freed 0 Postad 23 Maj , 2011 Hej, Vågar man köpa en begagnad 80-tals båt med sandwichskrov, eller är det BIG NoNo? Tänker främst på Wasa30, Banner 28 eller X-79 Sandwich i hela skrovet vs sandwich enbart i däcket. En gammal Wasa30 med sandwichskrov och teakdäck är kanske en ganska dålig komination i begbåtssammanhang. Är det fuktmätare som gäller för att kontrollera eller kan jag bedöma skick på annat sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 23 Maj , 2011 Ja, det är svårt att kontrollera skicket utan en fuktmätare. Och dessutom är det inte helt enkelt att läsa av en fuktmätare, det krävs en del träning eftersom det är en hel del tolkning av värden som måste till. Det kan alltså vara en vettig investering att lägga några kronor på en besiktningsman när man hittat Båten, innan man slår till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 23 Maj , 2011 Det är skillnad på sandwich och sandwich. Ett däck med balsa som distansmaterial kombinerat med skruvat teakdäck innebär störst risk. Däck med balsa blir nästa, lägre, risknivå. Divinycell borde vara betydligt riskfriare eftersom det inte ruttnar. Kan man råka ut för att det bryts ner av frostsprängning om fukt kommer ner i distansmaterialet? Om jag fattat saken rätt skall det vara slutna celler i divinycell så det borde vara tämligen begränsade möjligheter att stora skador skall uppstå. Om montering av beslag o d är gjort på rätt sätt skall dessutom distansmaterialet vara bortkratsat och ersatt av något solitt vid alla genomgående hål. jag tror inte du behöver oroa dig för sandwichskrovet. Gläds åt att det ger en torr båt med häpnadsväckande lite kondens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fortet 0 Postad 24 Maj , 2011 Jag köpte en X-79:a för drygt två år sen. Upptäkte vid upptagningen i höstas att den hade fått plastpest. Slipade ned allt under vattenlinjen och byggde upp med epoxi i sex lager. Borrade upp stora hål i glasfibern innifrån för att inspektera balsan och hjälpa till med uttorkningen. Balsan var fuktig på vissa ställen men hade absolut inte ruttnat. Hålen fick stå öppna hela vintern med en värmefläkt påkopplad så nu är balsan torr igen. Var bara mer noggran när du köper en båt än vad jag var. Till mitt försvar får jag säga att det var svårt att upptäcka små bölder när det ligger 40 lager Mille light på botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser