hampasragnar 0 Postad 23 Maj , 2011 Min Archimedes 5 hp från ca -75 krånglar lite och efter en rejäl genomgång och experttips har jag kommit fram till varför den inte tänder, tändspolen är kass och ger inte stark gnista nog. Jag har bytt tändstift, gjort rent oljefilter, förgasare mm, kollar kolringar men den vill inte tända. En svag gnista finns men killen som hjälpte mig när jag tillslut stod helt blank, sa att gnistan inte är stark nog och det till 99% beror på en trasig tändspole. Nu till min fråga: Tändspolen sitter under svänghjulet som jag kan förstå det, stämmer det? Jag har lossat toppmuttern till svänghjulet men får inte loss själva hjulet, är det något mer som håller fast det eller är det bara att ta till lite våld. Jag har knackat med en gummihammare men det vägrar släppa. När jag väl kommit åt tändspolen kan jag använda en utanpåliggande tändspole när jag bytt och koppla den eller måste jag hitta en motsvarande reservedel? Var hittar man en motsvarande reservdelständspole, antar Bengt Ahlsmarin eller liknande, i så fall och vad kostar den ungerfärligt? Om nån har något annat bra förslag på vad felet kan vara så är jag mycket tacksam för svar. Motorn är i övrigt mycket gott skick. Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Maj , 2011 Själv skulle jag testat hur lång maxgnistan blir med en lång skruv i tändhatten i stället för tändstiftet !Alltså låtit gnistan slå via skruven direkt emot motorgodset vid ett normalt ryck i startsnöret, detta vid ökande avstånd tills den uteblir, upprepat detta tills tändsystemets kapacitet i form av maxgnistlängd framgått klart. Min helt egna erfarenhetsbaserade fyrtakts-översättning av maxlängd till startvillighet är kanske strängare än brukligt, men men ... 0-2,5 mm Helt kass 2-4 Kan starta någon gång. 4-6 Startar för det mesta efter något extra försök om allt annat är tiptop. >6 Får man vara helt nöjd med på en gammal utbordare tom då den var ny? (Men 8-10 mm som tex batteridrivna biltändspolar ger gör motorn riktigt startpålitlig. Iofs knappast möjligt med magnettändning oavsett ryckkraft i startsnöret.) Om du testar maxgnistlängden enligt ovan så vet du högspännings-kapaciteten ända fram till tändstifts-anslutningen (varje millimeter motsvarar ca 1000V - ofarligt men obehagligt, håll inte i kabeln). Men tändstiftet kan alltså fortfarande vara kass, testa därför gärna med såväl ett nytt som några äldre. [Du undrar måhända varför så långa gnistor krävs när tändstiftets bara är nån millimeter, svaret är kort sagt kompressionstrycket.] Är dålig på tvåtakt och utombordare, men svänghjulet sitter nog på en kilformad axel och har ev en lös kil som förhindrar rotation av svänghjulet visavi axeln? Sådana brukar sitta fast nåt så förbenat, en hyfsad avdragare behövs därför sannolikt. (Och t.o.m. då krävs ofta visst våld av hammare på själva avdragaren.) För att hitta tändspolen så följer du bara den grova tändstiftskabeln bakåt, den utgår alltid ifrån tändspolen vad jag begriper? Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 23 maj 2011 | 16:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 23 Maj , 2011 Om den sitter under svänghjulet så kan du inte använda extern tändspole. Går i ofs kanke att bygga om till batteritändning. Du behöver en avdragare för att få av hjulet. PM.a Carolina E. Carolina är expert på svenska utombordare och kan tipsa om reservdelar. Tror i ofs att hon hittar tråden själv. Senast ändrad av guestsson | 23 maj 2011 | 16:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 23 Maj , 2011 Hade en sån motor en gång. Under svänghjulet sitter tändspolen som även har en primärlindning som går till brytarspetsarna och kondensatorn. Ser precis ut som en gammal moped under svänghjulet. Börja med att kolla brytarspetsarna. De slits. Sen kan även kondensatorn vara paj, men det brukar märkas då motorn är varm mest. I sista han kan det förstås vara tändspolen. Det sitter en spole till under kåpan och den är för belysningsuttaget. Glöm den i sammanhanget.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 23 Maj , 2011 2taktochel och jag har samma uppfattning, ser ut som en moppe under svänghjulet... Finns avdragare för moped som passar med centrumgängan. OBS använd ej kloavdragare. Iregel lossnar hjulet lätt me rätt avdragare, så värst mycke våld ska du alltså inte behöva använda :-)) Om tändspolen är dålig (vilket jag gissar på) så är även kondensatorn dålig. Utanpåliggande funkar inte att ersätta me, eftersom du har magneterna inne i svänghjulet. Har du Bosch eller Stefa spole?? funkar alltså inte att mixa dom. För mina begade testade spolar tar jag 180:- för, och nya kondensatorer 150:- Ps. Bugar å bockar för guestsons hedrande komplimang ;-) ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 23 Maj , 2011 Du är ju kung eller kanske snarare drottning på svenka utombordare. Det ser nog inte bara ut som en moppetändning utan är just precis detta, med belysninspole och allt.. Under moppe eran på 50-talet hade Stefa uppfunnit och patenterat en konstruktion av belysningslindningen som gjorde bakljust oberoende av belysningen fram. Med Bosch konstruktion brann bakljus lampan upp om strålkastaren pajade och tvärt om. Bosch hade uppfunnit och patenterat enhetsmagneten, så att alla motortillverkare kunde köpa ett och samma svänghjul och tändplatta. Stefa och Bosch bytte patent och det är nog just därför båda fabrikaten förekommer på en och samma motortyp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 23 Maj , 2011 Ojoj, vad många bra svar jag fått på kort tid. Nu har jag lite att ta i... Om nu maxlängden på gnistan är alldelse för kort beror det då på tändspolen, antar det på grund av alla bra svar. Om brytarspetsarna är kassa hur byter jag dem, går de att slipa till eller behövs det nya? Behövs det ställas in på något specifikt avstånd och i så fall vilket? Nu skall jag försöka låna en bra avdragare så jag kommer åt tändspole mm. Kan se tändspolen genom svänghjulet och det står STEFA på den så jag antar att det är det jag behöver. Carolina E, spolarna innefattar de även kabel och tändhatt eller skall jag koppla på min befintliga? Behövs kablage (hela motorn) och tändhatt bytas tror ni? Hur kan jag beställa en STEFA tändspole, kondensatorer, impeller och kanske även brytspetsar av dig och vad blir priset för allt samt att få de skickat till GBG? Tack så mycket för all hjälp, tror nog jag börjar närma mig problemet. Kanske kan få dörjat nån makrill eller två i sommar Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 23 Maj , 2011 Impeller behöver du ingen eftersom den e luftkyld. Tändkabel ingår på spolen, tändhatten e påskruvad så de kan du använda den du har, såvida den ser hel ut.. i annat fall så har jag väl de me om du skulle behöva. Brytaren brukar iregel gå att putsa till (fint sandpapper å lite T-röd, håll me spetstång å blås sen rent me tryckluft) Avståndet e 0.30-0.40 Abrisavståndet ska va 7-11 mm (10 mm brukar jag ställa på) Du kan maila mej ang vilka prylar du behöver om du vill... jag har reservdelskataloger oxå. Mvh Carolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Maj , 2011 Hampasragnar skrev: Om nu maxlängden på gnistan är alldelse för kort beror det då på tändspolen, antar det på grund av alla bra svar. Eller möjligen kondensatorn som nämnts tidigare, kopplar man t.ex. bort kondensatorn så blir gnistan helt urusel plus att det gnistrar mer emellan brytarspetsarna. Detta alltså trots en helt okej tändspole. (Har du f.ö. en multimeter så kan den kanske mäta kapacitans, kondensatorns mätvärde bör gissningsvis vara 100-300 nanofarad när man mäter separat mellan dess kabel och höljet. Nåt sånt.) / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 24 Maj , 2011 Om inte du har kapacitansmeter på multimetern utan bara ohm så ska kondensatorn urladdad göra så ohmmetern vid påkoppling och på högsta området först visar låga värden och efter en stund avbrott. Vanligen indikerat med 1. på ohmmetern. Visar ohmmetern ett ohmvärde läcker kondenstorn . Visar ohmmetern 1. även vid inkopplingsögonblicket är det avbrott i kondensatorn. Rätt kapacitansvärde däremot går ej att avgöra på detta sätt. Efter varje inkoppling av voltmetern måste du urladda kondensatorn alternativt växla polaritet med voltmetern för nästa mätning. OBS för att mäta detta måste du ta dän kabeln som går från kondensatorn till brytarspetsarna och tändspolen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 Maj , 2011 Det här räcker inte för att avgöra om men kondensator är fullt ut fungerande i ett tändsystem. En av de vanligaste felmoderna torde vara överslag vid några hundra volt och värme. Man skall inte ha någon övertro på vilka fel ett enkelt mätinstrument kan hitta i ett tändsystem. Har man inte specialinstrument så är själva tändsystemet en perfekt testbänk för felletning genom att byta/flytta runt komponenter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 24 Maj , 2011 Jag satsar som det ser ut nu att byta ut både tändspolen och kondersatorn samt rengöra och ställa in brytarna. Verkar enklast och då även säkert att det kommer att funka om det nu är tändningen som felar. Vad tror ni om att göra så, är det onödigt eller vettigt. Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 24 Maj , 2011 Jag tycker du ska byta brytarspetsarna först för det är dom som slits hårdast. Att fila på dom brukar bara ge kortvarig bättring om någon. Börja med att byta dom och se om det hjälper. Dom har väl suttit där sen -75 så inte purfärska precis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 Maj , 2011 Jag tycker du gör helt rätt 330 kr frakt för grejorna är ett jättebra pris. Abriss är nästan lika viktigt som brytaravståndet. Magneterna i svänghjulet skall synkas med tändspolen så att den i spolen lagrade energin är maximal just när gnistan skall tändas genom att brytaren öppnar. Carolina kan säkert tipsa om hur du justerar abriss. http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20091125/husqvarna-120-cc-med-tandproblem/?page=1 Jag tycker att du skall vara försiktig med att testa med långa elektrodavstånd. Det finns altid en risk att få isolationsgenombrott i T-spolen. Senast ändrad av guestsson | 24 maj 2011 | 22:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 24 Maj , 2011 Tack tack, då satsar jag på att byta ut de väsentliga delarna och hoppas att det löser sig. Återkommer efter helgen då jag förhoppningsvis har fått lite koll på grejorna. Tack för länken Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Maj , 2011 Kan knappast vara någon ökad risk för isolations-genombrott i tändspolen vid test av maxgnistan. Dels genererar magneten förhållandevis svag spänning vid de låga hastigheter som fås vid ryck i startsnöret, och dels är gnistspänningar runt 6 kV helt normalt i tändstiftsgapet under drift. I cylinderns höga kompressionstryck och blåsiga miljö krävs tydligen ofta dessa spänningar, så det är egentligen ingen skillnad för tändspolen som ju alltid själv befinner sig i normalt lufttryck. Den måste mao ha isolation som klarar detta, annars har den knappast på sjön att göra. Skulle ju i så fall kunna paja bara för att tex tändhatten ramlar av? Maxgnist-testet är lätt att genomföra och visar kapaciteten tydligt, mao ett mycket bra test. Gör alltid det som första åtgärd om motorn inte startar och du misstänker tändningsfel! Förekommer rykten om dess förmodade skadlighet, har själv tidigare skrivit inlägg med denna brasklapp, men logiken enligt ovan talar väl klart emot detta. Angående mätning av kondensatorn så är det som påpekats bara en indikation, den kan som sagt ha fel ändå. (Men råkar man ha en multimeter med kapacitans-mätområde så går testet snabbt och kan därför ändå vara motiverat.) Bäst är naturligtvis alltid att byta för säkerhets skull, och spara den gamla tveksamma att ha som reserv. (Och helst ansluta den igen när motorn funkar och testa ordentligt, så man undviker att ha skrot i reservdelsförrådet.) Tror att makrillarna ligger illa till ganska snart ... ;-) / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 25 Maj , 2011 Brytarspetsarna kortsluter primärlindningen på tändspolen så att när man drar i snöret och magneterna i svänghjulet rör sig förbi tändspolen bildas det en ström i primärslingan. När brytarspetsarna bryter försöker spolen bibehålla strömmen och en spänning över kondensatorn bildas. Den spänningen transformeras upp till tändspänning i sekundärspolen i tändspolen. Är det nu så att det är avbrott i kondesatorn så går spänningen upp för snabbt och den mesta av energin hamnar i brytarspetsarna som förstörs samtidigt som gnistan blir för svag. Läcker kondensatorn hamnar energin där istället för på tändstiftet. För att allt ska stämma med lagom brythastighet i rätt tid för rätt tändläge är det viktigt att man har rätt elektrodavstånd på brytarspetsarna. Din motor har inte tändförställning som t.ex. Johnsons småmotorer hade. Därför hackar din mer på på låga varv. Jag har en gammal 2 HKr Johnson som man kan smyga fram medpå lågt varvtal utan alltför mycket vibrationer . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 26 Maj , 2011 Måste tacka Carolina för en extremt snabb leverans av tändspole och kondensator, låg i brevlådan idag Nu återstår bara problemet med att få upp svänghjulet, vet inte hur jag skall ta mig till då alla verkar avråda från armade avdragare. Problemet är att det inte finns några hål i toppen på svänghjulet att bulta fast den typen av avdragare. Hur löser jag detta, några förslag? Mvh Hampus Senast ändrad av hampasragnar | 26 maj 2011 | 19:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 Maj , 2011 Kolla om du inte har en invändig gänga i svänghjulets centrum. Avdragare då finns här: http://www.lellesmc.se/lelles/katalogservice/pdf/mc-cross-moped-2011/parts/044-057 2011 batteriladdare tand.pdf Sök på avdragare. Då får söka reda på vilken gänga det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 Maj , 2011 Minnet sviktar lite hur det såg ut , men jag hade en gång i tiden en archimedes 50 och en 252. 50 an var min första motor så viss nostalgi när den nämns. På den ene archimedesen satt 3 skruvhål ca 6mm på svänghjulet nära centrum . Man tog av bulten som håller svänghjulet och sen satte man en rund platta med hål passande gängorna i hålen i svänghjulet samt drog åt jämnt på bultarna tills svänghjulet lossnade. Troligen var det bara så på 252an? Det ser du på svänghjulet om där finns 3 skruvhål ca 6mm i närheten av centrum. Om inte så ta av av svänghjulsmuttern. Då ska där finna gängor i svänghjulet strax utanför där muttern satt. Då får man använda en gammeldags mopedsvänghulsavdragare som man gängar på svänghjulet och sen drar i en bult i mitten som går mot axeltoppen. Knacka gärna lite försiktigt på avdragaren så kanske det släpper lättare. Min 20 HKr Johnson och 30Hkr Tohatsu däremot kör jag med en 3 armad avdragare från Biltema. Kanske funkar på din archimedes med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 26 Maj , 2011 Jag e tvärsäker på att du har gäng i svänghjulscentrum, så en centrumavdragare ska du ha... men de verkar inte finnas i stor stan så du kan få låna min.. om du lovar att lägga 30 spänn i en postpåse tillsammans me avdragarn å skickar tillbaka den när du e klar. Skicka ett sms till mej om du e intresserad.. Visserligen blir de en mekarfri helg för dej då, men de e iaf ett alternativ om du inte får tag på avdragare på annat håll. /Carolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 27 Maj , 2011 Jag såg nu när jag kollade efter lite att svänghjulet är gängad på insidan så en centrumavdragare, som Carolina, säger tycks jag behöva använda. Mätte innerdiametern med ett skjutmått och fick 21 mm, stämmer det eller vilken storlek skall jag ha på avdragaren? En bekant i GBG har en avdragare som jag skall kolla om den passar idag men vet inte vilken strolek han har på den... Carolina, jag kollar om den jag skall låna i GBG passar först och om den inte gör det kanske jag kan låna din eller så investerar jag i att köpa en. Du kan alltså meka i helgen;) Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 27 Maj , 2011 Japp kolla de du Hampus Ja de lär nog bli mekning även denna helg för mej.... mekar iof 7 dagar i veckan, så denna helg blir nog inget undantag :-) har ju som du vet ca 1500 egna utombordare så de finns ju att skruva i kan jag lova :-) dessutom e de en hel drös me andras maskiner inne också just nu, så mek-ledig e jag aldrig..... vår verksta, museum och utombordarskrot de e mitt liv de´ se Trevlig helg /Carolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampasragnar 0 Postad 27 Maj , 2011 Hej igen, Nu har jag äntligen fått upp svänghjulet Men då uppstod nästa lilla problem... Tändspolen som jag köpte av dig Carolina passar inte riktigt, kan jag ha misstagit tändspolen för Stefa när det egentligen är en Bosch? Den gamla är Svart och mer cylindriskt avlång och det står SEM supermetic part no 100 244 00 3 patent 80 på medan den nya är blå samt mer ovalt/runt cylindrisk och står STEFA supermatic Cat. No.28546 S 2 patent. Den blå passar inte riktigt in i fästerna och den hänger inte över lika mycket som den svarta. Försökte bifoga en bild men verkar int funka... Som ni ser på bilden ligger lite skit framför spolarna, detta låg löst under svänghjulet och lite satt fast på magneterna. Jag ser inte att något är trasigt på eller under svänghjulet eller utrymmet under, vad kan det vara för något. Har jag rätt tändspole och skall jag bara passa in den med lite kraft eller har jag köpt fel? Kan jag skicka tillbaka den och byta i så fall? Behöver jag då även byta kondensatorn? Hur ställer jag in brytaren till 0,4 mm? Detta är första gången med mek på den här nivån så all hjälp uppskattas Mvh Hampus Senast ändrad av hampasragnar | 27 maj 2011 | 16:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Maj , 2011 SEM betyder nog Svenska ElektroMagneter i Åmål, så kanske har du en tredje variant förutom bosch och Stefa? Är ju viktigt att tändspolens mjukjärnskärna kommer nära svänghjuls-magneterna för bra effekt, så passformen måste vara den rätta. Låter alltså klart problematiskt om inte fästena passar, men kanske inte helt hopplöst? Motorfabrikanterna kunde ibland byta underleverantörer, och kanske göra enklare modifieringar av tex fästen. Svårt att säga, särskilt utan bild. Kan vara din bildfil som är för stor, för forumets bildfunktion tar bara små. Prova alltså ev att minska den till VGA-storlek. Brytarnas fästskruv lossas lite och läget justeras med bladmått (eller trådtolk) till rätt maxöppet-mått. Hittar ingen riktigt bra filmsnutt, men denna där brytarnockarna iofs sitter på svänghjulet kan kanske ändå ge en uppfattning ... / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 27 maj 2011 | 20:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 27 Maj , 2011 Intressant att en sån gammal skitmotor engagerar så många. Första längre resan med min ditomotor från 1971 resulterade i att när jag skulle gå iland i Skurusundet pga naturbehov så funkade inte stoppknappen. Jag brakade upp bland stenarna innan motorn stoppade. Bulten som höll jordkabeln hade ramlat i sjön. Sen pajade ett motorfäste rätt snart och ny al kåpa fick inhandlas. Sen gick det någorlunda fridfullt bortsett från vibrationer och oljud några år. Hörde en annan som hade en svensk kvalitetsmotor av samma märke vars underdel av riggen hamnade på havets botten efter att han drog i snöret. Synd att det var så mycket monteringsslarv på de motorerna! Köp en ny om du vill åka problemfritt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 28 Maj , 2011 Synd du inte chokade ihjäl motorn ist för att köra upp på land Skicka tillbaka spolen du Hampus så byter vi, stämmer kondensatorn i hålet där den ska sitta så kan du behålla den, om inte så skicka den med. Lägg gärna me 30 spänn till en ny postpåse. Mvh /Carolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 28 Maj , 2011 Rätt tänkt! Jag chokade ihjäl motorn så den stannade. Men eftersom jag hade ny svensk (kvalitets)motor litade jag på att stoppknappen skulle fungera. När den inte gjorde det så tog det en kort stund till innan jag fick stopp med choken. Inga skador, men lite förargligt att köra upp bland stenar om än sakta. AL båt så den tålte det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Maj , 2011 Tvåtaktoel: Kan sympatisera med ditt råd byt ut skitmotorn, men egentligen bara ifall det aktuella fallet rör sig om en alltför trasslig härva av utbytes original-tändspolar. Att inte ens Carolina omedelbart känner igen SEM(??) som möjlig fabrikör, antyder nog att det kan röra sig om få exemplar - kanske rentav en sentida amatör-moddning?Det gäller alltså en såpass gammal motor att helt driftsekonomiskt rationella nutidsvärderingar inte gäller fullt ut. Folk - som jag - envisas med att behålla den gamla skitmotorn för att bevara live-motorljudet, åter andra envisas med att behålla skitmaterialet trä som byggmaterial i själva båten. De trivs nog kort sagt med detta, har det kanske lite som avkoppling och gillar utmaningen att i hitta&spåra, och att försöka begripa olika reservdelars/träbitars för-&nackdelar i ett historiskt perspektiv, nåt sånt?? Hampasragnar: Skicka inte tillbaka delarna omedelbart utan reflektion, för det kan fortfarande vara så att felet är lättfixat! Och ifall inte ens Carolina har exakt passande reservdelar, så är skrotning akut nära - men kanske då av i mitt tycke alltför enkla skäl. För mekaniska tändsystem i dessa motorer är i grunden rätt enkla, de kan mao begripas map elektriska&mekaniska egenskaper och därmed ersättas med andra komponenter. Får du till foton och millimetermått i ett - eller flera inlägg (bara en bild per inlägg accepteras i forumfunktionen) så klarnar nog problemet för oss övriga, kanske är rentav den levererade Stefa-spolen helt okej med rätt modifierad tvåpunkts-infästning??Och du kan alltså f.ö. alltid rätt lätt kolla ifall du har lyckats fullt ut med tändsystemet, dvs ifall maxgnistlängden uppnår 5-7 mm, detta är nämligen något av ett absolut slutfacit inför start (givet att kolven är nära toppläge, och tändstiftet är okej). I så fall bara då att skruva ihop och starta.) / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 28 Maj , 2011 Vad jag menar är att ska man ha den att köra mycket med och det är ändamålet med reparationen så frågan är om inte den haft sina bästa dagar och bör skrotas? Men om Hampus betraktar den som veteranmotor eller av akademiskt eller nostalgiskt intresse av att meka med så bara att skruva vidare. Jag har själv en böjelse för att meka och samla på gammalt skit. Men det finns en gräns. Min dito var en -71 jag körde ganska mycket med i ca 7-8 år innan den såldes till en kompis. För att få fart på den och få den att gå jämnt på höga varv hade jag ställbart munstycke som man hade på mopederna på 60 talet. Det största problemet med åren var att den blev för varm efter 4-5 års användning. Kolvringar hade fastnat i kolven och då stannade den pga att den blev för varm (nöp?). Gick sen bra efter att de lossats och spåren rensas från sot. Tips till Hampus! Men det är mer än 35 år sen så den är nog skrotad nu. Men hur var det nu? Gick den inte på 4%oljeblandning? Någon som kommer ihåg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser