt svårstartad MD1. Efter att ha haft problem i ett par säsonger löste det sig för honom när han drog returen till tanken i stället för bränslefiltret. Det luriga var att motorn hade fungerat under alla år med returen dragen till filtret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 24 Maj , 2011 Å kära nån då. Min diesel MD1 måste vara speciell. Tank med självfall och ingen pump som kan gå sönder och ingen returledning heller! Å lättstartad som bara den. Vevar lika gärna igång den som jag kör med startmotorn/dynastarten. Det bästa av allt, den är snål på soppa. Kunde inte låta bli att berätta fast det är lite från ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser