Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Pokemon

Trög styrning och krånglande backspärr - VP 280

Rekommendera Poster

Hej,

Köpte en båt med AQ140 (B21)  och ett VP 280 drev i somras. Motorn nyrenoverade men drevet i mer eller mindre osett skick... Nu börjar det närma sig sjösättning och två irriterande moment kvarstår:

1, Backspärren griper tag som den skall i backposition och släpper som den skall när jag kör drevlyften. Dock så släpper inte backspärren när jag lägger in framväxel. Har klurat hela helgen men kan inte lista ut hur backspärren inte skall låsa när framvxl är ilagd. Kan något med kunskap rita och förklara vad som skall hända när framvxl är ilagd? Vad har fjädrarna på sidan av spärren för uppgift (har aldrig sett dem röra sig eller ändra position)?

2, Trög styrning. Styrkabel går lätt och det finns ett glapp (ca 15 grader) mellan styrarmen och ner i styrgafflen, är inte dessa splinsade ihop? . Vad jag förstår fnns det en lagring i drevet (med smörjnippel) och en lagring i styrgaffeln. Kan man med någon enkel metod (utan att ta bort drevet) utröna vilken av lagringarna som går trögt? Om det är den övre (styrgaffeln) - måste drevet tas bort för att byta bussningarna?

Är det dumt att sjösätta med trögstyrning och provköra båten och drevet - det kan finnas fler fel... Därefter under semestern fixa de fel som uppenbarat sig (inklusive den tröga styrning och backspärren)

Tacksam för all hjälp!

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert inget fel på backspärren! Det ska inte gå att lyfta drevet för hand, när framväxeln är i.Man måste övervinna kraften i fjädrarna, och det orkar man inte för hand. Det är dock allvarligare med styrningen. Om styrgaffeln lagring kärvar, och styrarmen sitter lös, som den gör på din båt, kan man helt plötsligt tappa styrförmågan. Axeln är gjord av aluminium, och om styrarmen sitter löst, slits splinesen, och till slut rappar styrarmen. Det bästa är att demontera styrgaffeln, och byta bussningar. Då måste drevet bort. När styrgaffeln är lös bör du kolla att fettkanalen inte är igengeggad. Prova med en fettspruta att det kommer fett till båda bussningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar.

Jag sjösatte igår för att provköra och se vad som mer behöver göras med drivlinan... Helt klart är att drivknutar måste bytas och därmed måset drevet bort. Jag vill självklart inte förlora styrförmåga så styrgaffeln måste fixas dessutom.

Vad skall man passa på att titta till när drevet är borta? Planerade arbeten är styrgaffeln och dess bussningar och knutarna...

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...