Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Dominique

Mäta startbatteri med Nasa BM-1

Rekommendera Poster

Hej,

jag har nylihen installerat en batterimätare av typ Nasa BM-1 för att mäta förbrukarbanken och allt verkar fungera som det ska. En fundering: I den svenska manualen beskrivs bara hur man kopplar in för att mäta förbrukarbanken och i frågor och svar står det att startbatteriet inte kan mätas. I den engelska orginalmanualen visas ett alternativ av inkoppling som även gör att man kan mäta spänningen över startbatteriet. Är det någon som har provat den engelska inkopplingen och är det någon som vet om det finns något skäl till att man har tagit bort alternativet i den svenska översättningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är den nedre inkopplingen du menar? ...
http://www.roadpro.co.uk/images/pdfs/BM1 Wiring Diagram.pdf
Ser ut att komma ut fem stycken kablar ur det instrumentet, där tydligen den orangea kan användas för oberoende spänningsmätning av startbatteriet. Men du har alltså denna orangea i ditt?

På manualens sida 5 är en av förbrukarbanks-mätningarna aktuell spänning&ström, men man skulle ju isf behöva nån display med spänning startbatteri. Tycks inte finnas i denna engelska pdf där även den orangea kabeln saknas? ...
http://www.nasamarine.com/pdfs/BM1.pdf

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer, jag har en orange kabel från mitt instrument. Jag har mailat till Nasa marine så får vi se vad dom svarar. Någon som har en BM-1 med orange kabel inkopplad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har den orangea kabeln inkopplad till mitt startbatteri via en separat säkring. Fungerar finfint och man får fram startbatteriets spänning i display genom att trycka en extra gång på V/A knappen. Mycket värdefullt.

Om jag förstått det rätt så är det BM-1 Plus som har denna feature. Kanske har du en svensk manual för BM-1 och en engelsk för BM-1 Plus. Tror att BM-1 Plus är standard nuförtiden.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har en Nasa BM-1 compact, alltså den mindre av de två tillgängliga BM-1:orna. På den går det tyvärr inte att koppla in en ytterligare batterigrupp. Däremot har en vän till mig den större BM-1:an och han har två batterigrupper inkopplade. Jag tolkar på inläggen ovan att du har den större varianten och isåfall är det förmodligen bara att koppla som beskrivet och vara glad :-). Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...