hampasragnar 0 Postad 28 Maj , 2011 Hej hej, Är inte hemma för tillfället men skall försöka lägga upp bilden på tändspolarna, har förminsakt den något. Hoppas det kan ge nån indikation på om jag köpt rätt variant. Blå ny, svart gammal. Återkommer med fler bilder på svänghjulsrummet mm. imorgon söndag. Har någon nån idé vad skräpet jag fann under svänghjulet kan vara. Mvh Hampus Senast ändrad av hampasragnar | 28 maj 2011 | 20:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 28 Maj , 2011 Bara som en not: Stefa, som då ingick i Haldex, köptes av SEM 1968. Stefa tog med sig kunder som Monark Cresent, senare Volvo Penta. Varumärket Stefa bör inte ha levt kvar så många år efter 1968. SEM hade vid tidpunkten inga konkurerande produkter, så det finns en möjlighet att senare SEM-märkta komponener rätt av passar i äldre Stefa-system. Det vet nog Carolina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Maj , 2011 Skräpet ser ut att ha varit nån enkel klämma, kanske för att hålla undan nåt från svänghjulet? Nån kabelbukt eller så? Spolarna ser ju väldigt lika ut, men fästhålens positioner stämmer alltså inte riktigt så skruvarna går därmed inte att skruva in? Skruvhålen sitter i järnkärnan som leder magnetiskt flöde, så räknat från de roterande svänghjuls-magneterna blir magnetkretsen; luftgap - järnkärna - luftgap. Luftgapen bör som tidigare nämnts vara små, men ändå utan risk för att svänghjulet kan nudda kärnan. (Helst bör man väl inte fila hålen heller, minskar ju isf den magnetiska ledningsförmågan om än ganska marginellt.) Kan nog vara lite trixigt att få koll på hur stora luftgapen blir eftersom svänghjulet döljer allt, förmodar jag. (Kanske kan man som slutkoll sätta ett par lager tejp på kärnan i luftgapen, och sen sätta lite märkfärg uppepå tejpen. Rotera motorn och se om färgen delvis smetas ut på svänghjulet?)Tvåtaktoel: Jo, gamla utbordare kan ju plötsligt rosta igenom i kylkanalerna. Men bortsett från det så kan de väl fås att funka bra tills dess, med lite underhåll. Själv har jag f.ö. inombordare med glykolkyl, och segel plus dubbla ankare som gardering. Samt både SEMmagnet- och batteri-tändning, och har därför sluppit irriterande startproblem i många år. Ta i trä. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 29 maj 2011 | 15:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 29 Maj , 2011 Ser inga fäste eller liknande som saknas så skiten kan inte vara något allt för viktigt antar jag då. Den nya tändspolen är inte helt ute och cyklar när det kommer till passning och jag kan skruva in den men det går inte klockrent om man säger så... Skall jag byta till en annan eller tror ni att det funkar med den, är lite osäker på hur resonemanget går? Tack för alla hjälpsamma individer som finns här på forumet, helt paff att en gammal Archimedes skulle väcka intresset hos så många Carolina, vet inte om jag har din adress om jag skall byta tändspolen, kan du maila den till mig. Kondensatorn passar väl så den behåller jag Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Maj , 2011 Jag hade väl skruvat dit den om den verkar hamna i rätt läge*, samt fixat brytarinställning mm. Även kollat glappet i svänghjuls-axelns lagring, är det för stort så blir brytaravståndet varierande. Sen kollat maxgnistlängden som sagt, är den okej så funkar det rimligen. Kul med gammal hederlig begriplig teknik, inga special-servicedatorer eller svindyra CDI:enheter behövs. :-) *) I annat fall får du väl försöka byta, men SEM verkar ju vara Stefas efterföljare så Bosch går väl bort. Du bör kanske isf mejla exakta måttuppgifter för att kolla om det finns nån som passar exakt. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 29 maj 2011 | 21:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 30 Maj , 2011 Hehehe!! ja tänk att en gammal Archimedes 5 hk får sån stor uppmärksamhet kul kul tycker jag då. Hampus > ta du å mät cc så fixar vi till de här.. har ju tonvis me reservdelar som du vet, så de e inga prob att hitta de du ska ha... Troligen ligger cc på 55mm. För att öka på förvirringen lite så kan kan man hitta Prufrex spolar oxå. Synd att de e ca 60 mil mellan Edsbyn å Göteborg, annars hade jag fixat de där åt dej på en ½ timme Tack guestsson för förklaringen så slapp jag skriva allt de där Mvh Carolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 30 Maj , 2011 Som sagt, jag är ingen allt för van mekare och när du säger cc blir jag helt lost Vad innebär cc, antar att det inte är cylindervolym? Mäter upp det och återkommer så fort jag fått häng på vad det innebär... Ja man skulle bott lite närmare nu för då hade ju troligtvis min gamla Archimedes gått som en klocka vid det här laget Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 30 Maj , 2011 Avståndet mellan två hål. Centrum till Centrum, men oftast enklast att mäta mellan två hålkanter som ligger på samma avstånd som cc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 30 Maj , 2011 Aha, nu hänger jag med... Tack tack då skall jag mäta och återkomma senare i eftermiddag... Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 30 Maj , 2011 CC på den gamla tändspolen (svart) är ca 54 mm (samma som på motorn) medan den nya tändspolen (blå) har cc på ca 51,5 - 52 mm. Är det värt att byta tändspolen eller skall jag passa in den med lite lirkande. Avståndet från centrumhålet ut till yttersta tippen av vingen (överhänget) är motsvarande på spolarna så den nya borde funka lika väl där. Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 30 Maj , 2011 Nu har jag bestämt att jag kör på tändspolen som jag köpt då den verkar funka ok efter lite lirk, sitter nu på plats och gör det bra. Passade in relativt smärtfritt. Jag förstår hur brytaren skall ställas in och när jag satt den på ungefärligt avstånd, skall fixa bladmått så fort jag kan, får jag inte abrissavståndet att stämma. Utifrån bilden på länken som guestsson postade får jag måttet till 15 mm men är inte säker på när och hur jag skall mäta, mätte när brytaren är maxöppen och det börjar ta emot när man skall vrida ytterligare på svänghjulet. Är detta rätt sätt och ställe att mäta? Hur får jag abrissavståndet till ca 10 mm. Svänghjulet går medsols om man kollar pilen på svänghjulet och hur dragstarten kopplar till hjulet, antar att det är snurrriktningen. Bifogar en bild över svänghjulet. Mvh Hampus Senast ändrad av hampasragnar | 30 maj 2011 | 17:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 30 Maj , 2011 Hej igen!!! rena följetången de här men de löser sej till slut.. brukar de alltid göra !! Jag har en spole me cc 55mm packad å klar.. vill du skickar jag den? så kan du skicka den blå tillbaka. Posten e tömd för i dag, men postar den i morron isf, så har du spolen på onsd. Meddela hur du vill göra. Mvh Carolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 30 Maj , 2011 Hej, skrev just och tror jag behåller den jag har nu om du tror att det funkar. Den sitter nu på plats och det var inte jättekrångligt att få dit den, fick bara dra lite på varje skruv åt gången. Vad tror du, värt att byta? Hade en fråga om abrissavståndet i föregående post. Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 30 Maj , 2011 Läs texten i länken noggrannare Det är avståndet mellan tändspolens ena polsko och svänghjulets ena magnet i tändningsögonblicket (se skiss). Detta mäter man när brytarna precis har öppnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 31 Maj , 2011 Håller helt med om att kan man med rimliga ansträngningar hålla tillfredställande igång en gammal motor så OK, Men det finns en gräns för alla. När vevaxeln på min Archimedes 252 gick av och motorn var behäftat med flera andra fel blev den till skrot. Det var ingen mening att försöka hålla igång den längre ansåg jag utan köpte en ny Johnson istället som jag har kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 2 Juni , 2011 Hej Hej, Efter all bra hjälp fick jag idag igång motorn har inte hunnit fixa något bladmått men höftade med ögonen och testade, den startade efter fem drag och sen varje drag efter det. Går som en klocka. Jag skall fixa ett bladmått och ställa in allt mer exakt, även förgasaren, men huvudsaken är ju att den funkar och mycket tack vara all bra hjälp Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Juni , 2011 Kul att du haft energi att laga den gamle motorn vilket givet månget svar på din tråd . Troligen beroende på att många känt stor nostalgi över den gamle Archimedesen. I varje fall jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 3 Juni , 2011 Kul Kul att motorn e igång nu Hampus.. skam den som ger sej Trevlig sommar på´ re! å så vet du var jag finns om du behöver nå andra prylar för att hålla igång motorn. Mvh Carolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheFlyingMan 0 Postad 15 Juli , 2020 Hello, I know it's been 9 years but I have hope... Sorry I don't speak swedish. I have the same motor with the same problem, I'm looking to change my coil but I can't find the model. Anyone can help ? Thank you very much Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Juli , 2020 The ignition system should be the same as in contemporary mopeds. Try this site: https://www.mopedrenovering.se/veteranmopeddelar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheFlyingMan 0 Postad 15 Juli , 2020 Thank you very much. I found complete stators, maybe it's a good idea to change everything. https://www.mopedrenovering.se/unversal/elkabel-tandkabel/stator-6v-155-3-w-fabrikat-dmp.html?fbclid=IwAR2-7JDiCcHMeQWJ8frcnWY4nf22JKgnjnwBZ9hCykIAzOZblkTO0gZZ1vE Do you think this one will fit ? It says 54mm however the coils seems smaller ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Juli , 2020 I have no idea. Try asking the guys that sells the stoff. But, I learnt that it´s usually not only the coil so changing everything is resonable. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser